ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Сря Сеп 19, 2018 11:46 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 7 мнения ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Сеп 27, 2013 9:08 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Староеврейската дума Михаил всъщност би трябвало да се преведе като Гледащ-Бога; Провъзгласяващ-Бога би означавало същото като Гавраил; Искащ-Бога означава същото като Рафаил. Докато действаме във физическия свят чрез нашите три душевни сили (мислене, чувстване и воля), съществата на висшите йерархии действат чрез други същества. Както ние работим чрез представи, чувства и воля, определен бог действа чрез Михаил, Гавраил, Рафаил. Аз действам чрез Михаил, Гавраил, Рафаил, означава за бога същото, кoeто за нашата душа означава: Аз работя чрез мислене, чувстване и воля. (GA-272, стр. 203, издание 1981. Духовно-научни разяснения към Гьотевия „Фауст“. Том I: Фауст – волевият човек)

* * *

Староеврейският народ признава Яхве за най-висш бог. За тогавашните хора Яхве принадлежи към ранга на «Откровенията». Той е възвишена същност, която те признават за свой бог, като са си казвали: Този, който ни води и насочва по поръка на Яхве като негов първи пратеник (на гръцки архангел), е «Михаил», един от архангелите, на немски означава, «който стои пред Бог». По староеврейски той се е наричал «Лицето на Бог», понеже принадлежащият към Стария завет човек, когато е поглеждал към Бог, е чувствал, че Михаил стои пред Бог и представлява неговата същност, както човешкото лице изразява човешката същност. Затова са го наричали буквално «Лицето на Бог». (GA-102, стр. 142f, издание 1974. Въздействието на духовните същества върху човека)

* * *

Онези сред еврейските свещеници, които са поглеждали в пълно съзнание към Яхве, осъзнават, че не могат да го достигнат непосредствено с човешките си познания. Но те също са знаели, че хората могат да се приближат до Яхве чрез Михаил. Те са наричали Михаил «Лицето на Яхве». Както опознаваме някой човек, когато погледнем лицето му, както от мекотата на лицето му си вадим заключения за добротата на душата му, от начина как ни поглежда – за характера му, така духовниците на Стария завет от промъкващите се в душата им чрез атавистичното ясновидство откровения за Лицето на Яхве, Михаил са искали да си извадят заключения за Яхве, който още е бил недостижим за човечеството. Какво би станало от старозаветния еврейски народ, ако хората вместо да се доближат до Яхве чрез Михаил, биха искали непосредствено да достигнат до Яхве? В такъв случай от тях би произлязъл нетолерантен, егоистичен в народностната си същност народ, който щеше да мисли само за себе си. Защото Яхве е богът, свързан с всичко природно и във външно-историческото човешко развитие той отпечатва същността си във връзката на човешките поколения, както тя се проявява в народностната същност. Само поради това, че староеврейският народ се доближава до Яхве чрез Михаил, се предпазва да стане егоистичен народ, в който Христос-Исус не би могъл да се роди. (GA-195, стр. 35f, издание 1962. Мировата Нова година и новогодишни мисли)



* * *

Не само кръвта непрекъснато се издига към главата от останалия организъм, но и в кръвта постоянно се издигат онези душевно-духовни мисловни форми, от които е изтъкан света, от които е изтъкан също и нашият организъм. Тези душевно-духовни мисловни форми човекът днес не ги възприема със своето нормално съзнание, но сега е епохата, в която трябва да започне да възприема това, което се издига като мисловни форми от собственото му същество. И великата могъща тайна, че човекът е развил главата си в течение на продължително развитие, че някога се е присъединил и останалият му организъм, че главата вече е започнала низходящо развитие, но това, което човекът може да почувства като своята божествена същност, трябва да започне да му говори от останалия организъм, а не чрез главата. Чрез главата към човека първоначално говорят само луциферичните същества. И можем да кажем: Към главата на човека му е бил прибавен останалият организъм, за да могат боговете му да се обръщат към него. Бог вдъхва в човека живото си дихание и той става жива душа. Тук в Стария завет правилно се говори, че божественият импулс се внася в човека не чрез дейността на главата му. При учителите на древния еврейски народ срещаме навсякъде знанието, че са възприемали своя бог не чрез непосредствени сетивни възприятия, не чрез обикновеното мислене, следователно не чрез всичко това, за което посредничи главата, а Бог им е говорил чрез сънища – под което те са разбирали не обикновените, отговарящи на външната реалност сънища, – говорил им е в такива моменти на ясновиждане, както на Мойсей от горящия храст и други подобни. И когато посветените в тези древни времена са били запитвани как са си представяли, че божественият мир идва в тях, те са отговаряли: Говори ни Бог, чието име е непроизносимо, но той говори чрез своето Лице. А лицето на техния бог са наричали Михаил. Своят бог са го възприемали като оставащ непознат дори и в съзерцанията на ясновидеца. Но Михаил им говори само когато хората са успявали да се пренесат в състояние, различно от обикновеното съзнание, когато са могли да се пренесат в състояние на ясновидство, чрез което в съзнанието навлиза това, което иначе само твори върху човека и живее или във времето от заспиването до събуждането, или в неосъзнаваната воля, която всъщност също спи, дори тогава, когато сме будни през деня. И така откровенията на Яхве в древното еврейско учение са били наричани откровения на нощта… (GA-194, стр. 33f, издание 1983. Мисията на Михаил. Откровението на истинските тайни на човешкото същество)

* * *

Колкото повече човек, като духовнонаучен изследовател, навлиза в свръхсетивните светове, толкова повече установява, че съществата там се проникват едно в друго, те не са разграничени повече едно от друго, така че е трудно да се различават. Преди всичко не бива да се изпуска от вниманието еволюцията, когато се разглежда името на Яхве, и по-специално когато се свързва с името на Христос, понеже Христос се разкрива чрез Яхве, доколкото му е било възможно преди Мистерията на Голгота. Ако се направи сравнение между Яхве и Христос, е добре да се сравнят образите на слънчевата и лунната светлина. Христос е слънчевата светлина, а Яхве – отразената Христова светлина. (GA-152, стр. 35, издание 1980. Въведение към Мистерията на Голгота)

* * *

Има много същества като Михаил, които принадлежат към същия ранг. Но това особено същество, което езотерично е познато под името Михаил, стои толкова по-високо от своите другари, колкото Слънцето е по-висше от планетите, от Венера, Меркурий, Юпитер и т. н. Можем да кажем, че Яхве се разкрива чрез Михаил, един от архангелите. Познаването на същността на това, което описахме като Яхве, не се ограничава само с древните евреи, то е широко разпространено. Когато се разгледат последните 5 столетия след Христос, се открива, че през цялото това време съществува едно откровение на Михаил. Можем да намерим това откровение под друга форма в Платон, Сократ и Аристотел, в гръцката философия, дори в старите гръцки трагедии по време на 5. столетие след Мистерията на Голгота.

Ако се опитаме с помощта на окултните знания да осветим действителните събития, можем да кажем, че Христос-Яхве е съществото, придружаващо човечеството през цялата му еволюция. Но през епохите, следващи една след друга, Христос-Яхве винаги се разкрива чрез различни същества от ранга на Михаил. Така да се каже, той винаги избира друго лице, с което да се обърне към човечеството. И според това дали е избран един или друг от йерархията на архангелите, за да бъде посредник между Христос-Яхве и човечеството, на човека се разкриват съвсем различни идеи и възгледи, импулси на чувстването, импулси на волята и т. н. Можем да опишем цялото време, което, така да се каже, заобикаля Мистерията на Голгота, като епохата на Михаил и да приемем Михаил като пратеник на Яхве. Водещата култура на човечеството, носи печата на Михаил. Със своите качества, своята сила той излива в човечеството това, което следва да му бъде дадено в онези времена. По-късно идват други същества, които също от духовните светове са изпратени като инспиратори на човечеството, други същества от ранга на архангелите.

Както вече споменахме, Михаил е най-великият, най мощният, най-значимият, така че всяка епоха на Михаил, винаги е най-важната или една от най-важните в еволюцията на човечеството. Защото епохите на различните архангели се повтарят. И от голямо значение е фактът, че всяко такова същество от йерархията на архангелите дава основния характер на епохата. Те предимно са водачи на различните националности, но понеже стават водачи на определени епохи и са били водачи на минали епохи, в известен смисъл също са станали водачи на цялото човечество. (GA-152, стр. 36 издание 1980. Преходни степени преди Мистерията на Голгота)

* * *

Михаил инспирира човечеството през доста столетия, около 500 години преди Мистерията на Голгота, както се знае от древните мистерии на Платон и др. Но скоро след като се извършва Мистерията на Голгота и Христос се съединява с еволюцията на Земята, престава непосредственото влияние на Михаил. Другите архангели, другарите на Михаил, не са могли да инспирират човечеството така, че да разбере Мистерията на Голгота. Това обяснява несъответстващите си интерпретации на различните християнски учения. В тези учения много неща са инспирирани от другарите на Михаил. Тези учения не са били инспирирани от самия Михаил, а стоят в такова съотношение към неговите инспирации, както планетите към могъщото Слънце. (GA-152, стр. 42, издание 1980. Преходни степени преди Мистерията на Голгота)

* * *

Самият Михаил е минал през развитие. От края на 19. столетие можем отново да смятаме Михаил за предводител. (Сс 152, стр. 38, издание 1980. Преходни степени преди Мистерията на Голгота)

* * *

Едва сега, в нашето съвремие, отново имаме такова влияние, директна инспирация от Михаил, която се подготвя през 16. столетие. В това време архангелът, стоящ най-близо до Михаил, дава на човечеството инспирацията, която води до усъвършенстване на природната наука в съвременната епоха. Природната наука на съвремието произлиза не от инспирацията на Михаил, а от един от неговите другари – Гавраил. Тази научна инспирация клони да създаде една наука, един мироглед, който дава разбиране само за материалния свят и е свързана с физическия мозък.

В продължение на последните няколко столетия, Михаил отново заема мястото на този инспиратор на науката и през следващите столетия ще даде на света нещо, което в определен смисъл е също толкова важно – дори по-важно, понеже е по-духовно – безмерно по-важно от материалната наука, която се е изкачвала стълба по стълба от 16. столетие насам. Както някога другарят архангел дарява света с науката, така в бъдеще Михаил ще даде духовното познание, в чието начало се намираме сега. Също както Михаил е изпратен като посланик на Яхве, огледалото на Христос 500 години преди Мистерията на Голгота, за да даде отпечатъка си на онази епоха, така сега за нашата епоха Михаил е станал пратеник на самия Христос.

Също както в древните еврейски времена древните еврейски посветени са можели да се обръщат към Михаил като към външното откровение на Яхве или Йехова, така ние можем да се обърнем сега към Михаил, за да получим през следващите няколко столетия от него все по-дълбоко духовно откровение, което все повече може да ни разбулва Мистерията на Голгота. Това, което се извърши преди 2000 години, но можа да стане познато на света чрез различните християнски секти и чиито дълбини ще могат да се разкрият едва през 20. столетие, когато вместо науката, ще се наложи духовното познание, дарът на Михаил, би трябвало да изпълни сърцата ни с неизмеримо дълбоки чувства насреща на духовността на нашата епоха. Ние ще узнаем, че през последните няколко столетия (това е съобщено през 1913 година) се е отворила една врата, през която разбирането може да дойде към нас. (GA-152, стр. 42 и сл., издание 1980. Преходни степени преди Мистерията на Голгота)

* * *

До 1879 година от духовните светове върху Земята действа Гавраил. От 1879 г. действа духът, когото наричаме Михаил. Той е в известен смисъл най-силният от сменящите се водещи духове на епохите. Другите действат предимно в духовното. Михаил има силата да внесе духа във физическия свят. Като сравнение би могло да се каже: Каквото представлява златото между металите, това е Михаил между духовете, които принадлежат към йерархията на архангелите. Както всички метали въздействат предимно върху етерното тяло, обаче златото действа същевременно върху физическото тяло, така всички други водещи духове действат в душата. Но Михаил е този, който същевременно може да въздейства и върху физическия ум, върху физическия разум. Например, понеже той не е водещ дух през 15. столетие, при Орлеанската дева е трябвало да потърси път като инспиратор без човешкия разум, без човешкото разбиране и мисловни способности, един напълно вътрешен път през най-вътрешните човешки душевни сили. Христос въздейства върху Орлеанската дева чрез Михаиловия дух, но въздейства върху всичко друго, освен върху силите на ума и разума. (GA-157, стр. 104f, издание 1981. Съдбите на хората и съдбите на народите)

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Сеп 27, 2013 9:09 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Всички същества се намират в прогресивно развитие и ние живеем в епохата, когато Михаил, най-главният от ранга на архангелите, преминава в ранга на архай. Той постепенно заема ръководна позиция, става водещо същество, дух на епохата, ръководещо същество за цялото човечество. Това е значителното, невероятно важното за нашата епоха, защото разбираме, че това, което още не е било тук през всички предшестващи епохи, не е било тук за цялото човечество, сега може и трябва да стане достояние на цялото човечество. Което досега се е проявявало при отделни народи – духовното задълбочаване – може вече да бъде нещо за цялото човечество. (GA-152, стр. 60, издание 1980. Преходни степени преди Мистерията на Голгота)

* * *

През ноември 1879 година отвъд сферата на сетивния свят – в свръхсетивното, се разиграва това, което може да се изрази по следния начин: Михаил си е извоювал силата, ако хората го подкрепят с всичко, което живее в душите им, да проникне това със своята сила по такъв начин, че да може да преобрази старата материалистическа разсъдъчна сила, която до този момент е станала така велика в човечеството, в духовна сила на разбирането, в духовно-интелектуална сила.

От ноември 1879 г. Михаил отново се появява и може да се прояви в човешкия душевен живот, ако човек потърси пътищата към него. А тези пътища днес са пътищата на духовно-научното познание. Но точно от времето, когато Михаил встъпва по този начин в отношения с човешките души, за да бъде отново непосредственият им инспиратор в течение на три столетия, демоничната противодействаща сила се надига насреща с най-голяма сила, след като преди това се е подготвяла. (GA-195, стр. 35f, издание 1962. Мировата Нова година и новогодишни мисли)

* * *

Онази сила, която е извела човешката глава от животинската същност и я е довела до сегашния й образ, е луциферическа сила. А силата, която човекът следва да чувства като божествена, трябва да се излее от нощно-сънищното състояние на останалия организъм и да се влее в човешката глава. Такова е било състоянието на това, което човекът е можел да знае в предхристиянските времена. Чрез факта, че Христовото същество навлиза в едно човешко тяло, което преминава през смъртта, в земното развитие се появява един тласък. Създава се възможността човекът постепенно да стане способен да познае своите творчески божествени сили и по време на деня, по време на обикновената будност – с обикновеното състояние на съзнанието.

Относно това днес цари само заблуда поради това, че от Мистерията на Голгота досега хората не са стигнали дотам, че и през деня, в будно състояние, да проникват в онзи свят, в който пророците на Стария завет са можели да съзерцават във времената, които те са чувствали като пронизани от откровенията на своя владетел на нощта Яхве и неговото лице Михаил. Необходимо е преходно време. Но с изтичането на 19. столетие – ориенталската мъдрост посочва от съвсем друга гледна точка важността на изтичането на 19. столетие (виж Кали Юга) – е настъпило времето, когато хората трябва да разберат: Сега способността за събуждането спи в тях, но тя е узряла да се събуди и да види в дневни откровения това, което преди е било давано като нощно откровение чрез посредничеството на Михаил. Михаил следва от нощен дух да стане дневен дух. (GA-194, стр. 37, издание 1983. Мисията на Михаил. Откровението на истинските тайни на човешкото същество)

* * *

Както Михаил в известен смисъл беше наместник на Яхве в изминалите епохи, чрез функцията, която получи през 1879 година, стана наместник на Христос, на Христовия импулс. И сега на мястото на чисто естествените кръвни връзки трябва да постави духовните. Защото само чрез духовни връзки между хората може да дойде прогрес там, където виждаме упадъка. (GA-177, стр. 206, издание 1977. Окултните основи на видимия свят. Духовете на мрака и тяхното сваляне на Земята)

* * *

Михаил се издига от народностен дух на по-висока степен, до дух на епохата чрез това, че от посланик на Яхве става посланик на Христос. Той е същото същество, което дава тон за подготовката на Мистерията на Голгота и в наше време дава тон за разбирането на Мистерията на Голгота. Михаил се изкачва от ранга на архангел в ранга на архай. Мястото му се заема от друго същество, което ще го замести. (GA-152, стр. 73f, издание 1980. Въведение към Мистерията на Голгота)

* * *

В началото на четиридесетте години на 19 век архангел Михаил се подготвя постепенно да се издигне от архангел до дух на епохата – до архай, да постигне такова развитие, че да може да се намесва в живота на хората не само от свръхсетивното, а непосредствено от гледната точка на земното. Архангел Михаил се подготвя да слезе на самата Земя, в известен смисъл да наподоби голямото събитие свързано със самия Христос Исус, да уподоби това голямо събитие: Тук на Земята да започне и да продължи да действа от гледната точка на Земята.

Затова е било необходимо, от четиридесетте години до края на седемдесетте години на 19 век да се извърши подготовка от страна на това духовно същество. И така може да се наблюдава, че през тези години протича особено важна борба в свръхсетивния свят, но в онази свръхсетивна област, която граничи непосредствено до земната. Духовните същества, които е трябвало да бъдат победени от архангел Михаил, този издигащ се до дух на епохата, винаги са взимали участие в живота и развитието на човечеството. През последните хилядолетия преди средата на 19 век те са имали задачата да диференцират хората спрямо духовния свят. Онези духовни същества, които са непосредствени привърженици на архангелите, се стремят да върнат хората назад в известен смисъл като групова душа на човечеството, да излеят единство над цялото човечество. Това не би станало, ако сами биха действали върху човечеството, в известен смисъл то би се превърнало в нещо недиферинцирано, без разлики, размито, би представлявало един вид, един тип както всъщност животинският свят е един вид, но на по-висока степен.

Духовните същества, които са се противопоставили на Михаиловия принцип, са имали задачата да извършат диференциране на човечеството, да разделят единния човешки род в раси, народи и всякакви различия, които са във връзка с кръвта, нервите, темперамента. Можем да ги наречем ариманически същества, но трябва да сме наясно, че в общия ход на човешкото развитие този ариманически принцип е бил необходим. (GA-174a, стр. 223, издание 1982. Средна Европа между Изтока и Запада)

* * *

Всичко, което се случва в световното развитие, има своята правомерност. Поради това, че чрез победата на Михаил ариманическите сили са навлезли в нас, ние отново си извоюваме къс човешка свобода. Всичко е свързано с факта, че във всички нас са навлезли пълчищата на Ариман. Ние си извоюваме късче човешка свобода, но трябва да осъзнаваме това. Не бива да разрешим на ариманическите сили да добият надмощие над нас – не бива да се влюбим в тези ариманически сили. (GA-177, стр. 153, издание 1977. Окултните основи на видимия свят. Духовете на мрака и тяхното сваляне на Земята)

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Сеп 27, 2013 9:10 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Задачата на Михаил е да доведе човека по пътя на волята там, откъдето той е дошъл, понеже по пътя на мисленето е слязъл със своето земно съзнание от изживяването на свръхсетивното (в старото ясновидство) до сетивното. (GA-26, стр. 81, издание 1976. (Ръководни антропософски принципи. Антропософски път на познание. Мистерията на Михаил)

* * *

Михаил върви отново нагоре по пътищата, които човечеството е изминало надолу по степените на духовното развитие до ползването на интелигентността. Той ще поведе волята нагоре по пътищата, които мъдростта е изминала надолу до последната си степен – интелигентността. (Ibid., стр. 86)

* * *

Въздигащо е да се види, как чрез Михаил човешката същност се издига в духовната сфера, докато несъзнателното, подсъзнателното, разгръщащо се извън сферата на свободата, все по-здраво се сраства с материалното. Съотношението на човека към същността на света ще му става все по-неразбираемо, ако той не поиска, освен отношенията си с природната същност и процеси, да признае също и такива, които принадлежат към мисията на Михаил. Отношенията с природата се опознават като нещо, което се наблюдава навън, тези с духовния свят изхождат от нещо, което в известен смисъл е вътрешен разговор с определена същност, която човек се стреми да достигне като си изработва подходящи духовни възгледи за света.

За да може наистина да изживее импулсите на свободата, човекът трябва да е в състояние да не допуска до себе си известни природни влияния, които от страна на космоса са насочени към неговото същество. Това недопускане протича в подсъзнанието тогава, когато в съзнанието царуват сили, подпомагащи свободното разгръщане на Аза. С вътрешното си възприемане човек е убеден, че действа в свобода. За духовните същества, които от други мирови сфери са свързани с човека, нещата изглеждат другояче. На съществото от йерархията на ангелите, което съпровожда човешкото битие от земен живот на земен живот, веднага му става ясно, че човекът отблъсква космически сили, които искат да му помогнат в по-нататъшното развитие, като дадат на азовата му организация необходимите физически опори, както са ги давали преди епохата на Михаил.

Своите впечатления като същество от йерархията на архангелите Михаил получава с помощта на същества от йерархията на ангелите. Той се посвещава на задачата да даде на човека по описания тук начин сили от духовната същност на космоса, които могат да заместят подтиснатите природни сили. Това го постига като синхронизира дейността си в съвършена хармония с Мистерията на Голгота. Във въздействието на Христос в земното развитие са залегнали силите, от които човекът се нуждае в своята свободна дейност, за да замести природните сили, от чието господство се изтръгва. Само че тогава човекът наистина трябва да приведе душата си във вътрешно съзвучие и живот с Христос. (Ibid., стр. 108)

* * *

Михаил предвижда, че човекът, щом все повече използва интелигентността за себе си, ще трябва да се срещне с ариманическите същества и може да изпадне под тяхната власт, като се свърже с тях. Затова Михаил тъпче ариманическите сили с краката си и непрекъснато ги изблъсква в една по-дълбока област, отколкото е тази, в която човекът се развива. Михаил с дракона в краката си, отблъскващ го в пропастта, това е живеещият в човешкото съзнание могъщ образ на описваните тук свръхсетивни факти. (Ibid., стр. 89)

* * *

Със своята дейност Михаил стои между луциферическия мироглед и ариманическия миров разум. Възгледите се оформят под негово влияние като изпълнено с мъдрост мирово откровение, което разкрива мировия разум като божествена мирова дейност. В тази мирова дейност живее грижата на Христос за човечеството, която може да се разкрие на човешките сърца, ако се издигнат до Михаиловото мирово откровение. (Ibid., стр. 131)

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Сеп 27, 2013 9:11 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Когато човекът отново е способен да изживее идеите в себе си, също и когато не се опира на сетивния свят с тях, тогава пред погледа, насочен към извънземния космос, отново ще се разстеле светлина. Това обаче означава да опознаем Михаил в неговото царство. (СС 26, стр. 229, изд. 1976 г., Ръководни антропософски принципи. Антропософски път на познание. Мистерията на Михаил (1924/1925 г.)

* * *

Михаил и интелектуалността

Михаил никога не си е присвоявал интелектуалността. Той я управлява като божествено-духовна сила, като се чувства свързан с божествено-духовните сили. Поради това, когато той проникне интелектуалността, в нея се вижда възможността да бъде също така израз на сърцето, на душата, както и на главата, на духа. Защото Михаил носи в себе си всички първоначални сили на своите богове и тези на човека. Поради това той не пренася върху интелектуалността нищо студено-замръзващо, бездушевно, а се отнася към нея по интимен, топъл, задушевен начин. (Ibid., стр. 115)

Рудолф Щайнер — антропософски цитати за Архангел Михаил (4)

* * *

Михаил и интелигентността

Луциферичната сила всъщност е тясно свързана с особен вид интелигентност, която човекът днес все още смята за своя изконна, принадлежаща му интелигентност, с която той предпочита да си служи. И въпреки това тази интелигентност е дадена на човека, само защото онова висше същество, за което говорих като за Михаил, е отблъснало луциферическите духове в сферата на хората и чрез това импулсът на интелигентността всъщност е навлязъл в нея. Можете да почувствате какво означава този импулс на интелигентността в човечеството, когато разгледате още неличностния елемент на все още настоящата човешка интелигентност. Нали, ние хората имаме много лични интереси. Срещаме се един друг с нашите лични интереси и по отношение на личните си интереси сме именно индивидуализирани. Но това индивидуализиране спира пред интелигентността. По отношение на интелигентността, по отношение на логиката всички ние, хората имаме нещо общо и трябва да се съобразяваме с него по един и същ начин.

Нямаше да имаме това общо нещо, ако Михаил не би бил посредникът на луциферическия импулс, който е упражнен върху човечеството. Ние се разбираме по този прост начин само поради това, че имаме обща интелигентност и тя произлиза именно от луциферическата духовност. Тази луциферическа духовност е произляза чрез това, че Михаил, така да се каже, е проникнал, запалил е хората с луциферическата мъдрост. И днес още тази луциферическа духовност, която наричаме нашата интелигентност, в широки кръгове се приема като нещо всъщност отличително за човека. (СС 194, стр. 47, изд. 1983 г., Мисията на Михаил. Откровението на истинските тайни на човешкото същество, 1919 г.)

* * *

Рудолф Щайнер — антропософски цитати за Архангел Михаил (4)Днес «умен» се нарича човек, който може да извлича мисли от себе си, да мисли логически, да свързва една мисъл с друга и т.н. Това не е съществувало в миналото. В древни времена не са съществували самостоятелно оформени мисли. Те са били изпращани на Земята едновременно с откровенията, които човек е получавал от духовния свят. Хората не са размишлявали, а са приемали духовното съдържание чрез откровение, те са го приемали така, че мислите са били свързани с него.

Днес хората размишляват върху нещата. В миналото духовните впечатления са донасяли мислите със себе си. Мислите са били вдъхновени, инспирирани, а не родени от самия човек. И онзи, който подрежда и управлява космическата интелигентност, стигаща чрез духовните откровения до човечеството, който господства над нея, е именно онова духовно същество, което, ако си послужим с християнската терминология, можем да наречем Архангел Михаил. В Космоса той управлява космическата интелигентност.

Нужно е само да си изясним, какво означава това. Защото макар и в по-различна идейна връзка такъв човек като например Александър Велики, е имал напълно ясното съзнание за това, че мислите му са идвали от Михаил. Без съмнение съответното духовно същество вероятно е носело друго име. Тук си служим с християнската терминология, но терминологията не решава нещата. Човек като Александър Велики не е виждал в себе си нещо друго, освен пратеник и оръдие на Михаил. Той не е можел да мисли по друг начин освен: „Михаил действа на Земята, а аз съм онзи, чрез който той действа.“ Такова е било схващането му. Това дава сила също и за волята, въплътена в дела. И един мислител от онова време също не е мислел по друг начин освен: „Михаил действа в мен и ми изпраща мислите.“

Със слизането на Христос на Земята е свързан и фактът, че заедно със своите последователи Михаил вижда не само сбогуването на Христос със Слънцето, но преди всичко вижда как от ръцете му, от самия Михаил постепенно се изплъзва господството над космическата интелигентност. В онова време от Слънцето се е виждало много ясно, че нещата от духовния свят вече няма да идват при човека с космическото интелигентно съдържание, а че в определен момент самият човек на Земята ще стигне до своята собствена интелигентност. Налице е един важен факт, който прониква дълбоко в душата по отношение на това как космическата интелигентност тече надолу към Земята. Постепенно тя вече не може да бъде намерена в небесата – ако мога да си послужа с този израз, – а е спусната долу на Земята.

И това се случва особено през първите столетия на християнството. Ние виждаме как в първите християнски столетия хората, които още са могли да възприемат подобно нещо, са имали някои прозрения за онова, което със съдържанието на интелигентността се излива към тях от свръхсетивните откровения. Това продължава до 8-то, 9-то следхристиянско столетие. Тогава идва великото решение – Михаил и неговите сподвижници, независимо дали са въплътени или безплътни, е трябвало да си кажат: „Хората на Земята започват да стават интелигентни, те започват да проявяват собствения си разум“. Космическата интелигентност не може вече да бъде управлявана от Михаил. Михаил чувства как изгубва властта над космическата интелигентност. А когато погледът се насочва надолу към Земята, се вижда как от 8-то, 9-то столетие започна именно тази интелигентна епоха и хората започват да оформят свои собствени мисли. (СС 237, 7 л., изд. 1991 г., Езотерично разглеждане на кармичните връзки – том III, 1924 г.)

* * *

Цялата схоластика е проникната от стремежа и усилията на хората да постигнат яснота за вливащата се в човечеството интелигентност. Нищо чудно, че главните интереси на тези, които са около Михаил, се насочват именно към това, което се развива като схоластика на Земята. В онова, което Тома Аквински и неговите ученици провъзгласяват и поддържат, което е прието също и от други схоластици, виждаме земния отпечатък на някогашното Михаилово течение. То е свързано с управление на интелигентността, на лъчистата и духовна интелигентност. (Ibid.)

* * *

Рудолф Щайнер — антропософски цитати за Архангел Михаил (4)Зад това, което исторически се разиграва в началото на 15 век, в човешките души стои нещо могъщо. То се вижда точно, когато учениците на Михаил (виж Школата на Михаил) получават своето обучение в свръхсетивното. Най-напред се случва през атлантската епоха, когато космическата интелигентност е останала още космическа, но човешките сърца са завладени също и нещо такова, което за сегашната земна област се развихря в духовни светкавици и гръмотевици. В епохата, която преживява земните разтърсвания, в която се появяват и розенкройцерите, в която се случват забележителни неща, които можете да проследите в историята, в тази епоха Земята се показва за духовете в свръхсетивното разтърсена от могъщи светкавици и гръмотевици. Това става, понеже серафими, херувими и престоли пренасят космическата интелигентност в онзи член на човешката организация, който представлява нервно-сетивната система, главовата организация. Отново се случва едно събитие, което днес още не се възприема ясно, но в течение на столетия и хилядолетия ще се покаже и ще се състои в това, че човекът ще бъде напълно преобразен. Преди това човекът е бил човек на сърцето. След това става човек на главата. Интелигентността става негова собствена интелигентност. Погледнато от свръхсетивното това изглежда нещо невероятно значително.

В края на седемдесетте години на 19 век отново започва господството на Михаил. Той се подготвя отново да приеме интелигентността долу на Земята, която междувременно му се е изплъзнала. Тази интелигентност трябва да стане Михаилова. Трябва да се разбере смисълът на новата Михаилова епоха. Тези, които днес имат стремеж към духовност, която вече съдържа интелигентността в себе си, както е случаят в антропософското движение, в известен смисъл са душите, които според кармата си в днешната епоха, са тук. Те трябва да се съобразяват на Земята с това, което на Земята се случва в началото на Михаиловата епоха. Само чрез това, че духовност като тази, която иска да протече в антропософското движение, се обедини с други духовни течения, Михаил ще намери импулсите, които отново ще го свържат със станалата земна интелигентност, която всъщност му принадлежи. (Ibid., стр. 119)

* * *

Михаил и Логосите

Първата сила, неманифестираната божественост се нарича Бог-Отец; втората сила е Синът, който същевременно е живот и творческа субстанция, а третата сила е Духът. Тези три прасили се проявяват заедно като Отец, Син и Дух, като съзнание, живот и форма. Силата на живота стои под водачеството на Михаил, на този, който принадлежи към Слънцето, силата на формата стои под водачеството на Самаил, който принадлежи към Вулкан, където всичко що е живот ще бъде превърнато в живи форми. Силата на съзнанието стои под водачеството на Анаил, който обхваща всичко, което съществува. (СС 89, стр. 255, изд. 2001 г., Съзнание – живот – форма. Основни принципи на духовно-научната космология, 1903-1906 г.)

* * *

Михаил и разумът

Онази духовна сила, която луциферическата същност организира в образуването на човешката глава – след като човешката еволюция е преминала през сатурновото, слънчевото и лунното развитие и е започнало земното развитие, – е Михаилова сила. И той отблъсва противопоставящите се духове долу на Земята, което означава: Чрез свалянето на противопоставящите се на Михаил луциферични духове човекът първоначално е проникнат със своя разум, с това, което израства от човешката глава. (СС 194, стр. 40, изд., 1983 г., Мисията на Михаил. Откровението на истинските тайни на човешкото същество, 1919 г.)

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Сеп 28, 2013 1:07 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Нед Дек 18, 2011 10:09 pm
Мнения: 814
По случай празника на свети Михаил и появата на всички тея цитати, от които направо дъхът спира....и умира.......... поздравявам всички старозагорски и варненски антропософтки с песента, от която умрелият дъх отново се ражда и възражда за нов живот!!! 6° - тата следатлантска епоха напира неудържимо чука на вратата ............ с ритъма на любовта!

http://www.youtube.com/watch?v=P9sQZLtsfp8

Айде въртете дупетата и не се притеснявайте! `k@2`

Ваш Михаил


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Сеп 28, 2013 8:32 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
А ето и от мен - специален поздрав за цялата официална антропософистка гилдия... Повече замах, братя и сестри! Не се скъпете да порите въздуха, пардон, Петата следатлантска епоха с вашите "прозрения" за Шестата!!!
Някои изображения са изключително бицепсуални! `S`4`

Докато въртят дупета варненските и старозагорските дами, да фърлят по едно око на тоя красив Михаил..., та барем ги "инспирира"...

Изображение



Изображение



Изображение



Изображение



Изображение

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Сеп 28, 2013 9:04 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Нед Дек 18, 2011 10:09 pm
Мнения: 814
Фъф Варна и Стара Загора от искуство не разбират, пробвал съм ги. Само цитати им дай!.... По тоя повод днеска ми се обади Михаил `S`4`, ръгна ме с меча и ми викна: - Сабуди се малко! Слушай какво, много си падам по цитатите! Ама много! Направо умирам за тях, те са смисълът на живота ми! Тая мода да се привеждат за щяло и нещяло я въведе Зорка цигу-мигото от Виена (много мой човек).....и първо бях ужасен, но после разбрах колко е ценна.... затова нека сега всички ги наизустят, за да ги изпитвам!

Нека всеки от приведените горе цитати бъде номериран и само като кажа N• еди кой си, отсреща да чувам назубрения цитат!..... На най-големия зубрач ще му дам да ме хване за меча! ..... ,<^\ А тия дето не си знаят урока, ще им прибера сините карти и ще кажа на Франгов - мое дясно рано - да ги заключи с два ключа в касата до второ пришествие. Няма вече лабаво, няма прошка! Аз боец ли съм, какво съм..... *`s3`

Хайде цунки от мене!
http://www.youtube.com/watch?v=njxU2HA-GSQ


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 7 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни