ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Вто Яну 16, 2018 6:39 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Сря Дек 24, 2014 9:43 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Събр. съч. 152 "Предварителни степени на Мистерията на Голгота за същността на духовното същество, въплътено в човека Исус" /новопреведена лекция - Н. Хорински/

ТРИТЕ ДУХОВНИ ПРЕДВАРИТЕЛНИ
СТЕПЕНИ НА МИСТЕРИЯТА НА ГОЛГОТА
Щутгарт, 5 март


Правейки връзка с разглеждането на Петото евангелие, нека днес да поставим пред душата си дейността и въздействието на Христовия дух върху човешкото развитие, както то протича в духовните светове преди Мистерията на Голгота.
При това трябва да си припомним факта за съществуването на двете деца Исус – соломоновото, в което е живял азът на Заратустра и натановото. Трябва да насочим поглед към натановото дете Исус и да запитаме: Каква е същността на това дете, в което по-късно навлиза азът на Заратустра?
За да разберем тази същност трябва да се върнем много назад в развитието на Земята и на хората. Тази същност, действаща в натановото дете Исус, встъпва за първи път във физическо въплъщение в Исус от Витлеем. Преди това тя е взимала участие в развитието на човечеството от духовния свят, но никога не е живяла във физическо човешко тяло. Тя съизживява времената, когато са създадени човешките обвивки, съизживява сатурновото време, когато се полага зародишът на физическото тяло, съизживява слънчевото време, когато се образуват етерното и астралното тяло и повторението на големите епохи в по-малките периоди. Когато обаче в лемурийската епоха човешкият аз слиза в трите човешки обвивки, това същество остава, същевременно като част от божествената човешка същност, в духовните светове и не съизживява развитието на аза в трите обвивки, както и неговото изкушение чрез луциферично-ариманичната намеса. Тази, останала в духовните светове част от божествената човешка същност, това духовно същество слиза за първи път във физическо тяло като натановото дете Исус, за да бъде просветлено като такова същество от Христос. Кръщението от Йоан представлява изпълването на Исус от Христовия дух.
Но изпълването с Христовия дух тогава не е било за първи път. Още когато е живяло като духовно същество в духовните светове, то вече е било многократно обземано от Христовия дух. Като подготовка за Христовото събитие във физическото тяло, преди се е извършвало нещо подобно в духовните светове и то е действало върху човешкото развитие.
Нека погледнем назад към лемурийската епоха, когато човекът се свързва със своите обвивки и да видим как би се образувало човешкото същество, ако върху човека биха въздействали само силите от Космоса, с които той е бил свързан някога. По онова време е имало опасност дванадесетте космични сили, които действат върху човека, да изпаднат в безпорядък поради намесата на демонични същества. Поради това човекът е щял да стане съвсем различен от това, което е станал днес. Сетивата на човека, които тогава са се образували, биха станали свръхчувствителни под въздействието на предизвикващите безпорядък сили. Човекът днес спокойно възприема светлината, както и всички други възприятия. Под въздействието на луциферично-ариманичната намеса сетивният живот би трябвало да предизвиква най-силни желания и импулси. Ако например човекът види червен цвят, преди всичко слънчевите лъчи би трябвало да действат така, че желаещата душа би трябвало да избяга в изгаряща болка, а при възприемането на синия цвят тя би трябвало да се преодолее, самоунищожавайки се в агония. Душата е щяла ужасно да страда при всяко сетивно възприятие, гонена от животинска наслада и страст към изгаряща болка и мъчение.
Виковете от болката на измъченото човечество стига до това духовно същество. Те го подтикват към Слънчевия дух, за да се проникне от Христовата същност. Чрез това е била смегчена вътрешната сила на сетивните възприятия, и съществото отблъсва най-силното изкушение на Луцифер и Ариман. След като смегчава въздействието на силите върху сетивата, то превръща живота на възприятията в умерена пасивност.
Нека преминем към атлантската епоха. Нова опасност надвисва върху хората: Чрез луциферично-ариманичното влияние са заплашени жизнени устройства и органи на човека. Ако например пред човека има някаква храна, той би изпитвал животински ламтеж да я погълне. Цялата му душа би се изпълнила с ламтеж. Особено чувствително би било дишането, вдишването и издишването. Лош въздух би изпълвал човека с потръпващо отвращение. Всичко, свързано с храненето и жизнените функции би предизвикавало ужасни подбуди от симпатии и антипатии, би тласкало душата от поглъщаща алчност към отблъскващо отвращение.
И отново е същото духовно същество, което отклонява тази опасност от човека. Втори път то бива проникнато с Христовия дух и чрез това спасява жизнените сили на човека от грозящия ги безпорядък.
В края на атлантската епоха се появява трета опасност за човека от луциферично-ариманичното влияние. Душевните човешки сили – мислене, чувстване и воля били заплашени да изпаднат в безпорядък, в дисхармония, да не могат да се проявяват съвместно в човешката душа. Човекът би преследвал пламнал от страст всеки импулс, или би бягал, изпълнен с ужас и омраза, без разумът да може да регулира силите. Как духовното същество донася помощ? То е трябвало да се потопи в изпълнената със страсти човешка душа, трябвало е само да стане страст, да се превърне в дракон, за да преобрази душевните сили и за трети път се оставя да бъде проникнато от Христовия дух.
Това духовно събитие го виждаме отразено в митовете на всички народи, в мита за свети Георги, архангел Михаил, който побеждава дракона. В следатлантските култури виждаме живо осъзнаване на извършващите се в духовните светове въздействия на Христос върху човешкото развитие чрез онова духовно същество. В култа на Заратустра пред нас се изправя висшето Слънчево същество и като отражение от това виждаме в гръцкото съзнание служенето на Аполон. Храмът на Аполон се намира до Касталския извор, където добре подготвени гърците отиват, за да получат съвет от Аполон. Питон, почиващ над изпаренията, които се издигат от бездната и обвиват като змии планината Парнас, бива победен от Аполон и на негово място застава жрицата-пророчица Пития, чрез която Аполон оповестява мъдростта си на гърците. От пролет до есен Аполон пребивава в този храм, а след това се премества на Север, в страната на хиперборейците. Аполон трябва да замине на Север като дух на Слънцето, когато физическото Слънце се премества на Юг. С Аполон е свързана музиката, лирата. Тя преставлява съзвучието на трите душевни сили. И за известния мъж с прекалено големите уши, цар Мидас се казва, че Аполон му дава магарешки уши за наказание, че при музикалното съревнование между Аполон и сатира Марсиас той решава срещу Аполон, понеже предпочел музиката от флейтата на Марсиас вместо от лирата на Аполон.
Три пъти преди да се случи Мистерията на Голгота, Христос се свързва с човечеството от духовния свят, като три пъти прониква духовното същество, което по-късно е натановото дете Исус. Първо в лемурийската епоха, за да регулира до умереност сетивните възприятия, второ, в началото на атлантската епоха, за да регулира жизнените сили и трето в края на атлантската епоха, за да регулира душевните сили. Едва след това, като четвърто се извършва Мистерията на Голгота, за да се регулира отношението на аза към света.
Опасността за човешкия аз, когато той преминава през изкушенията на Луцифер и Ариман, е била представяна в египетските храмове и в гръцко-латинското време. Приближаването на аза се чувствало и е имало стремеж за борба със силите, искащи да въведат безпорядък. Тогава в храмовете на различни места се провеждали церемонии, които често били повтаряни: Жрецът правил деформирана отвратителна фигура, например крокодил, оплювал я, хвърлял я на земята и я изгарял. Други жреци разказвали на народа, че Ра, слънчевото божество, минава по пътя си на небето от Изток на Запад. На Запад то избледнява и пропада, понеже се бори срещу демонични същества.
Чувствало се е да се проявяват навън силите на аза. Той се проявява двустранно. През 7-мо, 8-мо столетие преди Христос виждаме да се появява и прониква във всички южни европейски страни пророчеството на сибилите. В него живее това, което показва, че азът може да се изгражда. Но пророчеството на сибилите е свързано с елементарните сили на Земята, които действат в подсъзнанието на душата и се натрапват по страстен начин. На това пророчество се противопоставят еврейските пророци. Пророците подтискат в душите си сибилската същност и се вслушват само в откровенията, представящи се пред силите на аза, които са съзнателни сили.
Микеланджело рисува пророците, потънали в задълбочено размишление, а сибилите – свързани с елементарните сили на Земята, с вятъра, огъня и въздуха.
Сибилският елемент би победил съзнателните азови сили, би ги подтиснал без Мистерията на Голгота. Азът би бил изгубен за човешкото развитие. Като сила виждаме Христовият импулс да действа в развитието на човечеството и без човешкото съзнание да го е приело, като сила, която изгражда културите, формира историята на европейските народи и изграждането на Европа.
На 28 октомври 312 г. е победата на Константин над Максентий. Максентий запитва сибилите и му е даден отговорът: Ако излезеш с войската си пред вратите на Рим, ще победиш най-големия враг на Рим. Максентий има непосредствено след това един сън и следва прорицанието на сибилите и съня. Той излиза пред вратите на Рим, насреща на всеки разум, съвети и планове на неговите пълководци. Също и Константин сънува. Той вижда как, носещ Христовия флаг, побеждава четири пъти по-силния противник. Насреща на всякакъв човешки разум се стига до бой и Константин побеждава, носещ кръста пред войските си.
Можем да си представим историческия път на човечеството от 800 г. пр. Хр. до наше време. В столетията преди Христос виждаме дълбоката гръцка мъдрост да стига до своя апогей. В нея човечеството консумира последните наследени божествени сили. В нулевата точка се извършва и започва да действа в човечеството Мистерията на Голгота. Освежителните живи сили на Христовия импулс действат във времето след Мистерията на Голгота по различен начин, те произхождат от различните полета на духовните светове.

I 0-800 – висшия духовен свят, висшия девахан
II 800-1600 – нисшия духовен свят, нисшия девахан
III 1600-2400 – духовния свят
IV 2400 нататък – физическия свят

Можем да приемем времето през първите осем столетия сл. Хр. като въведение. Видяхме как човешкият разум отстъпва пред Христовия импулс (гностиката), как той се проявява в историческите събития (Максентий и Константин). В първите осем столетия силата действа от най-висшите духовни светове, от горния девахан. Преход, отзвук от този период виждаме в произведенията на Скотус Еригена около 850 г. В неговата мисловна система все още действа Христовият импулс като сила, навлизаща във физическия свят от най-висшите духовни светове.
От 800 до 1600 г. импулсът действа от нисшия девахан. Хората се опитват в различни форми да внесат Христовия импулс в душата си, в представите си. Но мислите се оказват неподходящи, усилията неплодоносни. Нито кръстоносните походи, нито опитите да се докаже Бог, могат да осъществят вътрешна жива връзка.
В прехода към следващата епоха стои Орлеанската дева. В душевното ѝ изживяване от духовния свят се разкриват импулсите на Христос, в чието име тя се намесва в историята на човечеството.
Непосредствено проявяващата се от висшите духовни царства сила постепенно се изгубва. Силите стават все по-слаби, от 1600 г. до наше време импулсът действа само още от астралния, душевния свят. Оттам теологията става все по-научна, по-абстрактна. На мястото на космичната божия същност Христос, се поставя «простият мъж от Назарет». Нашето време би навлизало все повече в материализма, би било пронизано още по-силно от антихристиянските сили, ако навлизащите от астралния свят сили на Христос не действат по особен начин. През 15-то и 16-то столетие навсякъде се появяват забележителни разкази, които се разпространяват в европейския Запад. На различни места във всички европейски страни се появяват мъже с издраскани крака, одърпано облекло и дълги коси, които разказват, че са били при Мистерията на Голгота, видели са Христос да странства по Земята, но когато той минавал покрай дома им, не са му оказали достатъчна почит, обидили са го. Затова от това време трябвало непрестанно да се лутат насам натам без прекъсване и почивка, и като покаяние да разказват какво са изживяли някога. (Вечният евреин.) Те разказвали всичко това като от спомените си. Навсякъде били приемани от епископи, владици и прелати. В тези хора се проявява нещо от хрониката Акаша и те не са могли да направят нищо, освен да прекарват живота си така и да свидетелстват за Христовото събитие. Останалото им съзнание обаче било замъглено, но чрез импулсите от астралния свят те могли да стигнат до тези видения. Чрез това хората били спасени от настъпването на антихристиянството, спасени от най-върлия материализъм.
От 2400 г. ще настъпи епохата, когато силите за разбирането на Христос ще произлизат само от Земята, където Христос въздейства върху хората от физическия план. В наше време обаче се появяват предвестниците на това, което ще бъде съществено след 2400 г. Христос ще се разкрие от физическия план в етерен образ. Така виждаме как от осемстотин на осемстотин години историята се разгръща във връзка с импулсите от духовните светове. В моята книга «Световни и жизнени възгледи на 19-то столетие», както е разширена в новото издание като «Загадките на философията», може да се проследи развитието на човешкото съзнание в същата периодична смяна.
Историята на човешкия мисловен живот ни показва, че когато необходимите сили за бъдещото разбиране на Христос бъдат налице, мисълта ще трябва да получи друга форма, мисловната дейност ще трябва да се преобрази. Днес виждаме мисловният живот поставен между два мирогледа и човекът да страда от тази «притиснатост» между тях, като не може да намери прехода от единия към другия възглед.
От една страна стои Хекел, който признава само външното възприятие, построява реален мироглед, който обаче не може да признае реалността на мисълта. От друга страна стои Хегел, който изхожда от мисълта като духовна реалност – животът и творчеството на мисълта в истината е действащият дух – той изгражда един мисловен мироглед, който неговото съвремие не може да признае за реалност. Какво е необходимо на мисълта, което да я направи жива реалност.
Необходимо е мислите да се изграждат подобно на растителното семе. Семената могат да се посеят, ожънат и да се употребят за храна. Чрез това те се отклоняват от същинския си път, който е от семето да израсне ново растение. Така човекът събира мисловните семена в плевнята на естествената наука и философията, натрупва ги и ги оставя да изсъхнат. Растителното семе, съответно на същността си, трябва да се потопи в оживяващата го околност, трябва да стигне до ново покълване и растеж. Така е необходимо и мисловните семена на Хегел да се потопят в почвата на духовната наука, където могат да израснат до плодоносен живот, до духовните способности на имагинацията, инспирацията и интуицията. На мястото на категоричния императив азът ще задвижи «моралната фантазия» от силата на събуденото мислене. Тогава ще стане възможно от земните сили да се разбере идващия Христов импулс. Това е взаимната връзка между света на мисленето и «Философия на свободата» и израстващите в душата ни по-висши познавателни сили, по пътищата, указани от духовната наука.
В съзвучие с идващото Христово събитие днес трябваше да говоря пред вас за оживяването на мисленето до бъдещо духовно познание.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни