ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Сря Окт 17, 2018 9:14 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Нед Яну 13, 2013 11:04 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Из лекция от 13.11.1916 год., ГА 172, Кармата на професията от гледна точка на Гьотевия живот

Нещо друго, на което трябва да се спрем, е, че е извънредно трудно да се изследва какво всъщност действа в човешката природа в хода на кармичната еволюция. В тази област може дори да се каже, че естественонаучното развитие е достигнало до точката, която трябва да бъде заместено от духовнонаучното наблюдение. Дори само като се занимава с душевния живот, естестественонаучното наблюдение прави най-ужасната грешка. Ние виждаме как днес съществува една погрешна научна насока, която се осмелява да се доближи до човешкия душевен живот и иска да го разглежда естественонаучно, която също така приема, че този човешки душевен живот не протича просто в наличното в съзнанието, а че под прага на съзнанието както се казва, в несъзнаваното или в подсъзнанието, има много повече, което напира нагоре към съзнанието. В предишните наблюдения посочихме конкретни неща, които действително се намират в подсъзнанието и които напират към съзнанието... Във всеки случай много неща се намират в дълбините на съзнанието. Така че може да се каже: Някои хора, които днес искат да се занимават с психология, вече предчувстват, че трябва да бъдат изяснени тъмни, несъзнателни душевни способности. Тъй като тези възгледи въобще не искат да се нагодят към един всеобхватен духовнонаучен мироглед, те могат да доведат единствено до погрешни резултати.

Човек разглежда как се е развил даден човешки живот от гледна точка на естественонаучната психология. Преди всичко той е достигнал чак дотам за вярва, че това което една душа желае и чувства, с което тя е щастлива или нещастна, изпълнена с радост или с болка зависи единствено от възприемането непосредствено в съзнанието. Опитват се за катехизират душата, например се опитват да изкарат от нея онова, което някога е извършила, което е изживяла като радости, страдания, разочарования в живота, които вече не са във владение на обикновеното съзнание. Казва се, че това, което е забравено, не е изчезнало, а продължава да действа в подсъзнанието. В това подсъзнание особено силно действат желания, които някога човек е имал, но не ги е задоволил, които е потиснал... Такива намиращи се в основите на душевния живот преживявания, привидно забравени за горното съзнание, трябва да се изведат нагоре. Изведат и уредят ли се под действието на един подходящ катехет, който естествено, според днешните разбирания, трябва да бъде душевен лекар, тогава всичко е наред. По този начин се постига лечение, което дори повече или по-малко е лечение, въпреки че по-скоро е само привидно лечение... Това е едното, което човек търси в дълбините на душевния живот...

Обаче също се мисли, че долу в дълбините на душата се намира още много без съзнанието да знае това. Накратко, стига се до убеждението, че съзнанието е един малък кръг, а душевният живот - по-голям кръг, и че съзнанието обхваща само малка част от душевния живот. Търси се обаче и неодушевеното в основата на душевния живот. Както неотдавна един теолог малко безвкусно се изрази, търси се "животинската първична тиня" на душата... всичко онова, което има почва в животинския живот, което произлиза от плътта, от кръвта, от животинското и не се проявява по съзнателен начин... Има много верни неща в теорията за "животинската първична тиня"... и това са може би само животински желания, които се разкрасяват, маскират от казваното от съзнанието.

По-нататък се твърди от тази "научна" посока..., че в тези несъзнателни области се намира също и това, което произлиза от връзката на индивида с расата, нацията, с всевъзможни други исторически утайки, които несъзнателно действат в човешката душа, докато съзнанието се проявява по напълно различен начин... На кого днес не му се е налагало да види как някой издига на думи високи идеали за права и свобода на народите, докато всъщност в душата му действа единствено произлизащото от контекста, който анализира в загатнатата посока на психоанализата, и което най-малко му се иска да анализира, разравяйки тинята на дъното на душата.

... теологическите психоаналитици пък причисляват към подсъзнанието в душевния живот също и демоничното, това, което произлиза от още по-дълбоките глъбини, от напълно ирационалните глъбини. Теологическите психоаналитици наблягат особено на това, че в подсъзнанието на човешката душа действат непознати демони, за да направят например хората гностици или теософи...

... Днес не искам да изпадам в критика към психоанализата, а само чрез изложеното от мен искам да поясня, че в това психоаналитично направление се намира нещо, чрез което съвременното изследване се присъединява към намиращото се под съзнателната душа и действащо там. И тогава от естествено научните предразсъдъци в тази област трябва да се покаже най-погрешното, ако в тази област не се пристъпва с духовнонаучно изследване. Така никога няма да се разбере, че намиращото се в душевния живот не може да бъде анализирано по правилен начин, ако не се знае, че човешкият живот протича в различни земни животи. Защото в психоанализата човек иска да обясни всичко, което е в основата на душата, изхождайки само от един земен живот. Нищо чудно, че тогава то трябва да бъде представено в много погрешна светлина.

Този, който например открива в основата на душата провалени житейски планове, би трябвало първо да проучи какво значение има един такъв провал на житейски план в цялостния живот на човека, протичащ през различни земни животи. Тогава може би би открил, че в подсъзнанието действат също така известни страни на този човешки живот, които именно са възпрепятствали, съобразно съдбата, изпълнението на въпросния житейски план, и тогава би забелязал, че този провален житейски план, който още се намира в дъното на душата, не е определен просто да направи човека болен в тази инкарнация, а и за това, когато този живот свърши, да бъде пренесен през портата на смъртта, да се превърне в сила в живота между смъртта и едно ново раждане, за да може в следващия земен живот тепърва да играе правилната роля.

Това, което касае т.нар. животинска първична тиня на душевния живот, е налице, но си спомнете за изложеното от мен за връзката между главата на човека и останалия организъм. Останалият организъм е във взаимовръзка със земния живот на човека, в много отношения е свързан с настоящата инкарнация, докато главата е резултат на по-ранно земно развитие, преди всичко е във взаимовръзка с неговите предишни инкарнации... Но много греши онзи, който в психоанализата анализира само първичната тиня, защото който анализира животинската първична тиня, е в същото положение како някого, който иска да знае каква житна култура ще расте на определена почва, когато тя все още не е израснала... Става въпрос за това, което е заложено в тази първична тиня. Това, което е заложено в тази първична тиня, е предназначено да действа през портата на смъртта в развитието през следващия земен живот. Не става въпрос да се изследва първичната тиня, а като заложеното като душевен кълн в тази животинска първична тиня.

Едно правилно изследване на проблема в тази област би било възможно, ако човек е в състояние да проследи действителните кармични нишки, както посочих това. Психоанализата се показва така ужасно нездрава, когато навлиза в първичното, в онази област, която обаче е важна, когато човек поиска да изследва протичащите съдбовни нишки на човека в техните най-фини и интимни конфигурации. Това, което се случва в съзнателния душевен живот на човека от събуждането до заспиването, показва всъщност само малко от протичащото като кармичен поток през инкарнациите.

... много от това, което се пренася през портата на смъртта като зародиш, който се изгражда от преживяванията, опитностите в настоящата инкарнация, играе огромна роля в живота ни от заспиването до събуждането и най-вече в сънищата. Формирането на сънищата трябва да може да се разглежда по правилен начин. Като се казва, че сънищата са реминисценция, често е вярно, но те действат по един различен начин в кармичния поток, а не по пряк начин. Те не действат по пряк начин. Често действат така, че означават обратното на това, което разкриват.

Сънят се явява като реминисценция, но в същото време е и житейски коректор. Така действа в повече случаи животът на астралното тяло и освен останалото, което е налично в душата от житейския опит - главно неща, произтичащи от едно погрешно възпитание, - човек ще открие, че в подсъзнателните житейски сили е налице един коректор, който понякога действа още в същата инкарнация, когато се появява у млад човек, който коректор обаче преди всичко се пренася през портата на смъртта и продължава да действа. Така действително възниква един вид себекоректор на човека.

Имаме работа с цял силов комплекс, който продължава да действа от една инкарнация в друга. Сега трябва да вземем предвид връзката, която възниква между този силов комплекс и човека, докато животът му протича между раждането и смъртта. Тогава човекът, е бих казал, като инструмент с четири струни, мърху които свири споменатия кармичен комплекс. Физическо тяло, етерно тяло, астрално тяло и аз са четирите струни, кармата свири върху тях... Според това как... се просвирват от лъка на кармата - ако си позволим сравнението с цигулка, която също има четири струни, - възниква индивидуалният човешки живот. Тези четири струни на човешкия живот могат да се просвирват по най-различен начин. Затова, когато желаем да говорим не с прости празни абстракции, а с конкретни неща, е тъй трудно да дешифрираме отделните житейски мелодии на човека, защото ние можем да ги дешифрираме само тогава, най-малкото да ги разчетем плодотворно, когато можем да видим как цикгулковият лък на кармата свири върху четирите струни на човека.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пон Фев 04, 2013 9:18 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
"...Все повече ще има стремеж човешкият социален живот да се лиши от неговия духовен характер и да се организира като чисто външно-сетивни и сетивно-природни отношения. Под въздействието на този стремеж се е зародила и психоанализата, тази наука, която си поставя за задача да изведе определени подсъзнателни силови комплекси от човешкия организъм, но всъщност съвсем естествено разчита главно на сексуалността и нагони, които повече или по-малко са сродни с нея. Изследването и вниманието биха могли да се насочат само към физическо-сетивните процеси. Но във физическо-сетивните процеси – които се представят като преобразяване и раждане, и има стремеж към блаженството и ползата, заради което там се проявяват окултни сили, – наистина лежи окултен стремеж. Но по начина по който хората се доближават с отричане на духовността към духовното, откъм тази страна се стига в близост до определени духовни същества, въпреки че хората не искат да ги видят, въпреки че не искат да се съобразяват с тях, които действат в стремежа на науката, в стремежа за издигането на социални идеали. Но това са същества, за които трябва да се каже, че техните висши способности имат известна прилика с низшите нагони на хората. Това са своеобразни духовни същества, в чиято близост се идва, чиито висши способности, т.е. мисловни, разсъдъчни и възприемателни способности имат връзка с човешката сексуалност и другите низши нагони. Затова низшата природа на човека се възбужда от това сродство и затова също и психоанализата, която е породена от материални възгледи, всъщност действа под влиянието на такива същества, които пощряват разглеждането и взимането под внимание главно живота на низшите нагони... "

СС 171 Вътрешните импулси за развитие на човечеството. Гьоте и кризата на XIX век (Дорнах 1916), стр. 265 и сл., немско издание 1964 г.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни