ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Сря Юли 18, 2018 5:39 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 12 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Сря Май 29, 2013 11:46 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Изображение


МУЗИКАТА
/този материал няма претенциите за изчерпателност, а само загатва/

Какъв е смисълът за заниманията с музика, музициране на музикален инструмент, пеене, ритмика от гл.т на антропософския холистичен подход към човека. Пояснявам под холистичен подход става дума за основна идея, че човек е единно индивидуално същество, което е съставено от намиращи се едно в друго физическо тяло /минерализирано по своя характер/, етерно или жизнено тяло /което реално поддържа "живо" физическото ни тяло/, астрално тяло /нашите емоции, чувства, нагласи, инстинкти/ и Аз /или Духовно тяло - Духовната ни индивидуалност, която реално ни индивидуализира като Азови същества/. Това е накратко.

По принцип отделните възрастови периоди /сътоветно класове/ във Валдорфското училище имат определени изисквания за съответните часове по флейта и/или друг музикален инструмент, и по музика..., т.е. едното е час по инструментално музициране, а другото е час по музика. Случват се различни неща в двата часа. Работейки с децата съответния учител по музика би трябвало да работи точно по изграждането и подкрепянето на съответните "тела" в детето според възрастовия период, в който се намира. До 7 год. възраст се подкрепя израстването на физическите органи и физическото тяло чрез работа с етерното тяло на детето, от 7 до 14 год. се работи за подкрепа на емоционалния живот на детето, а от 14 до 21 год.за затвържадането на един укрепнал и свободен индивидуален Аз. Това е свързано с музицирането на определени инструменти и с ред други форми на музикална работа с вашите деца.

Интересен факт е, че в преведената програма от английски за това как да се подготвят часовете по музика /не говоря за свиренето на инструмент/ е дадено минимално количество информация, за разлика от всички други раздели например по математика, или роден език... И това не е случайно! Както ще прочетете по-долу в една моя статия музикалният валдорфски педагог наистина е нужно да бъде изключително креативен, флуиден, гъвкав и да подготвя часовете с децата си с истински възторг и откривателство, защото МУЗИКАТА Е ЕДИНСТВЕНОТО МУЗИКАЛНО ИЗКУСТВО, КОЕТО НИ СВЪРЗВА ДИРЕКТНО С ДУХОВНИЯ СВЯТ, НИЕ КАТО ТВОРИМ МУЗИКА, Я ТВОРИМ ЗАЕДНО С ДУХОВНИЯ СВЯТ. Всяко друго изкуство реално се явява имитация на света. Това е един факт.

Съществува и такова "деление", което отговаря на антропософската основна идея за тричленното човешко същество - нервно-сетивна система /главата/, ритмична система /в средната част на тялото/ и система на веществообмяната /крайниците/ - разбира се, те са в непрекъснато взаимодействие. Именно тук може да се погледне на това кои инструменти върху какво влияят. Например духовите инструменти подкрепят мисленето, струнните - чувствата /средната част/, ударните - нашата воля /крайниците/. Пак е общо казано, защото винаги е важно да се погледне индивидуално към всеки човек. Освен това с музикалните инструменти може да се работи на много пространствени нива вътре в мисленето, чувстването и волята на един човек - например медните духови инструменти дават една дълбочина и сякаш идват от едно далечно място на нашите мисли, или пък контрабасът - той звучи от дълбините на нашата душа...

Илюстративната снимка към материала показва една интересна връзка на подкрепата на органите в тялото ни с различни видове инструменти.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Сря Май 29, 2013 11:49 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Изображение


За музикалното изкуство и неговото духовно естество



Всички други изкуства, освен музикалното имат образец във физическия свят. Те се опират на представите дошли през сетивата ни. Докато музикалното изкуство е израз на самата човешка воля. Музикалните творби трябва отново да бъдат пресъздавани.

Първообразът на музиката се намира в Духовния свят, в който човек се потапя с астралното и Азовото си тяло по време на сън и физическата музика е само отражение на духовната действителност. В етерното тяло са запечатани тези духовни трептения. При слушане на музика или при свирене на музикален инструмент става раздвижване на запечатаното между етерното и астралното тяло. Този „спомен” се среща с реално възприетото в момента. С астралното тяло ние вдишваме, а с етерното тяло отправяме вдишания въздух отново навън, така се осъществява едно ритмично взаимодействие между астралното и етерното тяло. Пеенето, музицирането, слушането представят тази пулсираща картина. Музикалното удоволствие почива върху правилното съгласуване на хармониите, които човекът е донесъл със себе си от Духовния свят, със звуците и мелодиите оттук. Когато тоновете отвън съответстват на тоновете отвътре, достигаме до преживяване на музикално удоволствие.

Друга важна визия за същността на музикалното възприемане и въздействие е разширяване на способността за изживяване на тона, което означава при изживяване на тона да се навлезе в неговата дълбочина. Тази нова гледна точка, която търси не само мелодичността в хоризонтала, но и дълбочинността по вертикала може да се превърне в база за задълбочено звукоизвличане и насочване към по-различно от досега тоново възприемане и въздействие.

Музикалното възприемане и музициране, и дишането от друга страна са взаимно свързани процеси. Между ритмичната, нервно-сетивната и веществообменната система се осъществява взаимодействие. То се отразява върху всички физически процеси. Ритъмът се основава на взаимовръзките между пулс и дишане: осемнадесет вдишвания в минута, и пулс, който е средно седемдесет и два удара в минута или това е съотношението едно към четири, което дава възможност за модифициране и индивидуализиране при работа с ритъма според потребностите на всеки индивидуален човешки ритъм, и взаимовръзка между дишането и циркулацията на кръвта. Дихателната струя и кръвната циркулация на чисто физиологично ниво дават образност за движението на мелодия и ритъм. Чрез музиката се постига непрекъсната етерна циркулация в трите системи.
По отношение на комплекса мислене-чувстване-воля представата е свързана с възприемането и звуковият образ на мелодията, чувствата съответстват на хармонията, волята - на ритъма, а музикалната форма съответства на цялостния човек.

Което означава, че чрез музиката се влияе както върху определени области, но и върху цялостния душевен живот на човека. Чувствата стоят в центъра на цялостното човешко изживяване. Част от тях се „изливат” към представите, а част от тях – към волята. Но в центъра са чувствата и в тази посока те работят под прага на съзнаваното.
Когато човек се изразява чрез говор или песен в посока навън и навътре, той изразява целия си организъм: тяло, душа и дух. В древни времена говорът е бил песен. Днес словото е материализираният човешки „праговор”,т.е. песента и посоката е в одухотворяване на словото в песен, в поезия. Песента в действителност е реален спомен със земни средства за онова, което е било преживяно в предшестващото земното битие. Докато вокализираме, всъщност изтласкваме към тялото онова, което живее в душата. А тялото само по себе си представлява съгласният елемент или музикалният инструмент.

Музикалните инструменти са донесени от духовния свят, с изключение на пианото. Те запълват празни¬е места, които са се появили, когато човек повече не е бил в единение с духовното, където звукоизвличане и инструмент са били едно и също. Чрез духовите инструменти музикалното се изживява посредством главата на човека, чрез струнните – посредством гърдите и ръцете, чрез ударните – посредством крайниците. Мелодия – хармония – ритъм са преплетени в цялостната нервно-сетивно-ритмична-веществообменна система, като образи в мисленето, преживявания в чувстването и импулси във волята.
Единственият инструмент, който човек е създал сам, а не идва като образ от духовния свят, е пианото. Щайнер казва, че тоновете на пианото са поставени чисто абстрактно един до друг и неговата поява е начин за „материалистическо изживяване на музикалното”. Естествено е важно как се звукоизвличат тоновете, защото никой не може да отрече майсторството на един Шопен, или Лист... Пианото може „да запее”, от него да се лее поезия, нежност, красота и изящество. То също може да бъде оживотворено, в зависимост от това чии ръце го докосват и чия душа се излива...

Дорина Василева
социален и клиничен психолог
Антропософска лечебна педагогика и социална терапия

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Юли 19, 2013 7:30 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Много хубава и нова специалност за България!
И най-хубавото е, че член на преподавателския екип е швейцарската музикотерапевтка Изабел Кустер, дългогодишен терапевт в Лечебно валдорфско училище в центъра на Берн, истински антропософ, наш преподавател в тригодишното обучение по АЛПСТ и прекрасен човек...


Така като гледам... натам гледам и аз! `9l~

От 3 години в Национална Музикална Академия "Панчо Владигеров" се изучава специалността Музикотерапия. В акредитираната магистърската програма по музикотерапия, която е в рамките на две години изключително задълбочено се изучават: психология, психофизиология и психопатология, анатомия и физиология, арт-терапия, музикотерапия, възприятие и въздействие на музиката, езикът на музиката, музикална естетика, езикът на музиката, история на изкуството, семиотика и музикална литература в музикотерапевтичните практики. Програмата има за цел да изгради, създаде и възпита облика на новата за България и много нужна професия - Музикотерапевт.

Преподаватели в програмата са: проф. д-р.Нева Кръстева, проф.Елена Стоянова, доц.Полина Балканска, Пенка Казанджиева, д-р.Ирина Харалампиева, доц.д-р.Александра Иванова, ас.Райна Хинчева както и лектори от чужбина.

Професията музикотерапевт е приложима в многопрофилни болници, рехабилитационни центрове, извънболнични клиники, дневни стационари, защитени жилища, психиатрични центрове, старчески домове, хосписи, училища, детски градини и частни практики в екипна работа от: лекари, психолози, психотерапевти, психиатри, логопеди и социални работници. Музикотерапията е адресирана до физическите, психологичните, когнитивните и социалните потребности на пациенти с различни болести и разстройства. През 2013-2014 в НМА " Панчо Владигеров" ще бъде прието за обучение 4-то поколение музикотерапевти.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Яну 11, 2014 12:42 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Еволюционна и инволюционна музика. Окултна музика



У старите гърци, траки, у първобитните народи, музиката е била неразривно свързана с текста и с движенията или танците. Музиката е била в услуга предимно на религията. Изворите, реките и богатата растителност в планините са имали голям дял в развитието на народите. Старите народи са вярвали в магическата сила на музиката.


Широкото разбиране на музиката на Учителя е една вечна Божествена Истина, която е била истина за старите народи. Според Платон, музиката и поезията на Орфей са извор на древна и дълбока мъдрост. На фрески, намерени в Помпей, се вижда, как Орфей омайва животните със своята лира: лъв, леопард, тигър и елен, и птици захласнати го слушат. В съзнанието на старите елини тоновото изкуство има Божествен произход и чародейна сила. То се практикува не само за наслада, но и за възпоменателни цели. Музиката се смятала за всемогъщо средство. Могла е да предизвика както война, така и омиротворяване.

Платон препоръчва на пазителите на неговата идеална държава да я уредят по принципите на музиката. Той казва: "Не се ли поверява най-същественото от възпитанието на музиката? Ритъмът и мелодията истински проникват в гънките на душата и много силно се запечатват в нея, като правят човека благороден и възпитан".

Доколкото ми е известно, откривател на благостта на музиката е не кой да е човек, а бог Аполон, олицетворяващ съвършенството (Плутарх). В най-старите времена музиката на гърците е била посветена на почитанието на боговете и възпитанието на младежта. Плутарх е учил, че музиката трябва да се допълва с изучаването на другите науки, а ръководител да бъде философията. Само философията може да даде, според него, музиката - нормите за благоприличието и принципа на полезното.

"Ако някой е работил над вътрешния мир на детето с музика, то това дете, като порасне, ще бъде с благородна душа, ще бъде полезен на себе си и на своята родина, не допускайки никакво нарушение на хармонията нито с дела, нито с думи, но всякога и всякъде ще съблюдава добро държане, благоразумие и ред. Най- добре уредените държави грижливо поддържат обаянието с възвишена музика". Тернандър успокоил възникналия бунт на спартанците с лирата си. Таген от Крит, повикан от делфийския оракул, излекувал с музика спартанците. Той избавил Спарта от постигналия я мор. Хомер казва, че гърците с музиката си поставили край на появилата се между тях чума. Плутарх казва: "Първо и най-хубаво предназначение на музиката е тя да служи за израз на нашата признателност към боговете и да насажда в душите чистотата, мелодията и хармоничната цялост".

Питагор, Платон, Архит и други древни философи твърдели, че движението на Вселената и частично на небесните тела е устроено и става с участието на музиката, тъй като всичко, по думите им, е наредено от боговете, според изискването на хармонията.

Очертават се главно две гледища за музиката. Всъщност те не са строго разграничени. Едното гледище счита музиката за чисто тоново изкуство. Това изкуство зависи главно от развитието на човешкото ухо и ритмичното чувство, вложено в човешкия организъм. Развитието на музикално чувство и култура е вървяло по строго еволюционен път и води началото си от първобитните хора.

Според второто гледище, всяка хармоничност във вселената, в природата, в човека и във всички живи същества, е музика. Всичко, създадено от Божествената ръка на Твореца, е музика. Символичен израз на тази музика е тоновото изкуство. Или тази музика включва в себе си тоновото изкуство. Това гледище за музиката не иде по обикновения еволюционен път. То е донесено по пътя на Божественото откровение от Великите духовни Учители на човечеството. В египетските школи се говори за музиката, образувана от хармонията на небесните тела. Според Платон, музиката и поезията на Орфей са извор на древна и дълбока мъдрост. В съзнанието на старите елини музиката има Божествен произход и чародейна сила. Платон препоръчва в учението си за идеалната държава, тя да бъде уредена според принципите на музиката.

Второто гледище, което се очертава, е много по-дълбоко и обширно разбиране на музиката. То не отрича първото, но го включва в себе си, надхвърля далеч границите на това обикновено разбиране и ни разкрива безгранични възможности.
Има два вида музика по произход: еволюционна и инволюционна. Първата следва обикновения еволюционен път. Тя се движи от формата към съдържанието, а началото си води от вродения в човека ритъм. Еволюционната музика тръгва от мелодията и преминава през хармонията, за да се слее с хармонията на живата природа на земята. След това тя се насочва чрез Светлината и преминава във Виделината в Духовния свят.

Инволюционната музика е дадена от Великите Учители на човечеството, основатели на религиите по пътя на Божественото откровение. Инволюционната музика излиза от Хармонията на Божествения свят и слиза чрез мелодията. Тръгва от Виделината и слиза чрез Светлината.

Една от разликите между обикновената и окултната музика е тази, че при окултната музика мелодията и текста-съдържанието - са неразривно свързани и образуват едно цяло. Мелодията се ражда със своя текст, който не може да се замени с друг. При обикновената музика връзката между мелодията и текста не е така силна и затова често виждаме как една и съща мелодия отива в услуга на няколко текста. Времето и случаят могат да променят текста. Това е музика на временното съчетание и съзвучие на движението и формите на Светлината на земята.

Еволюционната и инволюционната музика се обединяват във Вечната симфония, която иде от целия Всемир. Учителят казва: "Вечната симфония, която иде от целия Всемир, е славословие на Бога като Любов".

Източник: http://petardanov.com/index.php/topic/5 ... %BC%D1%83/

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Дек 18, 2015 10:02 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Скъпи приятели, на път е да се осъществи първият семинар по антропософска терапия чрез пеене в България. Ние се присъединяваме към подготовката му с намерението да подкрепим това практическо направление, което има шанс да проходи у нас. Както знаете, подобни събития в България се случват по-бавно и по-трудно - това има както причини, така и смисъл.

Апелът ни е който има възможност, да ни подкрепи със средства, които няма как да съберем изцяло от таксите за семинара. За целта предоставяме сметката на сдружението ни. Прочетете преди това повече информация за семинара:

Тематичните области, които ще бъдат разгледани лекционно и практически са:

* Създаване, цели и развитие на антропософската терапия чрез пеене като неотменна част на Антропософската медицина;
* Пътища за разкриване и развиване на лечебната сила на човешкия глас;
* Човешкият вокален организъм от антропософска гл.т.
* Гласните и съгласните звукове, тоновите интервали като космическо взаимодействие на планети, зодиакалните знаци с човешкото същество и др.;

Лектор - Теодорос Ригас (http://www.phonotopia.de/) – вокален терапевт, който от 2007 год. работи в тази област, в отделението по интегративна медицина в болницата Асклепий – Хамбург.

Време и място на провеждане - 8-10 април 2016 г., София

При интерес пишете на имейл dorina69@abv.bg или се свържете с нас чрез контактната форма на сайта.

Антропософската музикална терапия с нейните две насоки – терапия чрез пеене и инструментална музикална терапия, е терапевтично направление в Антропософската медицина. Човешкото същество се възприема и лекува в неговата цялостност като неотменно свързано с космическо-земните природни и духовни процеси. Повече по темата може да прочетете в сайта „Приятели на Антропософията“ / viewtopic.php?f=127&t=1349/, както и да се присъедините към нашата група във фейсбук „Антропософска медицина“, в която сме събрали богата библиотека по темите на бъдещото обучение.

Необходимите средства са общо 800 евро, като една част ще бъдат събрани от таксите на участниците, а останалите (може би около две трети) трябва да намерим от други източници. И най-малката дарена сума ще приемем с благодарност.

Банкова сметка за събиране на даренията

В левове:
Банка ДСК
BIC: STSABGSF
IBAN: BG04 STSA 930000 1947 2768
Основание: дарение терапия чрез пеене
Сдружение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Чет Яну 07, 2016 10:42 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Скъпи приятели,

През юни 2013 г. в Брюксел, антропософската медицина, която е част от комплементарната и алтернативната медицина, е защитена в Европейския парламент със следните факти: 67 на сто от населението на Европа използва алтернативна медицина, в това число и антропософски ориентирана медицина. Това е медицина, която има 0.05 % странични ефекти, дава една по-голяма преживяемост при онкологични заболявания, което се базира на изследвания на лекари от Швейцария, Германия, Франция, където има и няколко университета, както и катедри по Антропософска медицина. Над 5 хил. антропософски лекари работят по света и около 30 хил. лекари и терапевти изписват антропософски лекарства. Има 25 клиники по света по антропософска медицина.

В 20-ти век. Рудолф Щайнер основава Антропософията /“антропо“ – човек, „софия“ – мъдрост, т.е. „мъдростта за човека“/ . В продължение на десетилетия практическа област на антропософската медицина се развива, стъпка по стъпка, под влиянието на самия Рудолф Щайнер и неговите лекционни цикли /„Откровения на кармата“, „Окултна физиология“, „Окултна психология“ „Човекът в светлината на окултизма, теософията и философията“, провежда курсовете по Духовна наука и медицина през 1920 год., курсовете за млади лекари, цикъл „Пасторска медицина“, „Основи на едно разширено лечебно изкуството“ и др. /, съвместно с друга голяма личност – д-р Ита Вегман. Представени са основните духовно-научни принципи за същността на човешкото същество, за значението на космическо-земните ритми, за 12-те сетива и др.

„Основни характеристики на това лечение са, че лечителят въздейства чрез своята душевност, чрез топлината на своята душа и че душата е една кондензирана любов. Използвайки природните средства от трите природни царства, лечителят всъщност прилага кондензираната светлина, каквато е природната субстанция.“ /д-р Тр. Франгов/

Антропософската медицина използва арт-терапията - рисуване и музикалната терапия, също стъпвайки на основните принципи, изведени от Рудолф Щайнер, описвайки човешкото същество като цялостно космическо-земно творение. Постига се дълбинно въздействие върху човешката душа, а оттам и върху целия човешки телесен организъм.
Защото много от заболяванията възникват от това как се отнася душевното тяло спрямо физическото тяло. Част от лечебната сила идва от работата с лечебната евритмия, личната работа с биографията, рисуване на форми, антропософския ритмичен масаж.

* * *


Целта на нашата общност е да популяризира и развива идеите и практическите изследвания в тази област, с цел - превенция и лечение чрез нейните методи, подходи, лечебни средства. Непрекъснато обогатяваме нашата Библиотека, като имаме нужда от повече помощ за преводни материали от руски, френски, английски и немски език.
Благодарност към всички автори, преводачи, изследователи, лектори, организатори, терапевти - чужди и български, в тази област – в годините, и в настоящия момент, реално допринесли за съставянето на тази Библиотека!

Тя се роди в групата „Антропософска медицина” във фейсбук:
https://www.facebook.com/groups/370880216455260/

От екипа

Библиотеката подготви: Дорина Василева

Пряк достъп до Библиотеката тук:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Яну 16, 2016 1:50 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Изображение



Антропософска терапия чрез пеене
(въвеждащ семинар)
8-10 април 2016 г., София


8 април 2016 год. /петък/

17.30 - 18.00ч. - регистрация на участниците
18.00 - 18.30ч. - представяне на инициативата – Дорина Василева
- откриване с обща българска народна песен – Теодорос Ригас и участници;
18.30 - 19.00ч. - Антропософската медицина и нейните терапевтични направления – д-р Трайчо Франгов
19.00 - 21.00ч. - Школата за разкриване на гласа и Терапията чрез пеене, основани от г-жа Валборг Св. Вербек. Решаващ еволюционен импулс за развитието на съзнателната душа в наши дни /въведение, упражнения, методически подход/.

9 април 2016 год. /събота/

10.30 - 11.00ч. - кратко представяне на участниците
11.00 - 12.00ч. - Човешкият вокален организъм от антропософска гл.т. – Радослава Ангелова
12.00 - 12.15ч. - пауза
12.15 - 13.45ч. - Дишането и озвучаването като оздравителни процеси (лекция, упражнения) - Теодорос Ригас
13.45 - 15.15ч. - обедна почивка
15.15 - 20.00ч. (с 10 мин. почивка след 90 мин.) - лекции, упражнения, споделяне:
Връзката между:
- Зодиака и човешкото същество – съгласни звукове;
- Планетите и човешкото същество – гласни звукове;
- Тоновите интервали и човешкото същество;
20.00ч. – завършваме деня с пеене;

10.04.2016 год. - неделя

10.00 - 10.30ч. - упражнения - Теодорос Ригас
10.30 - 11.00ч. - въпроси, споделяне, очаквания
11.00 - 12.00ч. - организиране на обучение в дългосрочен план - цели, стъпки, работна група
12.00ч. - обобщителни думи в края – Дорина Василева
- завършване на семинара с пеене – Теодорос Ригас и участници

Теодорос Ригас е роден в Атина /Гърция/, магистър по изкуствата на Хамбургския университет, завършва История и Немска филология. След години професионален опит и обучение, от 2007 год. е терапевт в областта на антропософската музикална терапия и терапията чрез пеене. Работи в болницата „Асклепий” в Хамбург, в отделение за интегративна медицина. Води лекции в обучителни семинари за бъдещи антропософски терапевти. Пее и обучава професионално певци.

Семинарът ще се проведе в х-л „Рила” /център, ул.”Калоян” 6/, зала 2
Такса за участие: 60 лв.
Максимален брой участници – до 30 души

За записване:
Д. Василева: dorina69@abv.bg, 0887 615 732 или контактната форма на Сдружение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия
www.oporabg.com
********************************************************************
Скъпи приятели,

Необходимите средства за финансовото организиране на събитието /зала, разходи във връзка със спане, пътуване и хонорар на лектора, преводач/ са около 800 евро, като една част ще бъдат събрани от таксите на участниците, а останалите (може би около две трети) трябва да намерим предварително от други източници. И най-малката дарена сума ще приемем с благодарност.

Банкова сметка за събиране на дарения
В левове:
Банка ДСК
BIC: STSABGSF
IBAN: BG04 STSA 930000 1947 2768
Основание: дарение терапия чрез пеене
Сдружение по антропософска лечебна педагогика и социална терапия

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Яну 29, 2016 9:47 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Биография на Валборг Вербек - създателка на Школата за разкриване на гласа и на антропософската терапия чрез пеене



Изображение



Валборг Свердстрьом-Вербек приживе се причислява към най-известните певици на Швеция. Тя успешно гастролира в множество европейски опери. Според лични данни на Рудолф Щайнер тя е разработила собствена методика, която разкрива нови хоризонти пред изкуството на пеенето и в частност на терапевтичното измерение на пеенето. Тази методика е съхранена и доразвивана и до днес в „Школа за разкриване на гласа”.

Валборг Свердстрьом-Вербек е родена на 22 декември 1879 г. в Гелве, Швеция. Тя е най-голямата от шест деца. До десетата си година Валборг живее в северната част на Швеция, един изключително суров регион, на границите на цивилизацията. Тя е известна с това, че идва от „Дивото” и била готова по всяко време да отстоява свободата си. Съвсем от рано Валборг се възползва от всяка удобна възможност да пее. Навършила десетата си година, заедно със семейството си се преместват в Стокхолм. Там е разкрит нейният талант и тя скоро се превръща в нещо като „детска звезда” посредством школата на музикалния педагог Алис Тегнер.

Въпреки отявления ѝ интерес в областта на медицината, тя взема решението след завършване на училище, поради изключителните си гласови и музикални заложби да се посвети на таланта си - пеенето.

След обичайните курсове и следването й в консерваторията на 21 години тя прави своя дебют с „Миньон” от Амброаз Томас, „ „Сузана” от В. А. Моцарт „Лакме” от Лео Делиб и веднага след това е приета в състава на кралската опера. Целият град е обзет от „Свердстрьом - треска”, когато младата талантлива певица се изявява с легендарната партитура на „Шведския славей”. "Ние всички я смятахме за втора Джени Линд, пише по-късно най-значимият шведски композитор от романтизма Хюго Алфвен, връстник и близък приятел на Валборг Свердстрьом.
След няколко години на безусловна отдаденост на операта - тя изпълнява до осем главни роли за един сезон - Валборг е отличена със стипендията „Джени Линд”. Това представлява едно национално отличие, което ѝ позволява повече свободно време за пътувания и престой в чужбина - като между другото и при Дезире Арто в Париж. След следващия успешен период в стокхолмската опера тя среща своя спътник в живота, младият немски поет Луис Вербек. Те се женят през 1906 г. и се преместват да живеят в Германия. Свердстрьом пее на десет различни езика във почти всички европейски държави - от Лондон до Санкт-Петербург и навсякъде е посрещана с овации.
Между 1908 г. и 1911 г. двамата се задълбочават в изучаване на антропософията и се запознават с Рудолф Щайнер. Съзнавайки интуитивно значимостта на антропософията, Валборг Свердстрьом-Вербек е готова да се откаже от певческото си даровение, за да бъде полезна с практически дейности в рамките на антропософското движение, на което Рудолф Щайнер енергично се възпротивява. Той съвсем ясно подчертава, че тя е обвързана посредством пеенето да изпълнява една по-висша духовна задача, която стига отвъд това, изпълнителят да представя произведения от областта на музикалното изкуство: чрез изнасяне на концерти на най-изявените музикални таланти, при всички слушатели може да се получи усещане за съзряване на човешката същност, поради това, че слушайки, подсъзнателно се наподобява процеса дишане-уши-гърло, което от само себе си не би могло да се случи. Това усещане издига човешката душевност към преживяване на по-висшо морално ниво, което прояснява подобно на вътрешна визия. Човекът открива чрез дълбоко осъзнаване, че това ниво може да бъде постигнато и започва да се стреми към него.

Цялостното преживяване на подобно концертно пеене е като помилване и докосване на слушателя със своята собствена по-висша същност.

Въпреки че Валборг Свердстрьом е взимала уроци при опитни педагози - измежду които и Сигне Хебе, която е била и частна ученичка на Джени Линд - по време на подготовката на оперната си кариера, се е срещала и с педагогически методи, които са застрашили нейните естествени и първоначални вокални дадености. В опитите си да се разграничи от подобни заплахи за гласа, тя започва да изследва нови методи. Срещата с Рудолф Щайнер ѝ помага да задълбочи познанията по тези въпроси и до неговата смърт през 1925 г. между двамата продължава да съществува непрекъснат разговор именно относно въпроси, свързани с пеенето и обучението на певците. Още в началото той ѝ показва медитация за задълбочаване и одухотворяване на певческото дишане, което много бързо довежда до усвояване на дишането, така че то напълно да не се забелязва при пеенето. В по-късен етап той ѝ дава по-трудно изпълними упражнения, които тя рядко или почти никога не задава на учениците си.

Така се образува нейното „Свещенодействие” чрез медитативно-религиозно преживяване относно бъдещата подредба на звуковите потоци. Чрез съвместна работа с Рудолф Щайнер нейните собствени научни резултати и резултатите постигнати чрез упражненията определят и хода на получените насоки. Всеки път, когато тя достига до ново разкритие, Щайнер осветлява научните ѝ резултати в тяхната същност и значение и ги поставя във взаимовръзки, които тя сама не би могла да разкрие. Нейната основополагаща книга „Школа за разкриване на гласа” е плод на подобна съвместна работа. Когато Валборг присъства на неговите лекции, Щайнер директно подхожда към нейните неизречени въпроси и говори с дълги препратки за изкуството на пеенето и за същината на музиката. Погледнато исторически в процеса на осъзнаването певческият подход на Свердстрьом търси гласа на човека в пеенето, който се сраства със свръхличното и по този начин може да достигне до космическото осъзнаване. Когато при работата си по вокална педагогика Валборг Свердстрьом засилва интензивността си, Рудолф Щайнер наблюдава това с особен интерес. Той забелязва нещо, което много рядко се наблюдава при други хора на изкуството или учени, а именно, че нейното изкуство започва да хармонира с вътрешността на първия Гьотеанум, с неговите форми и изисквания.

„Вътрешността на Гьотеанума изглежда не търпеше, когато един лекционен цикъл не беше добре оформен. Аз мисля, че за нас се явяваше като необходимост, когато Мари Щайнер от висотата на помещението с органа включваше своите рецитации и декламираше своето изкуство по време на лекциите и беседите. Ние имахме радостта да чуваме как г-жа Вербек-Свердстрьом от висотата на помещението с органа многократно, а веднъж и заедно с трите си сестри, ни разкрива нейното прелестно изкуство. За участниците, това, което можеха да чуят, без съмнение е останало незабравимо.” (ГА 36, 1961, стр. 331).

През тези години тя започва да разработва и програмата си по терапия чрез пеене, която по-късно ще се задълбочи още повече.

След смъртта на Рудолф Щайнер тя продължава сама работата си.

Тя подкрепя работата на хоровия състав на Вилхелм Дьорфлер, която също е в синхрон с основаната от нея в Хамбург „Школа по разкриване на гласа” и ръководена от нея от 1932 г. до 1939 г. в Гьотеанума. В тази връзка тя събира един значителен кръг от ученици около себе си. Нейните изисквания като учител са изключително неумолими и строги и голяма част от Даровитите не могат да ги покрият.

Терапевтичният ѝ подход все повече заема централно място в работата ѝ. Задейства се интензивна съвместна работа между нея и антропософски лекари като Ита Вегман и Южин Колиско.
По време на световната конференция по спиритуална наука през 1928 г. в Лондон тя представя работата си в сферата на изкуството и терапевтичната си работа. Чрез интензивната ангажираност на Колиско в подкрепа на нейната работа, Карл Кьониг също открива нейната значимост, но въпреки неговата намеса, едва през 70-те години този импулс се приема и в движението Кемпхил.

Смъртта на Луис Вербек през 1928г. оставя дълбока рана в нейния живот.

А от 1933 г. когато антропософското движение в Германия е подложено на гонения от страна на Националсоциалистите и все повече трябва да ограничи дейността си, се налага и на Валборг Свердстрьом-Вербек да затвори „Школата по разкриване на гласа” в Хамбург.

Още 1934 г. Валтер Йоханес Щайн ѝ предлага да представи разработената от нея вокална методика, която да бъде включена като поредица в издаваното от него списание в Англия. След затварянето на нейната школа Валборг наред с дейностите около публикуването на методиката си тя води и курсове към Валдорфското училище в Хага и разработва в тази връзка упражнения за деца.

Тя преживява военните години в усамотение в Силезия и до края на живота си тя остава в Еквелден Бад-Бол.
След края на войната, когато тя е е на 66 години, вече изцяло е погълната от своята терапевтична работа. Отново възстановява контактите си с Дорнах, където редовно работи по три месеца в годината. В обсега на медицината тя работи съвместно, особено с антропософски лекари като Ернст Марти и Ото Нерахер, но и продължава да работи с Карл Кьониг в Шотландия. В преклонна възраст тя самата започва да пише собствени композиции.
Смъртта на голям брой от нейните предишни ученици ѝ въздейства като настроение на примирението и тя не вижда път, как би могла нейната работа да продължена в бъдещето.

Изображение

В края на 60-те години тя се запознава с Юрген Шрифер, който възприема нейния подход и чрез интензивна съвместна работа двамата успяват да обхванат кръг от по-млади музиканти. Методиката на „Школата за разкриване на гласа” продължава да се съхранява чрез различни курсове в отделните държави през 70-те години. През 1969 г. се появява ново издание на книгата ѝ, което е преведено на няколко езика.

Валборг Свердстрьом-Вербек умира на 1 февруари 1972 г. на 93 годишна възраст, в Еквелден, като тя до последно подкрепя и проследява работата на по-младото поколение с пълна отдаденост.

Източник http://www.biographien.kulturimpuls.org ... php?id=765

Огромна благодарност за превода на Ирина Папаро!

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пон Фев 08, 2016 8:06 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
Сергей, има ли електронни статии или книги на руски, които могат да ни помогнат тук във връзка с антропософското терапевтично направление Терапия чрез пеене?

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re: МУЗИКАТА
Непрочетено мнениеПубликувано на: Нед Май 01, 2016 8:49 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1790
От сайта на АОБ може да се изтегли лекцията, която представих на семинара по антропософска терапия чрез пеене: "Окултни корени на човешкия гласов организъм":

http://aobg.org/files/literature/3-bg/2 ... %D0%BC.pdf

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 12 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни