ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Вто Авг 21, 2018 8:56 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Чет Дек 15, 2011 11:51 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Ное 11, 2011 7:20 pm
Мнения: 11
Откъс от книгата на Рон Дънселман “На мястото на Аза”


Марихуаната/хашиша

Марихуаната и хашишът произлизат от женските растения на едногодишното растениe Cannabis sativa (коноп), което в диво състояние расте в много райони на света. Едногодишно растение е това, при което цикълът на поникване, развитие на листата, цъфтеж, образуване на плод и семена става в продължение на една година (от пролет до есен). Мъжките растения се използват от векове, влакната от стеблата за производство на хартия, конци, конопени платна и преди всичко за въжета. Женските растения произвеждат семена (любими на птиците), марихуана и хашиш, които в древността са имали голяма важност за много хора, поради медицинските си и променящи съзнанието качества.
Канабисът е високо и буйно растение. В зависимост от почвата и климата, може да достигне до 5,5 метра височина. Дебелото, кухо стебло има много израстъци със сложни листа, т.е. листа, които съдържат нечетен брой островърхи, назъбени листчета, разпростряни във формата на вентилатор. Всички листа са покрити с малки власинки, които отделят лепкава, смолиста субстанция. Tя се доставя през дръжките на листата, самите листа и съцветия, и образува смолист слой, който предпазва растението от изсъхване. Колкото по-нависоко са листата, толкова повече отделят смола. Най-високият добив е по време на цъфтежа на женските растения. Връхчетата, цветовете и листата са тежки и лепкави.
Марихуаната и хашишът се произвеждат от тази смола. Тя съдържа отровни субстанции, които могат да променят съзнанието на човека, включително тетрахидроканабинолс (tetrahydrocannabinols, съкратено THCs). (1) Но другите съставки на тази смола също спомагат за промяна на съзнанието, например, една киселина с анестезиологично действие. (2)
Марихуаната не е нищо друго, освен изсушеното и надробено растение. Най-добрата мариуана се прави от връхчетата на цъфтящите женски растения, които съдържат голямо количество смола. (3) А хашишът представлява самата смола, която се събира по различни начини. Един от тях е следният: “Когато събраните растения са достатъчно изсъхнали, смолата става на прах. Този прах може да се изтърси върху кърпа или да се отдели чрез разтриване между две кърпи. Това се прави няколко пъти, но с най-добро качество е първодобитата смола. Всички опадали листа и семена се отделят, и прахът се пресява, за да се отстранят страничните субстанции (пясък). При натиск прахът се слепва, след което се пакетира в торби, зашива на малки топки или пресова на блокчста. Всеки уважаващ себе си дилър украсява блокчетата с релефен печат на търговската марка.” (4)
По този начин може да бъде добита много чиста смола. О’Шунеси посочва един метод за производство на дори по-чист хашиш. Той описва събиране на канабисова реколта от първата половина на 19. век в Индия: “По време на горещия сезон мъжете, облечени в кожени дрехи, се разхождат или бягат през полетата от коноп, като възможно най-много докосват до растенията с телата си. След това полепналата по кожата смола се изстъргва с нож и навива във формата на топка.” (5) По този начин се добива много чиста форма на хашиш.
Така в зависимост от местните обичаи, почва и климат, съществуват различни технологии за производство на хашиш. Добре известните видове са: “Green Turkish”, “Red Leb”, “Black Afghani”, “Dark brown Pakistani” и т.н. Те варират според степента на пречистеност и следователно, по съдържание на THC. От партидите с хашиш, внесени в Холандия от Ливан, Пакистан и Индия през 1982 г., съдържанието на ТНСs е между 1 % и 8 %. (6) Като цяло марихуаната (“Congo grass”, “Kenya grass”, “Indian Bhang” и т.н.) има съдържание на THCs между 0.5 % и 5 %. Според Националния статистически институт на Холандия (CRI), при вносната марихуана това съдържание е между 0.5 % и 14 % през 1992 г.(7)
Колкото повече топлина и слънце конопът получава, толкова повече смола отделя. В горещите и сухи области тя се отделя от набъбналите, пукащи се жлезести торбички, които пазят растението от изсъхване. В по-хладни и умерени области с по-малко слънчева светлина и повече дъжд, растението произвежда значително по-малко смола, и следователно интересът е насочен повече към подсигуряване на силни влакна и семена, отколкото към производство на марихуана и хашиш. Но слънцето и топлината определят не само количеството на отделената смола, но и концентрацията на THC. В по-умерените области, във вече по-малкото количаство смола, тя е много по-ниска, отколкото в смолата от горещите и сухи региони. Но при изкуствено отглежданите растения, например, в добре отоплени и осветлени оранжерии, съдържанието на ТНС може да достигне до 10-15 % (според Института по алкохол и дроги на Холандия), или дори до 27 % (според CRI). (7) Консуматорът може да получи най-високо качество хашиш, когато изобилната, черна и много лепкава смола се подготви и продаде в чиста форма, т.е. без да е смесена с други части от растението. В повечето случаи той ще я пуши, смесено или не с тютюн, а също е възможно хашишът да се яде чист или сготвен в ядене, например, в кейк или разтворен в напитка.
На запад марихуаната почти винаги се пуши, понякога смесена с тютюн, но също може да се дъвче или вари на чай, както е прието в Индия.
Едно изследване на ООН (през 1950 г.) показва, че броят на косуматорите на марихуана и хашиш са повече от 200 млн., по-специално в Азия и Африка. За сравнение броят на алкохолиците по това време е над 20 млн., докато тези, които консумират алкохол, без да са пристрастени към него, са около 1 милиард. Поради огромното увеличение на употребата на марихуана и хашиш на Запад след 1950 год., трябва да се приеме, че те са едни от най-използваните в света променящи съзнанието наркотици. Възникава въпросът защо това е така? Каква роля играят марихуаната и хашиша в историята на човечеството?


История на марихуаната и хашиша

Растението канабис, едно от най-старите култивирани от човека растения, най-вероятно произлиза от планините на централна Азия. От там се разпространява в Китай, където са открити конопени влакна, датиращи от около 4000 г.пр.Хр. В литературата канабисът за първи път се споменава през 2737 г.пр.Хр., когато е бил препоръчван от китайският император Шен Нун като лек срещу всякакъв вид заболявания, включително бери-бери, малария, запек, менструални болки, ревматични болки, подагра и безумие.(!) В “Атар Веда” (20-14. век пр.Хр.) растението също се описва като “източник на радост и щастие” и “носител на смях”. Но в Китай използването му като средство за промяна на съзнанието и свързване с невидимия свят е било в много ограничена степен, и когато това е ставало, то е било под ръководството на шамана. Например в 5. век пр.Хр. един таоистки свещеник описва използването на канабиса в комбинация с жен-шен от “хора, които призовават духове, за да ускорят времето и разкрият бъдещи събития”. (8) Но канабисът не станал полулярен като средство за промяна на съзнанието. В текстове, датиращи приблизително от същото време, на характера на канабиса е придаден отрицателен акцент, имайки предвид отровните му свойства. Дори му е дадено името “освободител (разхлабващ) от греха” и впоследствие постепенно изчезнал от китайската култура. Когато първите европейци посещават Китай около 1000 г.сл.Хр., открили, че канабисът вече не се използвал като променящ съзнанието наркотик.

От Централна Азия конопът се разпространил в друга посока - на запад. Скитските рицари-воини го пренасят в Персия и Месопотамия през около 1500 г.пр.Хр. От там персийските племена пренасят семената на растението в Индия. Това е начинът, по който конопът достигнал до индийската култура, където хората вярвали, че той им е изпратен от света на боговете за предизвикване на духовен екстаз, и чрез който да могат да се свързват с този свят, както и за вдъхване на смелост и силно сексуално желание. Една традиция твърди: “Когато нектарът на боговете потекъл от небето, от него изникнал канабисът”. (9) Друга традиция разказва: “С помощта на демоните боговете разбъркали океан от мляко, за да приготвят божествения нектар. Един от тези нектари е канабисът. Той е посветен на Шива и станал любимата напитка на Индра. Когато океанът бил готов, демоните се опитали да откраднат нектара, но боговете не позволили. В памет на победата боговете нарекли канабиса ‘Виайя’ (Победа)”. (9) От тогава индийската цивилизация е немислима без този дар на боговете. От една страна като лекарство, споменато в литературни източници от около 800 г.пр.Хр., а от друга като свещен посредник между боговете и хората.
В Тибет и Хималаите растението също било напочит. Например според будиската традиция Махаяна, по време на шестте степени на аскетизма Буда успял да преживее благодарение на едно единствено конопено семе на ден и така достигнал до просветление (семената на това растение са много хранителни и нямат никакви променящи съзнанието свойства).
В цяла Индия канабисът бил на голяма почит. ‘Банг’ (bhang, наименование на подправена марихуана) бил толкова свещен, че имало вяра в способността му да предпазва от зло, да носи щастие и да пречиства от грехове. В негова чест били произнасяни свещени клетви и твърдо се вярвало, че всеки, който стъпче листата на това свещено растение, горко ще страда или ще бъде постигнат от голяма трагедия.
Приблизително 1000 г.сл.Хр. употребата на канабис станала толкова популярна в Индия, че той станал част от ежедневието и религиозния живот на населението. Това и днес е така. Например през 18. век, по време на големи тържества, като празника на Вишну, на младите жреци се давало да консумират хашиш. В трансово състояние те виждали лицето на бога и правели предсказания. Следния откъс описва тези празненства: “По време на празненствата в чест на кръвожадната богиня Кали, на жертвите се давала напитка, съдържаща хашиш. След това те били бутани под гигантските колелета на колесница, която носела статуята на богинята. В транс други се хвърляли в краката на свещени слонове, за да бъдат стъпкани. Според пресмятания от 1806 г. годишно броят на жертвите по време на тези фестивали надхвърлял 20 000.” (10)
През 1894 г. бил публикуван докладът на “Индийската комисия по наркотиците (конопа)”, който наброявал над 3000 страници. Това изследване било направено от англичаните за установяване на възможните увреждания, причинени от използването на канабис в Индия. Докладът включвал антология на конопа, въз основа на индийски литературни източници. Ето някои цитати от него: “Конопът е свещено растение за индусите … Сънуването на листата, цялото растението или сока е добър знак … Лекува дезинтерия и слънчев удар, разсейва слузта, подобрява храносмилането, стимулира апетита, помага при фъфлене, изостря интелекта, дава сила на тялото и радост на духа. Тези са полезните и необходими цели, за които Алмайти, за своя слава, създаде Банга … По време на екстаза от Банг, искрата на Вечното в човека хвърля светлина върху тъмнината на материята … Бангът е носителят на Радостта, полетът към рая, небесния Водач, Небето на бедния, Утешителят на мъката. В Бенарес, Уджайн и други свещени места, йоги, бейраги, санясини използват банга, за да могат да концентрират мислите си върху Вечното … С негова помощ аскетите могат да издържат цели дни без ядене и пиене. С помощта на банга семействата Мани Хинду успели да оцелеят по време на ужасния глад. Забраняването или драстичното съкращаване на употребата на билка, която е свещена и полезна като конопа, ще причини голямо страдание и обида, и ще провокира дълбоко залегналата ярост сред големи групи от споменатите аскети. Това би отнело утехата на хората в тежки дни, лекарството им по време на болест и водачът, чиято благосклонна защита предпазва от нападенията на злото.” (11)
Това е едно впечатление от индийската литература от края на 19 век. Така не е за учудване продължаващата и до днес употреба на канабиса като лекарство и наркотик. Индийското правителство отказва да изпълни забраната на марихуаната и хашиша, наложена от Световната Здравна Организация, въпреки, че отглеждането и разпространението на наркотика е под негов контрол.

Нека сега се върнем към Персия и Месопотамия около 1500 г.пр.Хр., защото конопът се разпространил не само на изток към Индия, но също и на запад. В Европа го пренесли скитите и така класическият свят се запознал с употребата на канабиса. Херодот (484 - 424 г.пр.Хр) е описал ритуал за пречистване по време на скитски погребения, който водел до религиозен екстаз: “Скитите взимат малко от този коноп и след като го стриват между две платнища го хвърлят върху разгорещени камъни. Той веднага задимява, вдигайки пара, каквато никоя гръцка баня не може да надмине. Тогава те ликуващо се ободряват (вдишвайки парата) и за тях тази пара е заместник на къпането с вода, защото те никога не мият тялото си с вода.” (12) Херодот също така е описал хора, които живели до река Аракс, които хвърляли билката в огъня и вдишвали дима по време на религиозните си церемонии. Според него вдишването на този дим “ги опивало точно толкова, колкото гърците се опивали с вино.” (13) Така гръцката и по-късно римската цивилизации, които използвали конопа преди всичко за направa на въжета, конопени платна и дрехи, се запознали със свойствата на това растение да променя съзнанието. Демокрит пише, че по време на специални случаи за предизвикване на видения канабисът се пиел, размесен във вино и смирна. В Тива от конопът приготвяли подобна на опиум напитка, а около 200 г.сл.Хр. Гален описва как понякога той се добавял към сладки десерти, които след ядене се консумирали със сладка напитка за създаване на весело настроение у гостите. Не е възможно със сигурност да се каже, че канабисът се е използвал като наркотик в Мистериите и Оракулите. Но през 1975 г. в руините на Оракула на мъртвите в Ефира (северна Гърция) бяха открити многобройни блокове хашиш. Във втора глава бе описана изключително важната роля, която наркотиците играят в Оракулите и по време на процеса на посвещение в Мистериите, но въпросът дали марихуаната и хашишът са били употребявани за тази цел, остава без отговор.

В изгряващата арабска култура все по-широко започнала да навлиза употребата на канабис и хашиш. Например, радостите на хашиша са възпяти в много произведения на арабската литература, като “Приказки от хиляда и една нощ”, които са просмукани от неговата сладка миризма. Но злоупотребата с хашиш станала широко разпространена. През около 8. век сл.Хр. употребата му в Египет била забранена и били наложени тежки наказания. През 10. век на много други места също били взети мерки за предотвратяване прекалената употреба на наркотика.
Приблизително след първия кръстоносен поход (1099 г.) хашишът добил ново измерение. Той започнал да се използва от тайното общество на асасините, което било основано от Ал-Хасан-Ибн-ал-Сада (умрял през 1124 г.). В неговата крепост Аламут Хасан основал фанатичен религиозен терористичен орден, който налага терор сред християните кръстоносци и арабското население в обширни области на Палестина, Сирия, Ирак и Персия. За да разшири своята територия, той ликвидирвал политическите си опоненти. Убийците били изпращани от “fidawis” и рискували собствения си живот. Те имали най-ниския ранг в организацията и провеждали нападенията по-скоро като командоси-самоубийци. Марко Поло, който посещава Аламут през 1271-1272 г., описва как Хасан подстрекавал тези бойци.
Марко Поло първо описва райските градини и елегантните павилиони, които Хасан построил, след което разказва за следното: “Никой няма достъп до Градината, освен тези които са предопределени за хашишини. На входа й има крепост, достатъчно силна, за да отблъсне целия свят. Тя е единствения вход към Градината. Известен брой младежи от двореца на възраст между 12 и 20 години имат вкус към военни подвизи. На тях се позволява да влизат в Градината, понякога на групи от 4,6 или 10 човека, след което отпиват от специалната напитка, която ги хвърля в дълбок сън (според традицията напитката съдържала силен хашиш). След това те биват въвеждани в Градината, така че да се събудят вътре в нея. Тогава те откриват, че се намират в толкова очарователна среда, че мислят, че това е Рая. Там има красиви дами и момичета, които мило ги целуват и лудуват с тях според сърдечните им желания. Когато Старецът (Ал-Хасан-Ибн-ал-Сада) пожелае смъртта на някой принц, казва на някой от младите: Отиди и убий този или онзи. Когато се върнеш, моите ангели ще те отведат в рая, а ако трябва да умреш, също ще изпратя ангелите си да те приберат в рая.” (14) Орденът съществувал от 1090 до 1257 г., когато царството на асасините било завладяно от монголите, които унищожили тайното общество по време на своя победен марш на запад. Остатъците от асасините се разпръснали към северна Сирия, Иран, Занзибар (остров близо до танзанийския бряг) и преди всичко към Индия, където станали известни като Тояси и Моуласи. Техният духовен водач се казвал Седмият Имам, а на света е известен като Ага Хан. (14)
Даденото от кръстоносците име “хашишини” напомня за ролята, която хашишът играел във въпросното тайно общество, което по-късно прераснало в “асасини”. Убийственият характер на ордена се е пренесъл в самата дума - асасин, или убиец. (аssassin, англ. – убиец, Бел. на прев.)
Но да се върнем към арабския свят. Независимо от различните забрани и заплахи от тежки наказания, отстраняването на наркотика се оказало невъзможно. За много хора косумирането му продължило да бъде важна част от ежедневието. Такъв бил случаят и в Египет. Мартин Шутан пише, че “през 1402 г. един пуритански реформатор наредил всичкият коноп да бъде премахнат от градината Джонейна, която била място за удоволствия, където красиви дами грижливо отглеждали коноп и предлагали продуктите му на своите клиенти. За да подсили забраната, той издал декрет, постановяващ незабавното изваждане на всичките зъби на всяко момиче, заловено с ганджа (изсушените цъфтящи връхчета на конопа). Но историята показва, че за няколко години популярността на дрогата нарастнала повече от всякога.” (15)

От Египет наркотикът се разпространил към страните от северна Африка и към централна, източна и южна Африка, където Хотентотите, Бушмените, Пигмеите, Кафирите и много други племена започнали да използват канабиса като лекарствено и противоотровно средство. Той също играл роля при култовите им практики и ритуали, като променяща съзнанието субстанция. Например Хофман и Шулц описват как “племената Казаи от Заир възстановили древният Риамба култ, като на мястото на старите фетиши и символи въздигнали конопа за бог и защитник срещу физически и духовни увреждания. Всички договори били сключвани сред облаци дим, издигащ се от тиквени водни лули.” (16)

Според някои историци яденето на коноп било пренесено в Америка от африканските роби. Тук той намерил плодородна почва, защото растението вече било донесено от испанците (за производство на въжета, конопено платно, дрехи) и започнало да се отглежда например в Чили от 1545 г. и в Перу от 1554 г. Но според други изследователи, както канабисът, така и ритуалната му и религиозна употреба се практикуват в Америка още отпреди Колумб. Те смятат, че Ацтеките в централна Америка и племената на североамериканските индианци вече са използвали канабиса по време на религиозните си церемонии.
В САЩ конопът за първи път бил засаден в Джеймстаун през 1611 г. от англичаните за целите на корабната индустрия – въжета и платна. След това отглеждането му станало много важно за текстилната индустрия, но в никакъв случай не бил използван като наркотик.
Но това се променя през 19 век, когато неколцина доктори, писатели и хора на изкуството като Люис Карол, Джон Стюард Мил и Уилям Джеймс, започнали да експериментират с марихуана и хашиш. Това се ограничавало до малка група от хора, когато през първата четвъртина на 20. век мексиканските трудоемигранти не внесли наркотика в южните щати. По това време марихуаната била по-евтина от алкохола и когато през 1920 г. последният бил забранен, употребата й започнала да става все по-привлекателна за тези слоеве хора, които работели с мексиканците, като например негрите, нискообразованите бели, моряците и т.н. Ню Орлеанс станал център на пушенето на марихуана, който бил под контрола на мексиканците. Според някои тревожни данни от вестниците, през 1926 г. целият град, от подземния свят до социалния елит, и от развлекателната сфера до училищата, бил “завладян” от марихуаната. (17) Екипажите на корабите по Мисисипи разпространили употребата на наркотика от Ню Орлеанс към средния и далечния запад. В Ню Йорк марихуана започнала да се пуши от 1921 г., а от 1930 г. във всичи градове на САЩ. Но все пак употребата й продължила да се ограничава до т.н. долни социални класи (и артистични кръгове). Най-популярна била в черните гета на големите градове. Джазът възхвалявал наркотика: “Muggles” (Луис Армстронг, 1928), “Chant of Weed” (Дон Редман, 1931 г.), “Sweet Marijuana Brown” (Барни Бъгарт, 1945 г.), “Stoned” (Уодли Грей, 1948). През 1937 г. разпространението и притежаването на марихуана на практика станало невъзможно поради “Марихуановият данъчен акт”, издаден вероятно под натиска на алкохолната индустрия, след повторното легализиране на алкохола през 1933 г. Марихуаната била обложена с много високи данъци: 100 долара за унция. Нарушителите били глобявани до 2000 долара и получавали присъди до 5 г. затвор.
Но независимо от усилените държавни кампании и унищожаването на тонове марихуана, консумацята й продължила да тлее през 40-те и 50-те години на 20. век. Станала отново популярна сред студентите и младежкото движение през 60-те години чрез джазовата музика, белите хора на изкуството и интелектуалците, което довело до експлозивното нарастване на консумацията й.
През 1956 г. американският поет Алън Гинсбърг пише: “Най-важните поети, художници, музиканти, филмови дейци, скулптури, актьори, певци и издатели в Америка и Англия от години пушат марихуана. Аз съм бил high с повечето от поетите, чийто принос е отбелязан в антологията на новата американска поезия 1945-60 г. на Дон Алън. В годините след публикуването й също съм се срещал на чаша кафе и джойнт с доста от по-академичните поети от съперничещата антология на Хол-Пак-Симпсън. Днес никоя изложба в Париж, Лондон, Ню Йорк или Wichita не може да отвори врати без да се усеща полъха на марихуана при отварянето на вратата на дамската таолетна.” (18) В края на 60-те години се изчислява, че повече от една трета от университетските студенти по света и стотици хиляди колежани и ученици от горните класове са пушили марихуана и хашиш. Освен това във Виетнам безброй американски войници редовно са употребявали канабис. Заедно с LSD той бил наркотикът на хипи движението. Консумацията му добила епидемични размери, а по време на конференцията в Сан Франциско през 1986 г. се отчело дори експлозивно нарастване на пристрастените към марихуана и хашиш. Това са главно млади хора, чиито родители са използвали канабиса като т.н. “социален” наркотик - т.е. второто поколение консуматори на марихуана и хашиш. (19)

Накрая стигаме до Европа. След като е въведен от скитите, канабисът не играе значителна роля като променящ съзнанието наркотик до средата на 19 век, макар че растението било използвано за направата на различни късносредновековни магьоснически потенции. От друга страна от гръцко-римски времена конопът бил много популярен заради влакната, които се използвали за направа на дрехи, платно и въжета. Отглеждал се е в Gaul през трети век пр. Хр., където поради хладния климат влакната ставали много по-здрави. От там те се транспортирали до по-южните страни. Канабисът също е споменат като лекарство, въпреки опасните му страни: “Средновековните билкари правили разлика между култивирания канабис и дивия канабис и препоръчвали вторият при отоци от подагра и други тежки тумори, а първия като лекарство срещу цяла серия болести от кашлица до жълтеница. Но те предупреждавали, че прекомерното използване на наркотика може да доведе до стерилност. При мъжа той “пресушавал семето му”, а при жената ‘млякото в гърдите’.” (20) Медицинските текстове, датиращи от 17 - 18. век, на няколко места сочат конопа като полезно лекарство, макар че “пълнел главата с ипохондря” (Нова лондонска dispensatory, 1682 г.) и като съставка за весело настроение (Александър, 1763 г.). Но признаци за широка употреба, както за медицински, така и за немедицински цели, няма.
Всичко това се променило, както в САЩ през 19. век, когато най-вероятно наполеоновите войници донесли хашиша от Египет във Франция. Освен това, когато докторите О’Shaughnessy, Aubert Рош и Moreau дьо Тур (?) изучили употребата му в Индия и САЩ и последният написал основния си труд (Du haschisch et de l’Alienation Mantele) през 1845 г., интересът към него постепенно започнал да нараства. Първоначално ентусиазмът бил голям, особено що се отнасяло до успокояващите и анестезиологични свойства на хашиша. По-късно канабисът започнал да се препоръчва при различни оплаквания. През втората половина на 19. век, екстрактът от този наркотик можел да се закупи от всяка аптека. Но изследването на Moreau дьо Тур предизвикало огромен интерес и сред неговите артистични и литературни приятели в Париж. Те основали “Club des Haschischins” и се срещали, за да консумират наркотика в хотел “Пимодан” на латинския квартал в Париж. Писатели като Шарл Бодлер, Теофил Готие, Артур Римбот и Жерар де Нервал по-късно описват своите изживявания, а Бодлеровите Las paradis artificiels добиват особена известност. Но употребата на наркотика остава ограничена само в този артистичен кръг.
До Втората световна война в Европа на практика няма значителна консумация на марихуана и хашиш, с изключение на южна Русия и Гърция. В южна Русия тези наркотици били внесени от Мала Азия около 1930 г. В Гърция те се използвали доста около Първата световна война поради широкото отглеждане на конопа по това време, докато бил забранен през 1920 до 1936 г. По-късно канабисът навлязъл в Европа чрез емигрантите от страни, в които бил част от културния живот и обичаи: посредством ямайци и африканци в Англия, суринамци в Холандия, северноафриканци във Франция. Освен от тези групи хора, интересът към дрогата се свеждал до джаз музикантите, които се свързали с нея чрез американските си колеги, както и до хора на изкуството. Широкото разпространение сред младите хора в Европа станало не по-рано от края на 50-години, а в течение на 60-те то нарастнало експлозивно, както в САЩ. Хипита, студенти, гимназисти, млади работещи хора и други, главно млади хора, приобщават консумирането на канабис към начина си на живот, първо като разширяваща съзнанието субстанция, а по-късно просто за удоволствие, или като лекарство срещу вътрешното неспокойствие, самотата и празнотата.
Ето някои цифри: количеството на заловения канабис в Западна Германия през 1968 г. е 380 кг., 1979 - 6407 кг., 1987 - над 11000 кг. В Холандия (където е центърът на търговията) са изтъргувани следните количества: 1972 - 2315 кг., 1979 - 17 919 кг., 1988 - 68238 кг., 1990 - 109 752 кг. и 1991 - 96 292 кг. (В Германия се приема, че количеството на нелегално изтъргувания канабис е приблизително 10 пъти по-голямо от заловения). В Холандия броят на хората, които използват канабис през 1988 г. е към 500 000. Той се продава в кафенета, дискотеки, младежки центрове и други. Всеки, който търси канабис, може да го намери без проблеми или страх от наказание.
Накратко може да се каже, че употребата на марихуана и хашиш, която продължава и до днес в Азия, Африка, арабския свят и в Южна и Северна Америка, е достигнала рекордни висоти поради експлозивното нарастване на консумацията им в западния свят. Без съмнение канабисът е най-широко използваният халюциногенен наркотик в света. На запад този наркотик от изтока е станал част от арсенала на променящите съзнанието вещества, които са на разположение на младите хора. Например, в САЩ процентът на 18 годишните хора, използващи го през 1975 г. е 47 % , 60 % през 1980 г. и 50 % през 1987 г. (22) В Холандия тези проценти: през 1975 - 16 %, 1980 - 15,5, 1987 - 18%. Едно изследване, публикувано през 1987 г. показва, че 4 % от американците на възраст 18 години употребяват наркотика 20 и повече пъти на месец. За Холандия, в Амстердам, този процент е 3,1. Според Холандската информационна служба по алкохола и наркотиците, броят на потребителите на канабис, които са регистрирани за лечение в последните години е нарастнал, особено сред младите.


Действието на марихуаната и хашиша

Никак не е лесно да се опишат въздействията на марихуаната и хашиша върху различните аспекти на човешкия организъм, поради така широкият им диапазон на действие. От една страна са халюциногенните им свойства, а от друга силно анестезиологичното им въздействие, което предизвиква сънливо, приспивно настроение. Също могат да бъдат използвани, особено марихуаната, като леки стимуланти. Поради това, че тези въздействия могат да се редуват и припокриват, тяхното точно предсказване е трудно. Но между различните сортове канабис съществуват различия по отношение на специфичното им въздействие. Например “Kиф” (изсушената смола и върхове на растението от северна Африка) като цяло има повече стимулиращо въздействие, докато за много хора “Афгани” и “Наполезе” създават по-пасивно настроение с халюцинации. Различните канабисови продукти имат също различно съдържание на THC, което от своя страна спомага за разнообразната интензивност на изживяванията. Така, успоредно с описаните тук различни въздействия, наркотикът може да въздейства различно върху потребителя според естеството и интензивността на преживяването. Следователно редовният потребител ще се опита да закупи този вид и качество канабис, чието въздействие му пасва най-добре. Един ще предпочете Red Leb, друг Black Afghani, а трети ще опита с Kif и т.н. Независимо от различията по отношение на специфичните въздействия, ние ще се постараем да представим ясна картина за влиянието, което канабисът оказва върху различните аспекти от човешкия организъм.
За това е необходимо да знаем какво става с активните съставки на канабиса (особено THC) в човешкото тяло. Многобройните научни изследвания върху хора и животни, включително с проследим радиоактивен THC, разкриват, че независимо от индивидуалните различия тези активни вещества отиват в мозъка. Например, един час след даване на радиоактивен THC на маймуни, концентрации от него се откриват най-вече в мозъчната кора и в дълбоките части на мозъка, в т.н. базални ганглии. (23) Тези базални ганглии съдържат, освен всичко друго, центровете, които са свързани с изживяването на чувства като удоволствие, неудобство и др.
Освен това, активните съставки на канабиса стигат до ритмичната система на човешкия организъм, т.е. до тези части, които са в непрекъснато ритмично движение, по-специално белите дробове (дишането) и сърцето (кръвната циркулация). Лесно е да си представим това, защото токсините в марихуаната и хашиша, които почти винаги се вдишват, първо навлизат в белите дробове. От там се насочват към сърцето и кръвната циркулация, за да се разпространят по цялото тяло. В дробовете THC причинява разширяване на бронхите (24), а при сърцето първоначално води до ускоряване на пулса почти с 1/3, което е опасно за хората със сърдечни проблеми. Освен това кръвоносните съдове в бялото на очите се разширяват, което води до зачервени, кървясали (заешки) очи. Освен това периферните кръвоносни съдове се свиват, което води до студени ръце, ходила, уши и върха на носа. Тъй като THC достига до жлезите и лимфната система, това възпрепятства действието на слюнкоотделящите мускули и води до изсъхване на гърлото и устата.
В допълнение, активните съставки на канабиса достигат до цялото останало тяло, защото THC, подобно на DDT, има свойството да полепва по мастните тъкани, след което се отделя крайно бавно. (25) Така тестовете върху животни показват, че за 24 часа само 17-40 % от радиоактивният THC се изхвърля от тялото, а след седмица над 50 % е все още в него под формата на метаболични следи (отпадъчни продукти). (26) Експеримент с доброволци показва, че осем дни след една единствена доза радиоактивен THC (венозно инжектирана) 20-30 % от него остават в тялото под формата на метаболични следи (27). Дори след 30 дни все още могат да бъдат открити химични следи от него. (28)
Обобщавайки тези разкрития, става ясно, че канабисът причинява дълбоки промени във всички области на човешкия организъм - в мастните мозъчни тъкани, ритмичната система и другите мастни тъкани на тялото, включително в храносмилателните органи и крайниците - т.е. в цялото тяло. Това е много различно от LSD, който както и мескалинът, има много по-ограничен обсег на действие. Той почти не навлиза в мозъка, а само в бъбреците и черния дроб. Обаче марихуаната/хашиша имат много по-широка сфера на действие и се разпространяват по цялото тяло, въздействайки почти навсякъде.
Какво е въздействието на марихуаната/хашиша върху различните аспекти на човешкия организъм? Ще се опитаме да обясним това чрез описание на протичането на канабисовия high.

Как протича процесът на канабисовия/хашиш high?
Наблюдението върху канабисовия high показва, че продължителността на изживяването при пушене е от 2 до 4 часа и според индивидуалните различия и сила на дозата в най-общи линии то протича по следния начин:
Често се започва с това, че всички земни реалности се възприемат относително. Това се отнася до нормалните възприятия и свързаните с тях идеи - внезапно подробностите могат да станат много по-важни - моделите на навиците, плановете, продължителността на времето, пространствените разстояния и т.н. Всички те стават много по-относителни, различни и забавни. Сякаш човекът се е отдръпнал от тях. Ето един пример от книгата на Мартин Шутан “Марихуаната и хашишът”: “Започва се пред отворения гардероб, когато се събличаш и готвиш за лягане. Трябва да заспиш бързо, защото след четири часа трябва да се събудиш, за да провериш печката, която не работи добре. Но дори по-важно е подписването на договора в офиса, възможно най-скоро. Майк се обади, за да каже, че е приключил с инвестиционния план и е крайно време да се обадим на Джордж. Чувстваш напрежение. Ти си high и знаеш това. Но тогава се замисляш за момент и си казваш, че всъщност няма причина да се бърза с лягането. Това е пълна лудост! Да бързаш да заспиш! Всички тези неща се появяват, когато си сваляш чорапа и тогава внезапно се отпускаш. В края на краищата времето въобще не е толкова важно и със сигурност ти си господар на времето си. Ти и никой друг. Казваш си: ‘За Бога, наистина ли трябва толкова да бързам?’. Толкова ли е важно времето? Решаваш да си свалиш другия чорап с удоволствие и си мислиш, че никой не трябва да бърза по този начин. Tова просто означава, че се приближаваш с една крачка по-близо до гроба, а свалянето на ризата е голямо забавление”. (29)
Когато описаното настроение е още по-силно и придружено с много смях, това може да прерастне в кикот. Това описва Ван Епен: “дори без никакъв повод за смях, хората могат да се пръснат от смях. Той е заразителен за останалите участници, но външните хора по-често са изненадани от глупавото кикотене.” (30)
Изследването на дотук споменатите въздействия, и по-специално на спонтанния смях, показва, че е налице частично отделяне на астралното тяло от етерното и физическо тяло. Всъщност смехът е израз на факта, че астралното тяло се отдръпва за момент от етерното и физическо тяло, в голяма степен се освобождава от тях и еластично се разтегля в заобикалящото пространство. Рудолф Щайнер обсъжда този въпрос така: “Когато човек се издигне над себе си, астралното тяло се разширява като една еластична субстанция и след това се отпуска, макар че обикновено е напрегнато. Когато се разширява, то освобождава човека от връзките с другите части на неговото същество. Сякаш той се отдръпва от себе си и се издига над цялата ситуация. Поради това, че всичко, което става в астралното тяло, се отразява и във физическото тяло, това отдръпване се изразява в усмивка или смях”. (31)
Това е, което в голяма степен се случва, когато човек е “high”. Той чувства едно “движение нагоре”. Той се “извисява” и се издига над цялата ситуация и над нормалния модел на поведение на етерното тяло,поглежда надолу към него, вижда го относително и му се смее безконтролно, обзет от кикот. Нещата наистина излизат извън контрол, когато дрогиращият се открива, че тези изживявания са съчетани с изкривени образи от действителността, които се появяват като в криво огледало, дори придружени от халюцинации. (32) Тогава неконтролираният смях достига върха.
Накратко казано, ясно е че въздействията на марихуаната и хашиша са резултат на това, че астралното тяло частично се отделя, или издига, от етерното и физическото тяло. Този процес, т.е. разширяването, разхлабването и отпускането на обикновено напрегнатото астрално тяло, така че то частично започва да се рее и издига, носи свободно, леко и отпуснато чувство. Физическото тяло остава да лежи с отпуснати мускули, тежко като камък - “вкаменено”. Човекът се чувства вкаменен, отпуснат, разхлабен и “high”, и му е добре.
Авторката на “Плевелът и цветето” описва това така: “Най-сетне започна да действа, точно когато помислих, че никога няма да се случи, и се почувствах щастлива и свободна като птица във високото синьо небе. Бях така отпусната. Мисля, че никога не съм се чувствала толкова отпусната. Беше чудесно” (33)

Но всичко това може да бъде и различно. Когато част от астралното тяло се отдели, то може да премести обсега си на действие на друго място и насилствено да се свърже с органите на ритмичната система (пулсът се ускорява), и преди всичко с храносмилателната система и мускулите, така че малко след приемането на наркотика консуматорът внезапно става деен, неспокоен и дори свръхактивен. Иска да излезе навън и да се движи. Астралното му тяло го насилва към това. Освен това, този аспект от неговото същество е навлязал още по-надолу - в мускулатурата на крайниците. Човекът чувства, че има свръх сила и енергия. В този случай канабисът действа като лек стимулант, макар че обикновено това не е за дълго. Образуваните връзки са неустойчиви и след малко се разпадат, и човекът се успокоява.
Освен това може да се каже, че в началото на high може да са налице някои симптоми, които по-нататък ще бъдат описани по-подробно, като промяна в последователността на мислите и усилване на сетивните впечатления.
Какви явления преобладават по-нататък по време на high? Въпреки, че е невъзможно да се предскажат изживяванията, защото това зависи от личността и настроението, времето на вземане на наркотика, качеството и силата му и други, възможно е да се заключи, че общоразпространени са следните аспекти:

- промени в сетивните възприятия;
- промени в мисленето, чувстването и волята;
- промени в чувството за време и пространство;
- нарастваща сънливост.



Промени в сетивните възприятия

Всички сетивни възприятия - особено зрението и слуха, но също и останалите, се изживяват по-дълбоко, наситено и чувствено. Звуците стават по-плътни, наситени и т.н.
Това е описано в “Плевелът и цветето”: “Тогава изядох един солен фъстък и забелязах, че никога преди това не бях опитвала нещо толкова солено. Сякаш отново бях дете, което се опитва да плува в голямо, солено езеро, но фъстъкът бе по-солен дори от него! Черният ми дроб, далакът и червата ми бяха напълно разядени от солта.” (34) Но това по никакъв начин не означава, че сетивните впечатления се възприемат външно по-точно (прагът на възприятията не отпада). Фактически изглежда, че това действие е противоположно на действието на халюциногенните субстанции. Звуците, цветовете, вкусовете и т.н. се изживяват само вътрешно по-богато, по-пълно, наситено и осезаемо. Те са проникнати от повече чувство и вътрешен живот, духовен живот. Животът и чувствата стават свързани с възприятията. Чрез въздействието на марихуаната/хашиша силите на светлинният етер (32) или силите на светлината и живота, се освобождават от областта на бъбреците и нервната система и се свързват с етерните сили на нервната и сетивната система от други части на тялото. Те особено се свързват със сетивата така, че последните стават по-наситени, вибриращи възприятия в астралното тяло. Също имат огромно чувствено съдържание. Това показва, че частично отделеното астрално тяло (носителят на нашите чувства на удоволствие, страдание, радост, мъка и т.н.) се свързва със сетивните процеси така, че те се изживяват наситени с повече чувство. На този аспект ще се върнем по-късно.


Промени в мисленето, чувстването и волята
По отношение на мисленето впечатляващо е, че при приемането на голяма доза канабис човекът губи “червената нишка” на логичната и целенасочена воля в мисленето. Често мислите му скачат от едно нещо на друго. Човекът е объркан и разпилян, мисленето е асоциативно. Също той може да бъде обладан от нескончаем поток фантастични идеи, които се затруднява да възпроизведе, защото често са твърде налудничави или напълно откачени. Мислите му губят връзка със земната действителност, защото той прави всякакви асоциации, които не съответстват на действителността, и които страничният наблюдател не може да следи дълго време. Това със сигурност е свързано с факта, че както по-горе бе описано, THC предизвиква промени в мозъка, които го възпрепятстват адекватно да изпълнява задачата да бъде огледало на мисленето.
Какво точно се има предвид с тази задача на мозъка да бъде огледало на мисленето? За да изясним това трябва да се отклоним за малко от темата и накратко да обясним дейността на мисленето като използваме понятия от Духовната наука. Ще започнем с това, че под мислене тук се има предвид вътрешната деятелност на мисленето, с която Азът желае да се занимае, а не несвързаният поток от асоциирани идеи и предубедени образи, които възникват в душата, повече или по-малко от само себе си. Истинското мислене винаги се ръководи от волята. То може да се разглежда като дейност, която е “свободна от тялото”, т.е. дейност която се извършва в душата и извън тялото, и която с помощта на мозъка служи за възприемане, осъзнаване и разбиране на света на понятията. Ние незабавно осъзнаваме тази деятелност на мисленето, защото това усилие се отпечатва върху физическите и етерните аспекти на мозъка, остава следи, отразява се от тях, вследствие на което, душата може да осъзнае тези отражения под формата на мисли и образи. С други думи духовната дейност на мисленето, направлявана от волята, се извършва в душата и извън тялото, а процесът на тази дейност се отпечатва върху физическите и етерни части на мозъка, което на свой ред позволява този отпечатък да процъфти в душата и да стане съзнателен в астралното тяло. Това изглежда като един лъкатучещ процес, но поради това, че следва този път, мисленето е във висша степен свободен процес - то не трябва да бъде прекъсвано от никакви асоциации и модели на образи, които се намират в комплекса физическо-етерно тяло, а трябва да кипи в съзнанието. Трябва да е ясно, че тази переспектива е в противоречие с обикновеното становище, че мисленето е функция на физическия мозък и резултат от биохимическите и електрически процеси в него. Ние не определяме истинското мислене по този начин, макар, че отчитаме, че горното важи за случайните мисли, образи и асоциации, които са наложени в съзнанието от етерното тяло на мозъка. Според Л. Ф. К. Мейс истинската мисъл е “толкова функия на мозъка, колкото свиренето на пиано е функция на пианото. Някой свири на пиано и то е инструмента, който служи на пианиста. Човекът се нуждае от мозъка си, за да мисли, но самият той е този, който мисли, а мозъкът е само инструмента за това”. (35)
Този инструмент се влияе от THC. В резултат на това, мозъкът на този, който използва марихуана или хашиш, се превръща в твърде неустойчива огледална повърхност и поради това откъслечни етерни сили могат да се освободят под формата на асоциации и образи. Накратко, погледнато от дъното, потенциално ясното и спокойно отразяващо “море”, става неспокойно и хаотично, и по този начин става по-ненадеждно като огледало. (36)
Въпросът, който възниква е, какво става с етерните и астрални сили, които се освобождават от мозъка?
От една страна тези етерни сили могат да доведат до възникването на халюцинации и видения (Вж. Глава 4: LSD), а от друга също могат да се разширят в етерния космос и при силна доза те предизвикват описаните за LSD “пътешествия”, или да се свържат с етерните сили от други части на тялото. В този случай канабисът интензифицира сетивните възприятия. (32)

Какво става с астралните сили на главата, където Азът е разположен? Има една крайно интересна лекция на Рудолф Щайнер, която дава отговор на този въпрос. Той обяснява, че при заспиване, от една страна астралното тяло и Азът се разширяват в астралния и духовен свят, а от друга чрез главата тясно се свързват с физическия и етерния организъм, който спи. Астралното тяло се свързва с нервната система на гръбначния стълб, а Азът с автономната или вегетативна нервна система (която регулира неволевите физически процеси, като дишане, отделяне на жлезите и т.н.). (37)
Тази информация е от изключителна важност, защото изяснява описаният процес, когато макар и частично той се случва в будното състояние, в резултат от специалните обстоятелства на въздействие на даден наркотик.
Резултатът е промяна на съзнанието. Според Рудолф Щайнер (37) тази промяна позволява чрез чувствата да се възприемат такива неща, които нормално остават скрити под прага на съзнанието, а именно мъдростта, която прониква целия свят и която уеднаквява битието като цяло.
Ето едно описание на high: “Сякаш всяка песъчинка, всеки лист, е на точно на определеното си място, отгледани правилно и завършено. Усещам склонност напълно да се потопя и съсредоточа върху това.” (38) В “Марихуаната и хашишът” Мартин Шутън пише: “Това е силата, която прониква и свързва света и всички негови части, която пушачът също усеща в себе си, и при тези обстоятелства се чувства съединен с нея”. (38)
При обзора на историята на канабиса видяхме, че току що описаното изживяване е една от традиционно важните причини за използването му, особено на изток: мистичното изживяване на божествената мъдрост, която прониква и обединява в едно целия свят. Потребителите на марихуана и хашиш пряко изживяват и чувстват това познание, което е едно изпълнено с любов изживяване. Може да звучи много странно, но Рудолф Щайнер е казал следното: “Когато между двама човека възникне любов, по несъзнателен начин връзките между автономната нервна система и Аза, и между астралното тяло и системата на гръбначния стълб, в нормалния живот се активират във висока степен”. (37)

Така също можем да кажем, че тъй като тези връзки се образуват в резултат от въздействието на наркотика, това води до чувство на любов към вездесъщата мъдрост в света. Това е във висша степен мистична опитност, която е нова и не може, или почти не може, да бъде разбрана по аналитичен път. Понякога може да бъде изразена, но само много несръчно. С други думи, поради това, че поради въздействието на наркотика астралното тяло и Азът отчасти вече са напуснали мозъка в будно състояние, има възможност да се случи нещо, което нормално става само по време на сън, в резултат на което по време на high консуматорът се оказва в състояние, което е някъде между будността и съня. Той един вид “сънува” в будно състояние.
Това е изживяване, както бе описано в Глава 2, което може да се сравни с нормалното състояние на съзнанието на човечеството в много древни времена, когато светът на боговете и светът на хората все още са били едно цяло и вездесъщата мъдрост все още се е изживявала самопонятно от всеки в нещо като сън. С времето, това състояние на съзнанието се загубило. Светът на боговете постепенно се отдръпнал от съзнанието и човекът все повече се събуждал за Земята сам и напуснат, с все по-голям вътрешен копнеж по това древно минало. От няколко хилядолетия пр.Хр. канабисът се използва за задоволяване на този копнеж.
В своята книга “Леките наркотици” М. Куйман пише: “От древни времена на изток канабисът се използва като средство за постигане на мистично изживяване, при което човекът чувствал божественото присъствие в себе си и във всички неща. Будистите използват канабиса за постигане на мистично изживяване, чиято цел е откъсването от земните неща”. (39)
Така виждаме, че въздействието на канабиса извиква едно древно състояние на съзнанието, макар че в наши дни то е за сметка на ясния, точен и логичен интелект. Част от астралните сили и силите на Аза напускат мозъка и вече не са достатъчни за извършване концентрирано мислене. Както бе описано по-горе, в определен смисъл такъв човек сънува. Когато се опита да мисли по целенасочен и логичен начин, той ще бъде възпрепятстван, защото при изграждането на понятия, ще трябва да разчита на разстроен от въздействието на THC музикален инструмент, по думите на Л. Ф. К. Мейс. Накратко, на него ще му бъде трудно да постига благонадеждно познание и разбиране на своите изживявания.
Всичко това обяснява защо за много (млади) хора от средата на 60-те години на 20. век марихуаната/хашишът е субстанцията (LSD също), която задоволява вътрешната нужда (обикновено несъзнавана) от познание и мъдрост, любов и взаимност. На тази нужда откликват изживяваниятта по време на high, но цената е висока: много хора изоставят западните начини на мислене, отказват се от своите изследвания, или напускат професията си, за да станат т.н. “drop outs”, изоставяйки развитието на западното общество на други. Макар, че чувствата на любов и съединяване с вселената, които те изживяват по време на high, се оповестяват (хипита, flower power, love-ins, “make love, not war”) и да придобиват ново “екологично” съзнание, много от хората вече не се включват в rat race на общество, което е устремено към самоизява. Те прозират духовната бедност на високите цели, амбициозните кариери, придържането към старите структури и старите начини на мислене. Те се подиграват на бедните будали, които продължават по този път, а самите те го напускат. На практика, това примирено отношение е много удобно за управляващите от онова време. Защото по време на онези турболентни дни на студентско неспокойствие, задоволеният пушач не е “клател лодката”!
Много хора се обръщат към Изтока за познание. Древните източни текстове и медитации стават популярни. Хората отхвърлят западните начини на мислене, които се опитват да обяснят всички явления по чисто интелектуален и материалистичен начин, без да оставят място за възхитата и любовта на изпълненото с мъдрост божествено творение.
Хората се стремят един към друг, търсейки взаимност, с помощта на марихуаната (което продължава и днес) по следния начин. До този момент споменахме само тази част от астралните сили и силите на Аза, които напускат мозъка, за да се свържат с нервите на гръбначния стълб, и съответно с автономната нервна система. Всичко, което казахме за останалата част от тези освободени сили е, че при заспиване те напускат областта на мозъка и се разширяват в астралния и физическия свят. Така се обясняват изживяванията на взаимност и силна свързаност между хората, които се high заедно. Една част от техните астралните тела се отделя, което дава възможност на всички частично отделени астрални тела, заедно със съдърщите се в тях Азове да се разширят в астралния свят, да се смесят и слеят в едно общо цяло. Това предизвиква чувство на уеднаквяване и изживяване на единение и силна свързаност, което след това се усилва от дълбоки чувства на симпатия и любов, идващи от свързването на другата част на астралното тяло и Аза с нервите на гръбначния мозък и автономната нервна система.
За външния наблюдател това изглежда напълно невероятно, защото той буквално е вън от това изживяване. Той не участва в процеса на частично астрално сливане, който хората, използващи наркотика, изживяват: “Те (външните хора) са толкова извън от това, че с тях нямаш никаква връзка”. Но помежду си дрогиращите се имат връзка, ето защо марихуаната и хашишът са толкова привлекателни променящи съзнанието наркотици, особено за подрастващите, които често копнеят за чуство на близост и приятелство със своите връстници. Когато заедно “смъркат наркотика”, те се радват на чувството на общностност в астралния свят!
Но проблемът е в това, че описаното изживяване се случва по време на частично разделяне на астралното тяло, а всъщност по време на пубертета астралното тяло желае да навлезе в цялото тяло, така че да може постепенно да се превърне в подходящ инструмент за остатъка от живота. (40) А всъщност младият пушач отива в противоположната посока: оставя новороденото си астрално тяло да се разтваря и разпада, да губи идентичността си в астралния свят по време, когато трябва да развива уникалната си форма и структура като опитва, асимилира и се учи да се справя с чувствата на радост, тъга, симпатия, антипатия, самота, взаимност и т.н.
Канабисът възспира този процес. Вместо него частично отделеното астрално тяло предизвиква гореспоменатите изживявания на топлота, мистична сигурност, преизпълнено с мъдрост битие, интезивен контакт и взаимност с останалите дрогиращи се и много по-емоционално изживяване на сетивните възприятия, образи и мисли. Но трябва да се помни, че канабисът не дава даром нищо. Напълно е възможно такъв човек занапред да остане вътрешно пасивен и странящ от обстоятелствата. Ако редовно взима наркотик той няма да може да развие личните си чувства и емоции, които са основани на любовта и състраданието. Те остават недоразвити и възможностите на зрялостта биват проспани. Ето защо много хора, които са започнали редовно да пушат канабис, например от 14 годишна възраст, и в следващите 10 години почти всекидневно са правили това, физически изглеждат явно по-възрастни от 24-те си години, макар все още да притежават много от психологическите характеристики на младежката възраст. Когато спрат използването на наркотика, все още голяма част от пубертета и младостта остават непреминати.

И така влиянието на марихуаната и хашиша засилва чувствата. В “Леките наркотици” М. Куйман пише: “Съществуващите чувства се усилват от наркотика … например болката, страха, подозрителността и меланхолията могат да станат по-силни” (41) Това е обратната страна на медала; когато натискът на чувствата на меланхолия и несигурност, които са налегнали душата, се усили от допълнителните освободени астрални сили, това води до все по-обвладаващи настроения на депресия и страх.
Освен това в резултат от частичното отделяне на етерното тяло от физическото, причинено от отровния THC, могат да се появят явленията, описани в главата за LSD, или поне някои от тях. Те включват процесите на частична смърт, изразяващи се в освобождаване на емоциите и спомените, интензивно изживяване на сетивните възприятия, синаестезия, халюцинации, загуба на границите, сливане с околния свят, рецедиви, лоши пътешествия и т.н. Отново е налице съзнание за тези изживявания, които обаче са неблагонадеждни поради т.н. криво огледало (т.е. изкривяване спрямо времето и пространството), защото физическото и етерното тяло вече не се припокриват напълно.
Но като цяло въздействията на канабиса са много “по-меки” от тези на LSD, макар че при увеличаване на дозата да се приближават до тях: “Въздействията на големи дози по-силни канабисови продукти, като хашиш и хашишово етерично масло, могат много да наподобят тези на LSD”. (42) Следва един пример за много силно изживяване от висока доза хашиш на американския журналист Бaйърд Тейлър. То започва с изживяване на разтварянето на част от етерното му тяло в етерния свят, което е изкривено по отношение на времето и пространството: “Внезапно загубих чувство за граници и сетивните ограничения на плътта и кръвта. Стените на тялото ми вътрешно се пръснаха и колабираха, и без да мога да схвана идеята за форма почувствах, че обхващам гигантско пространство. Кръвта, която сърцето ми изпомпваше, изминаваше безброй километри преди да стигне до ръцете и краката. Въздухът, който дробовете ми вдишваха, се разширяваше, за да се превърне в море от чист етер, а куполът на черепа ми се разтегли отвъд небесния свод. Зейнаха бездънни пропасти от неописуемо синьо. Преминаваха облаци, носени от божествен вятър, а слънчевият диск грееше. Въпреки, че въобще не мислех за това, сякаш тайната на всемогъщието на Бога се разкриваше пред мен”. Но тогава преживяването се променя, за да се превърне в лошо пътешествие: “Минавах през рая на хашиша, когато внезапно изпаднах в най-ужасния ад… Кръвта, която се бе освободила, се втурна през тялото ми като яростно море. Тя нахлу в очите ми по такъв начин, че повече не можех да виждам; прокънтя тъпо в ушите ми и се удари толкова тежко в сърцето, че се уплаших дали ребрата ми няма да се счупят. Разкъсах фланелката, сложих ръка на гърдите и се опитах да преброя ударите на сърцето. Но там имаше две сърца, едното от които биеше с хиляда удара в минута, а другото бавно и продължително. Мислих, че гърлото ми е пълно до горе с кръв, която изтича през ушите. Можех да я почувствам как топло се стича надолу по врата и гърдите. Избягах от стаята дълбоко отчаян, близо до лудостта”. (43)
Това е пример за изключително силно преживяване с хашиш, предизвикано главно от частичното отделяне на етерното тяло от физическото.


Изследването на въздействията от марихуаната и хашиша върху волята и поведението разкриват следните аспекти.
Както отбелязахме по-горе при описанието на началото на high, частичното отделяне на астралното тяло, което се издига, разширява, а след това разхлабва и отпуска, води до промени в етерното и физическото тяло, което е изоставено бездейно, отпуснато (мускулите са разхлабени) и тежко като камък, т.е. вкаменено. Човекът се чувства отпуснат от наркотика, който до известна степен действа като успокоител. Но особено по време на първата част на high положението е доста неустойчиво, защото освободените астрални сили насилствено могат да се свържат с мускулите на крайниците. Това води до възникване на точно противоположното състояние и човек става много неспокоен и несвъртащ се на едно място. Но обикновено не след дълго това изчезва, особено след продължителен high и човекът се успокоява. Поради общата наклонност на астралното тяло към носене над физическото тяло, човекът става все по-спокоен и пасивен. Накрая дори може да стане апатичен, интроспектиран и “отсъстващ”. Поради разрива между астралното и физическото тяло, живата сила на волята в душата (астралното тяло) все повече се затруднява да използва физическото тяло като носител на волята за изпълнение на своите задачи. Сякаш физическото тяло е твърде надалеч. То лежи “долу”, тежко, бездейно, вкаменено и отпуснато, без сила за каквото и да било съзнателно действие. После, явлението с увеличаващата се пасивност може да бъде подчертано от все по-голяма сънливост и съноподобност на съзнанието, така че за човека става все по-трудно да действа целенасочено и съзнателно. Ще разгледаме това по-подробно в подзаглавието “Увеличаваща се съноподобност на съзнанието и сънливост”.
Накратко, ясно е, че дрогиращият се все повече се обръща към себе си, особено при взимане на силна доза. Той се отдръпва в себе си и в своя вътрешен свят (който включва сетивни възприятия, образи и идеи) и там именно е мястото на неговите изживявания, предизвикани от high. Съзнанието му често е съноподобно и той ще остане пасивен, освен ако освободените астрални сили не го подтикнат към активност. Физически това отдръпване в себе си, в собствения вътрешен астрален свят, в който външната деятелност замира, може да се разпознае по бледостта на лицето и изстудяване на тялото, особено при крайни случаи. Ван Епен описва как “дрогиращите се изпитват студ и треперят. Особено студени са пръстите на ръцете и краката и върха на носа.” (44) Азът на дрогиращият се, носен от астралното тяло, се отдръпва от света на действието. Той се свързва с автономната нервна система, преминава през вътрешен процес на сливане с останалите дрогиращи се и получава чувствено оцветени сетивни възприятия, образи и мисли. Човекът е обърнат навътре. Волята му действено и без принуда да се обърне към външния свят и да бъде активен там все повече отслабва, вследствие първо на частичното разделяне на астралното тяло от физическото, и второ, на отделянето на етерното тяло от физическото.


Промени в чувството за време и пространство

Тези промени бяха подробно обсъдени при описанието на въздействията на LSD. Когато от една страна физическото (пространственият организъм) и етерното тяло (времевият организъм), и от друга, астралното тяло и Аза, се отделят, съдържанието на съзнанието вече не може да бъде отразено според правилните пространствени и времеви измерения. Така здравото чувство за време и пространство изчезва. Уилям Бърафс пише: “Още нещо за “плевела” (марихуаната)… Всеки, който е под неговото въздействие е напълно негоден да управлява автомобил. “Плевелът” изкривява чувството за време и в резултат на това чувството за пространствени взаимотношения. Веднъж в Ню Орлеанс трябваше да паркирам колата си встрани от пътя и да стоя и чакам, докато преминат въздействията на “плевела”. Не бях в състояние да преценявам колко отдалечени са нещата, кога да завия или спра на кръстовище”. (45)


Нарастваща съноподобност на съзнанието и сънливост

Вече охарактеризирахме съзнанието на този, който е взел LSD като сън наяве. То е такова поради непредвидимата и неконтролирана природа на изживяванията, които преминават пред будното съзнание на пътешественика като поток от вътрешни възприятия, образи, чувства и идеи. Това се отнася и за този, който използва канабис. Той никога не знае предварително какво точно ще му се случи или кое от многото възможни изживявания ще преобладава. Във всеки случай той е оставен на тяхната милост. Така това е един сън наяве, при който човекът сякаш е застанал в поток от вътрешни образи и т.н., но все пак, това не е като сънуването през нощта, а става в будно и съзнателно състояние.
Но вследствие на тези промени съзнанието на дрогиращия се може да стане все по-съноподобно и сънливо, особено при силна доза наркотик, като накрая той да изпадне в дълбок, непробуден сън. В такъв случай той е, както се казва жаргонно, “вън”, което означава, че човекът е излязъл извън тялото си или още по-точно казано, неговото астрално и Аз са се отделили от етерното и физическо тяло, което остава заспало долу на земята.
Междинната степен е съноподобното състояние, което описахме по-рано. Тук поради частичното разделяне на телата, което се причинява от наркотика, човекът се оказва в едно състояние между будност и сън. Той се намира в един вид сънно състояние, което често се определя като приятно и сладко, поради частично изживяното заспиване на съзнанието, особено при (много) силна доза. Това в още по-голяма степен се отнася до опиума. Рудолф Щайнер пише: “… в тялото си той е по такъв начин, че едновременно спи и е буден. Това означава, че този човек може да се наслаждава на сладкото чувство на заспиване и това му носи чувство на голямо задоволство. Сякаш цялото му тяло е пропито със захар, един специален вид захар, която е съвършено сладка. Но в същото време неговото астрално тяло е свободно от физическото и така възприема всевъзможни неща, макар и неясно. Той не сънува обикновени сънища, а вижда духовния свят. Той прави дълги пътешествия в духовния свят… Хората от Изтока предават много неща от духовния свят, макар и неточни, благодарение на употребата на опиум, хашиш и т.н.” (46) Тези събщения са неточни отчасти и поради частичното разделяне на физическото и етерното тяло, така че астралните възприятия често са изопачени от кривото огледало на съзнанието. (Виж Влиянието на LSD).
Накратко може да се каже, че астралното тяло на човек, който употребява канабис е насилено от действието на наркотика постепенно да се отдели от физическото и етерното тяло, след което се асимилира от космическия астрален свят, където преживява всевъзможни духовни опитности, макар че те са изопачени и неблагонадеждни, в съноподобно състояние на съзнанието. Найкрая губи съзнание и дълбоко заспива. Астралното му тяло напълно се е отделило от етерното и физическото и до събуждането остава в космическия, астрален свят (едновременно с това остава свързано с организацията на гръбначния мозък).
Така стигаме до възможният последен стадий на марихуановия/хашишов “high”, а именно заспиването и самия сън.


Заспиването

Ясно е, че в това отношение можем да бъдем кратки. След като е престоял неподвижен и със затворени очи, особено при висока доза, обърнат навътре към себе си, дрогиралият се може да заспи. Това означава, че астралното тяло се свързва по гореспоменатия начин с нервите на гръбначния стълб и се разтваря като астрална капка в космическото астрално море. Етерното и физическото тяло остават долу на земята отпуснати и заспали. Но този последен стадий не е задължителен; много хора не позволяват това да стане
.

Махмурлукът

След приключването на high, много от дрогиращите се с канабис, особено хроничните потребители, могат да открият, че повече или по-малко са обезпокоени от “махмурлук”,т.е. в крайни случаи “постоянно чувство за безразличие, незаинтересуваност, равнодушие и апатия, което може да продължи с дни, а понякога повече от седмица. Това състояние се придружава от много приятно чувство на физическо усещане (отпуснатост).” (47) В“Наръчник за халюциногенни наркотици” се описва как “потребителят осъзнава загубата на духовна енергия под формата на изтощение, умора и обездвижване”. (48) Лесно е да си представим това, защото интензивното съноподобно съзнание, което наркотикът предизвиква, завладява човека с такова необикновено изобилие от изживявания, че вътре в него Азът трябва да работи на много по-високи обороти от обикновено. Така той вътрешно се изтощава, изпразва и изчерпва. Освен това астралното му тяло среща трудности при завръщането си напълно във физическото тяло, особено при редовна употреба на наркотика. Това може да бъде следствие от останалите в организма метаболични следи канабис. Накратко, потребителят на канабис не може да се върне веднага в своето тяло, а остава леко да виси над него. Това обяснява сънното и отсъстващо настроение, хладността, безразличието и незаинтересоваността по отношение на земните и практични въпроси, до които води честата употреба на наркотика. Подразбира се, че тези настроения могат да доведат до проблеми, особено в училище, изискващи внимание и усилия!
Така стигаме до края на нашето описание на протичането на марихуановия/хашишов high. Обикновено в началото се започва със страхотен high, а накрая се заспива. След това е възможна появата на махмурлук, особено при редовна употреба, и повторно използване на наркотика, за да се избегне хладното, празно и апатично настроение. Така стигаме до въпроса за последствията от редовната и хронична употреба на канабис.


Последствията от редовната и хронична употреба на канабис
Едно от първите последствия за здравето от хроничната употреба на канабис се дължи на факта, чe по време на многобройните high, които продължават между 2-3 часа, астралното и етерното тяло частично се отделят от физическото. Това означава, че през тези часове силите на астралното тяло и Себето в много по-малка степен могат да оказват формиращо влияние върху повече или по-малко недиференцираният растеж на етерното тяло. “Нормалният растеж е резултат от два процеса: възпроизвеждането на клетките, което се предизвиква от етерните сили, и структурното формиране, предизвикано от астралното тяло и Аза, така че етерните сили се преобразуват в творчески сили” (Виктор Бот, “Антропософска медицина”). Тези творчески сили не достигат, което е следствие от частичното разделяне на астралното тяло и Аза от етерното тяло. Така растежът и структурирането на физическото тяло са застрашени да придобият по-малко човешки/индивидуален характер. По време на high недиференцираните растежни процеси могат да вземат надмощие и да процъфтят. Така може да се развие абнормно и нездравословно формиране на субстанция, която да пречи на здравословната структура на физическото тяло.
Това може да се види най-ясно при създаването/структурирането и формирането на репродуктивния материал и наследствеността, тъй като те подлежат на лесно и бързо увреждане. Ето някои факти, които илюстрират това:

- При мъжа: потентността намалява при хронична употреба на канабис. Броят на сперматозоидите в семенната течност е по-малък от нормалното и подвижността им е по-ниска. (50) И обратно, количеството на абнорбната сперма забележимо се увеличава.
- При жената: момичата, които пушат марихуана три пъти седмично е възможно да получат смущения в месечния цикъл и овулацията. Освен това е налице спад на съдържанието на prolactin, което може да повлияе върху отделянето на майчино мляко. (50) (От 8 тона годишно млекоотделянето спада на 6,5. Бел. на прев.) Според изследване на Института за сексуално поведение в Сейнт Луис, САЩ, (накратко, Магадан) марихуаната сериозно вреди на “хормоналната регулация” на жената. (51)
- При бременни жени: ТHC преминава през плацентата и действа върху развитието на нероденото дете. В заключението на мащабно изследване на екип от Бостън (52), публикувано в New England Journal of Medicine (23 май 1989 г.) се казва: “Доказва се, че употребата на марихуана води до намаляване на теглото и ръста на новородените деца средно с 79 гр. и съответно с 0,5 см. (при кокаин данните съответно са 93 гр. и 0,7 см.).

Тестовете върху животни показват, че високото съдържание на THC в организма на майката води до изменения в ембриона. (53) THC се открива в млякото на жени, които употребяват марихуана.

- При мъже и жени: възможно е увреждане на хромозомите. Тестовете върху животни показват, че марихуаната/хашиша забавят процеса на деление на клетките и възпрепятстват образуването на DNA - градивният блок на хромозомите. (51) Три дози хашиш, които съответстват на три джойнта на седмица за период от три години, невъзвратимо унищожават хромозомите на животни. (53)

И така виждаме, че хроничната употреба на канабис има сериозни последствия върху хармоничната и здравословната структура на физическото тяло. Тя също може да повлияе върху ефективността на имунната система на човека. В тази връзка Ван Епен пише: “Тестовете върху животни показват, че висока доза канабис води до отслабване функционирането на имунната система. При хората това не е толкова явно. Напоследък тази област на изследване е особено интересна, защото прочулата се нова болест СПИН води до отслабване и дори до пълен отказ на имунната система. Изглежда вероятно използването на марихуана да оказва неблагоприятно въздействие върху СПИН и HIV позитивните пациенти.” (54)

Това бе описание на последствията от хроничната употреба на канабиса върху физическото здраве на човека. По-нататък ще разгледаме неговото въздействие върху психическото състояние на потребителя.
В тази връзка върху човешката душа, която включва силите на мисленето, чувстването и волята, се открива следното въздействие: поради това, че периодите, в които потребителят на канабис е high, започват да заемат значителна част от неговия живот, настъпващите промени в мисленето, чувстването и волята все повече започват да влияят върху качеството на тези духовни сили.

- Мисленето: става все по-объркано, асоциативно и съноподобно, дори през времето, когато не е взет наркотик. Типични за пушача на хашиш са загубата на нишката на логиката, пропуските в паметта и отслабването на концентрацията. Освен това (при хронична употреба), в мастните слоеве на мозъка се натрупват метаболични следи от THC и образуват един вид склад, който нараства при всяка употреба на наркотика. (55) Това означава, че мозъкът вече не е в състояние да изпълнява задачата си на инструмент за активно мислене, ръководено от Аза.
- Чувствата: след пресищането с чувства през време на high сесията, потребителят се чувства по-скоро емоционално празен, кух и безрадостен след края на действието на наркотика. Често може да чуете хроничните потребители да казват: “Всичките ми чувства са сиви. Вече не мога да се свържа с истинските си чувства.”
- Волята: все повече отслабва и за хроничният потребител е типично да казва: “Всичко, което правя, е половинчато…”

Освен това в резултат от непрекъснатото разделяне на астралното и етерното тяло и наличието на THC следи във физическото тяло се развива неустойчива взаимовръзка както между астралното, физическото и етерното тяло, така и между етерното и физическото тяло.
Това означава, че след края на high сесията чувството на физическо отпускане може да отстъпи място на противоположните чувства на нервност, неспокойствие и страх, които са израз на факта, че астралното тяло и Аза на човека повече не са подходящо свързани с физическото му тяло, чиято връзка с етерното тяло на свой ред е също неустойчива. Организмът е загубил стабилност, така че взаимовръзките са недоизградени и неустойчиви, което води до вътрешна несигурност и страх. Освен това, при специални обстоятелства е възможно да възникнат разриви между връзките, което да доведе до неочаквани сесии - при стрес, умора и т.н. - , дори и без да е използван наркотик, т.е. спонтанно възникващи сесии. Тези рецедиви бяха споменати в главата за LSD, макар че при канабиса те са много “по-меки”.
Все пак тези въздействия най-често представляват един постепенен процес, който обикновено протича несъзнателно за консуматорите, най-вече защото някои от тях се нуждаят от дълго време, за да забележат последствията от наркотика, ако примерно имат здрава конституция (здравословна взаимовръзка между различните аспекти на съществото).
Във всеки случай при всяко приемане на марихуана/хашиш съставните части на съществото на човека все повече се разпадат. По-специално астралното тяло частично се разтваря в астралния свят, а етерното се разтваря в етерния, докато Азът наблюдава как тези негови членове губят вътрешното си сцепление и сила. Марихуаната/хашишът действат “изпаряващо” на човека като издърпват същество от земята към космоса.

Какво става, когато подрастващите млади хора редовно пушат канабис? Както описахме по-горе, това означава, че те вървят срещу собственото си развитие, защото тези процеси на отделяне, частична смърт и сънност водят в противоположната посока на пътя, който води към земята и живота, а това е пътят към зрелостта, който всеки млад човек трябва да следва.
Макар, че причините, поради които много младежи редовно използват канабис, са твърде понятни, и макар, че те смятат това за лекарство срещу вътрешните си проблеми, в дългосрочен план, той няма да им помогне. Факт е, че този наркотик действа повече като заместител на братските човешки същества, които също могат да им осигурят чувства на топлина, сигурност, внимание, интерес, утеха, както и въодушевяващи изживявания. В тази светлина, желанието за наркотик е всъщност желание насочено към хората и към пълноценната среща с тях - в къщи, в училището, в света. Това е желание за общностност, за връзка с общността на хората на земята тук и сега, общност, в която другите те забелязват и в която си желан.

Нередактиран превод на Мартин Атанасов


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Чет Дек 29, 2011 10:42 pm 
Offline
Администратор
Аватар

Регистриран на: Нед Ное 06, 2011 11:38 pm
Мнения: 66
Постът е изтрит поради неяснота на изказа.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 2 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни