ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Нед Сеп 23, 2018 3:49 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Пет Ное 15, 2013 8:29 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Из ГА 177, Р.Щайнер
Задачи пред съвременния учител и възпитател


Точно в сферата на възпитанието ние ще се убедим, че за да се опазим
от невиждания досега подем на материализма, сме длъжни да приемем
съвсем нови принципи. Ние ще се убедим, че трябва да отхвърлим голяма
част от материалистическите възгледи които почиват на сетивата и
следователно се градят върху Майя, върху измамата да ги отхвърлим
радикално и да ги заменим с напълно противоположни възгледи. В
областта на възпитанието днес се държи изключително много на
следното: На възпитателя, на учителя трябва да се втълпи определена
методика на обучение. Навсякъде му се повтаря едно и също: тези неща
трябва да бъдат направени така, онези неща трябва да бъдат направени
иначе; всеобщият стремеж е: По един твърдо установен начин
възпитателят трябва да се научи как да възпитава. Изобщо днешните хора
се движат в една джунгла от шаблони; за тях е най-добре, ако следват
указанията на един съвършен възпитател винаги и навсякъде.

Особено
важно е например, че тъкмо в област та на възпитанието и обучението се
намесват факторите на съдбата, на Кармата. Извънредно важно е с коя
личност съм бил кармически свързан по времето на моето детство. Да, от
тези впечатления, от тези отношения зависи цялото ни по-нататъшно
развитие.

Припомнете си и това, което днес ние говорим за възпитанието от
антропософска гледна точка и ще видите, че нещата се покриват и
съвпадат напълно. Днес непрекъснато подчертаваме. През първите седем
години, т.е. до смяната на зъбите, за детето е нужно да подражава, от 7-та
до 14-та година, т.е. до настъпването на половата зрялост, то трябва да
има пред себе си един неоспорим авторитет. И нашата задача е нагледно
да покажем на детето този, на когото то ще може да подражава. Малкото
дете подражава на всички, но най-вече на своите възпитатели, после от 7-
та до 14-та година то вярва на всички, но най-вече на своите възпитатели,
на своите учители. В тази област ние ще стигнем до правилната
интерпретация, само ако се съобразяваме с идеята за Кармата, само ако
сме дълбоко свързани с тази идея. Дали се учим по-добре или по-зле, от
това фактически не зависи нищо. Един несръчен, един съвсем непохватен
учител при определени обстоятелства може да има огромно въздействие.
И от къде идва това въздействие? Нашето въздействие като истински
учители, като истински възпитатели, идва от там,че ние вече сме били
свързани със съответните детски души, преди нашето раждане,
преди сегашните ни инкарнации като възпитатели и деца. Защото цялата
разлика е само тази, че като учители, като възпитатели,ние сме дошли с
20 или 30 години по-рано на този свят, отколкото децата; преди това ние
сме били заедно с тих в духовния свят. И след като се разделим откъде
имаме стремежа да подражаваме? От духовния свят! Стремежът да
подражаваме ние сваляме от духовния свят. Затова и през първите години
на живота, ние сме преди всичко подражатели защото сме свалили
стремежа да подражаваме от духовния свят. И кому подражаваме най-
вече? Ние подражаваме най-вече на този,от когото сме взели нещо в
духовния свят, подражаваме на този, който ни е дал тези или онези
качества. Още преди раждането детската душа е свързана е душата на
възпитателя, с душата на учителя. От тази дълбока и интимна връзка,
след раждането остават само външните телесни форми, които поемат в
една или друга посока на физическия план.
Ако вие приемете тези неща не като абстрактни истини, а се потопите в
тях с цялата си душа, непременно ще забележите, че в тях е скрито нещо
много съществено и важно. Помислете само в каква свещена сериозност,
в каква безкрайна дълбочина би попаднала цялата област на обучението,
на преподаването, ако ти можеше да улови великия космически импулс:
Ето, сега ти трябва да подготвиш и нагледно да покажеш на детето
всичко, което то усвои и взе от теб в духовния свят! По този начин се
постига много повече, от колкото постигна официалната педагогика,
налагайки своите изтъркани шаблони: Ти ще направиш това така, ти ще
направиш това иначе. Възпитателите и учителите могат да изградят
истински и цялостни отношения е учениците, само ако се изпълнят със
свещената сериозност на своята огромна житейска задача. Да, тази
свещена сериозност, точно ти трябва да съществува преди всичко
останалото. В областта на възпитанието тя е нещо изключително важно.
И в този смисъл, просто ужасно е, че днес от детето се изисква, то да
разбира всичко. От 1-та до 7-та година човек изобщо не може да разбира;
в тази възраст той може само да подражава. И ако в тази възраст той не е
подражавал достатъчно, по-късно няма да е в състояние да осъществи
никакъв преход от "вътре" на "вън". От 7-та до 14-та година човек трябва
да вярва, трябва да израства в силовото поле на един авторитет; в
противен случай той не може да си осигури нормално и здраво развитие.
Да, рано или късно, тези неща ще се приложат в живота.
И тъй като днес изключително много се държи на това, децата да
разбират всичко, и таблицата за умножение се набива в главите им те
така и не успяват да я разберат! по този начин вместо мислещи хора, ние
превръщаме децата в сметачни машини. Вместо да работим, за да развият
те своето собствено мислене, ние ги вкарваме в елементарния мисловен
свят, за който вече стана дума. Да, днес това се случва на всяка крачка.
Хората се стремят да издигнат един идеал, а не да развият мисленето на
отделния човек, не и да извлекат мисленето от човека; по този начин те
отблъскват детето и го потапят в елементарния мисловен свят, който ни
обгръща отвсякъде. Днес това е всеобщо и разпространено явление. И
какви са последиците? Последиците са тези, че хората престават да
мислят самостоятелно; те мислят, така да се каже, в една обща мисловна
атмосфера. И ако от нея трябва да произлезе едно или друго
индивидуално решение, това не зависи толкова от божествените
елементи в човешката природа, а от съвсем други фактори.

Ние сме задължени да възпитаваме децата в разумни хора; и така
според мъртвата истина ние започва ме да култивираме разума във
възможно най-ранната възраст, защото по този начин децата ще станат
разумни хора. Обаче това е истинско безумие. То е същото безумие,
каквото би изглеждало желанието ни да превърнем едногодишното дете в
обущар, да го изучим в занаята на обущаря.
Ако култивираме разума прекалено рано, ние няма да
направим хората разумни. За тази цел е необходимо друго в ранната
младост да култивираме онова, което по-късно ще подготви хората да
станат разумни. Абстрактната истина гласи: Разумът се култивира с
помощта на разума. Живата истина гласи: Разумът може да се култивира
с помощта на една здрава вяра в един истински авторитет. Виждате ли,
тук предпоставката и следствието имат съвсем друго съдържание,
отколкото в по-горното, абстрактно и мъртво изречение. Рано или късно,
човечеството ще приеме тези неща. А че те са неудобни това е ясно.
Помислете само: колко по-удобно е човек да си постави една цел и после
да се вдъхновява от мнението, че би могъл да я постигне като върши
всичко, което се изисква от формулировката на тази цел. В живота обаче
често трябва да се говори обратното. Естествено, всичко това е твърде
неудобно, обаче задачата на нашето време е точно тази: Човекът трябва
да открие себе си в реалния свят и в живота. И ако не проумеем тези неща,
ние ще вършим обратното на това,което е правилно; ние просто
няма да сме разбрали знаменията на времето. Днешният човек дори не
предполага колко абстрактно, колко безкрайно абстрактно е, когато той
иска да вкара всичко това в един или друг шаблон. Обаче
действителността не може да бъде вкарана в никакъв шаблон;
действителността може да бъде обхваната само с помощта на редуващи
се метаморфози.
От тази гледна точка трябва да се разглежда и всичко, свързано с
възпитанието на младежта. Днес на всички учители, на всички онези,
които са длъжни да бъдат възпитатели, се втълпяват принципите: как
трябва да преподават, как трябва да възпитават. А в близкото бъдеще
това изобщо няма да е важно; тогава ще е важно друго: Възпитателите да
изучат истинската човешка природа, да станат психолози в дълбокия
смисъл на тази дума, да станат познавачи на човешката душа; защото
занапред те ще трябва да се обръщат към детето като ясновидци. Дори и
възпитателят да не стигне напълно съзнателно до тези истини, дори и да
ги усеща само инстинктивно в своята душа, той пак ще стигне до
предчувствието, какво точно ще се иска от него. И тогава ще се установи
нещо забележително, колкото и нелепо да звучи то днес: Възпитателите
на бъдещето непрекъснато ще сънуват своите ученици, защото в
сънищата са скрити предсказания, пророчества. Тези образи, които имаме
от нашите сънища, съществуват само защото не сме свикнали да ги
свързваме с бъдещето; ние по-скоро ги мятаме като едно наметало върху
реминисценциите от миналото. Това, което пулсира в съня, е насочено
винаги към бъдещето. И бъдещето ясно подсказва, че вътрешният живот
на човека трябва да бъде преобразен най-напред от страна на
възпитателите. Точно това е важното. Впрочем, малко или много, по един
или друг начин, всички хора, с незначителни изключения, са възпитатели
и затова моите думи за кармическите връзки между хората, трябва да
станат достояние на всички. От всеобщото и масово познание на тези
неща зависи твърде много.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни