ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Сря Ное 21, 2018 9:54 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Вто Апр 30, 2013 6:37 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Валдорфската педагогика, приложена в развитието на юношите при интеграцията им в света на възрастните
доц. Елизабет Берингер


Когато говорим за младежите, искам да насоча вниманието ви към това, което става с детето, когато преминава от една към друга възраст.

Детето преживява една голяма криза. Тя се нарича пубертет. Пубертета има няколко различни аспекта. Единият е биологическото развитие. Наред с това се развива и неговата душевност. Опасността идва от там, че тази фаза може да бъде сведена само до биологическото развитие. Между 9,5-10 години започва тази голяма криза, която във Валдорфската педагогика наричаме “Рубикон”. Това е като река, която детето трябва да премине. Детето е излязло от рая. Всичко, което казва учителя, то възприема безкритично. Но в тази възраст то разбира, че е нещо отделно от света и тогава то се чувства много самотно.

Идва момент, когато детето се самоутвърждава. От този момент то поглежда от различен поглед и има собствена позиция. Това е свързано с криза, но е свързано и с чудесно преживяване. Някои хора много впечатляващо са преживели това и те описват много изразително тези преживявания. От една страна децата преживяват отделянето на света от себе си, а от друга страна те поглеждат със собствен поглед на света. Външно също се променят. Крайниците се удължават, те не знаят какво да правят с тях. Тялото става тежко, те бързо се уморяват. Това е белег не само на полово, но и на едно общо съзряване. Не се различа ват само половете, душата също е различна. Момичетата стават кокетни. Те забелязват, че са шармантни и се възползват от това. Бащите много лесно са въртени на пръст от дъщерите си, учителите – също, особено ако са млади. Нужно е учителят в такива случаи да подхожда с чувство за хумор. Не бива децата да бъдат наранявани, а с хумор да им се покаже докъде могат да стигнат. Момчетата се затварят в себе си. Те са по-плахи и не желаят да разговарят как се чувстват. Те се затварят в стаята си и се обгръщат в таралежова кожа. Най-често си слагат слушалките и слушат гръмка музика. На 10 години момчето не прегръща вече майка си, не иска никой да се докосва до него, затваря се в себе си.

Какво става с душата. Вече споменахме, че на 3 години се появява чувството за самосъзнание, то казва за себе си “Аз”. И сега настъпва една нова фаза. Младият човек е много раним и търси от вътрешния си център отношение към света и това понякога боли. Както охлювът свива рогата си при допир, така младият човек се затваря в себе си, както таралежът се свива на топка с бодлите навън. Това е фазата, която младият човек трябва да преживее. Детето развива свой собствен чувствен свят и колкото е по-развит този свят, толкова повече можем да кажем, че този свят е по-пълен.

И сега излиза една нова способност. В долните класове учениците имат един учител. И той съпровожда учениците до фазата на пубертета. Естествено има и учители специалисти. От 9-ти клас има само учители специалисти. Докато до този момент детето е възприемало света като нещо хубаво, нещо интересно, сега се появява желанието света да бъде разбран и преживян. Затова тази фаза е много важна. Учителят трябва така да представи света, че младият човек да мисли сам и да израсне от собственото си познание. Това се отнася не само за интелектуалните предмети. Учи се математика, физика, химия, литература и т.н. на ниво гимназия. Към тях се прибавят предмети, които изискват сръчност, умения и разбира се предмети по изкуство.

В нашия свят имаме йерархична структура. Най-отгоре са професорите, по средата занаятчиите и индустриалците, след това селяните и работниците и най-ниско домакините. Нашите училищни системи са изградени по тази йерархия. Който е останал само селянин или домакиня, той усеща себе си силно онеправдан. Това създава климат на неравноправие. Това се отразява и върху заплащането.

Какво правим във Валдорфските училища в горния курс? Учениците имат много учители по предмети. За пазва се преподаването на епохи от по 2-3 седмици. Например химия, след това нова епоха по история, след това немски език или литература. Паралелно се преподават предмети, които постоянно се изучават, например чужди езици, спорт, музика трудово обучение и др.

В 9-ти клас учениците правят 4 седмици практика в селски двор. Те съпреживяват работата в селското стопанство. Почистват се оборите, носи се сено, копае се, пече се хляб. Те се включват в цялостната работа на един селянин. Те не могат да кажат сега съм уморен и не мога. Няма събота, няма неделя. Те виждат какво става в селското стопанство, участват със собствени сили и накрая пишат отчет.

В 10-ти клас – също практика 4 седмици в занаятчийско предприятие по собствен избор. Например в хлебопекарна или шивачница или при дърводелец и т.н. там се учат как работи и живее занаятчията и какви проблеми има. Съпреживяват всичко това и накрая пишат дневник. След практиката написаното се обсъжда.

В 11-ти клас – практика във фабрика на поточна линия, в болница като санитари или в старчески дом – по избор. Тогава учениците стоят по 8 часа всеки ден на поточната линия и правят еднообразни движения. По този начин съпреживяват какво означава да работиш в една такава фабрика. Ние никога не се замисляме за хората, които са направили предметите с които си служим ежедневно. Или работят в болница и виждат какво е необходимо да се прави, за да се помогне на хората. Те съпреживяват тази социална действителност. Това също трябва да бъде описано и обсъдено. Така у младежите израства едно чувство за социален живот.

В Германия и Швейцария имаме едно замиране на селячеството. Генерацията на селските чифликчии замира. Децата не искат повече да се занимават със селско стопанство. Там, където това се възобновява и идват от града млади хора, това са бивши валдорфски ученици. Тези преживявания от практиката се превръщат в мотив за връщане към земята и към природата.

Във Валдорфското училище има и 12-ти клас. В края на 11-ти клас всеки ученик си избира една годишна тема, той си търси ментор, с когото да обсъжда проблемите си. За една година всеки ученик подготвя една малка изследователска работа. Това трябва да бъде писмено описано и обществено да се защити. Например:

Алтернативна енергия. Изграждане на къща със соларно отопление.
История на танца “фламинго”. Пише се книжка и се представя танца.
Руска литература. Пише книжка, която може да бъде внедрена в училищното обучение.
Някой прави стан и подобрява технологията на тъкане.
Друг създава нов компютърен език.
Могат да се избират най-различни теми. Те са на различни нива, защото децата са с различна интелигентност.

Защитата продължава няколко седмици. Помещенията са препълнени с интересуващи ги хора. Две седмици предварително книжките са предоставени за ползване от всеки, който се интересува. Това е голям празник за ученици, учители и родители.

Във Валдорфското училище никой не може да остане. Няма цифрови оценки, а всеки ученик получава описателна оценка от 2 страници, която е доста реална. Всеки учител описва как ученикът се е развивал. Описва се много положително, отразяват се и слабостите, но винаги се щади детето – тук са твоите слабости, тук трябва да се поработи. Тази оценка е винаги в съотношение с детето, а не с някакъв абстрактен модел. Например двама ученика, единият от които има трудности с езика, но много се труди, учителят ще го похвали, а другият е много по-добър, но мързелив, учителят му казва: “Ти трябва да направиш повече.” Винаги учителят трябва да има реален поглед, децата да не бъдат подценени, но да не бъдат и надценява ни. Учителят трябва да бъде ориентиран към възможностите и способностите на детето. Да се поощрява старанието на ученика. Например по математика някои ученици могат да преподават дори по-добре от учителя си и те трябва да помагат на по-слабите. Добрият ученик трябва да разбере, че за да се върви напред, той трябва да помага на по-слабите си съученици.

Във Валдорфските училища се преподават равностойно както интелектуалните, така и другите предмети. Така всеки може да изяви в своята област. Това, което е заложено в детето, трябва да му се даде пространство за развитие. Огромно значение се отдава на езиците. В държавните училища не се учат стихове, а литература се изучава само в кръжоци. Във Валдорфските училища се обръща голямо внимание на литературата. “Фауст” се учи само при нас. Децата се учат също да говорят на сцена . Имаме месечни празници няколко пъти в годината. Цялото училище се събира, идват и родителите. Учениците показват какво са научили в училище. Един от класовете показва евритмия, друг – спорт, трети – английски език и т.н. Така децата се учат да показват какво са научили, а малките съпреживяват това, което знаят големите и искат и те да го направят. Децата играят малки театрални пиеси и ги представят на родителите. По-големите представят пиеса на един от чуждите езици, които изучават. В края на 8-ми клас се разучава пиеса – класическа драма, например “Вилхелм Тел”. Класният ръководител предлага пиесата, децата я разучават. С учителя по трудово изработват костюмите, а с учителя по рисуване – декорите. И накрая се представят. Това е връхната точка, тъй като досега детето е живяло в една общност, а сега стои само на сцената и преживява своята роля. След това заминават с учителя на екскурзия. Сега те могат да преминат като една социална общност в по-горен клас. Валдорфското обучение завършва в 12-ти клас с работата, която се подготвя и представя публично. Към това има също и театър. Представя се комедия, а много често и модерна пиеса. Много често учениците сами си избират пиесата, сами си правят костюмите и декорите. Следва представя не и отново екскурзия.

Към това се добавя още една година – 13-ти клас – матури и изпити за университети. Процентът на Валдорфските ученици приети във висши учебни заведения е по-висок, отколкото завършилите други училища. По предметите по изкуства успеваемостта е много висока, при интелектуалните предмети разликата е по-малка. Във Валдорфските училища учениците получават много по-широки възможности.

Когато едно дете е в пубертета или е на 16 години, то е заето със себе си. Появява се и първата любов и това е много по-интересно от училището. Има фази, когато училището не е вече интересно, но това не е проблем ако детето успее да изплува. Има ученици, които са доста заспали. Замечтано минават 9-10 години през училище и накрая не могат да вземат изпитите и ставайки 17-18 годишен изведнъж им светва лампата, изведнъж започват да се интересуват. Един мой ученик едва в 12-ти клас се събуди и направи чудесна работа по алтернативна медицина, за която получи най-високата награда, а сега си пише докторската си работа. Учениците винаги имат такива фази и когато се развиват техните творчески възможности, пубертета не е проблем. Ние говорим не толкова за секс теми, а говорим за зрялост, тъй като човек от собствените си разбирания развива собствени интереси. Интересът не означава друго освен – аз обичам света, а любовта към другия пол е само една част от възможността да се обича света.

Въпрос: Изучава ли се нещо от Щайнер във Валдорфските училища и стават ли след това антропософи учениците?

Отговор: Не. От Антропософията и от съдържанието и е развита методиката на преподаване и от антропософското разбиране за човека учителят черпи знание и вдъхновение за преподаването си. Децата не чуват нищо за Антропософия, но тя прониква в тях. Когато понякога ученици от 9-ти – 10-ти клас питат какво е това Антропософия, учителят им отговаря. Ако има интересуващи се ученици, те си създават кръжок и изучават Антропософия, но сред тях няма учител, те сами се занимават.

Въпрос: Има ли компютърно обучение?

Отговор: В детската градина и началния курс няма. В горния курс се обсъждат математическите принципи на компютъра и когато има това разбиране, учениците сами си строят компютри, сами си ги програмират и сами си ги използват. Едва тогава ползват готови компютри. Учениците учат и компютърни езици. Всичко, което учат трябва да го познават от основи. Например, когато се учат да карат кола, трябва да познават устройството на колата.

Въпрос: Колко ученици учат в един клас?

Отговор: В Германия – средно 36 ученика в клас. Не е препоръчително да бъдат по-малко, заради социалния въпрос. Но това не може да се осъществи във всички страни. Когато класовете са малки, то училищата икономически не могат да се развиват добре.

Въпрос: Кой може да стане валдорфски учител?

Отговор: Валдорфски учител може да стане само този, който пожелае. Във Валдорфската педагогика се прилага принципът на свобода.

Въпрос: Така както посочвате предимствата на Валдорфските училища, бихте ли посочили 3-те щети, които понасят децата в държавните училища, в сравнение с Валдорфските?

Отговор: Не може да се каже, че другото е лошо. Това зависи от учителите. Държавното регулиране на педагогиката, това е смърт за педагогиката. Учителят би искал сам да отговаря за обучението и възпитани ето на учениците си. Той ги познава и трябва да изгражда урока си така, както те искат от него. Когато държавата поднася готови програми, учителят не може да се съобразява с учениците си. Валдорфското образование е съвместна работа между родители и учители. Всичко, което идва отвън като държавно вмешателство, това е един вид ограничение. Тези родители, които могат и искат, трябва да им се даде възможност да помагат.

Въпрос: Има ли статистика на нервните заболявания в държавните и Валдорфските училища?

Отговор: Нямам информация, но мога да кажа, че Валдорфските ученици не прекъсват поради нервни заболявания, а и числото на зависимите от дрога е много по-малко.




Лектория по валдорфска педагогика, изнесена от 3 до 5 декември 2001 г. Стара Загора. Тези лекции са написани по записки на Д. Дюлгерова и К. Гойчева – Абаджиева. Симулативен превод – Таня Вернер.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни