ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Съб Дек 15, 2018 7:59 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Нед Мар 18, 2012 12:40 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 2:27 pm
Мнения: 1141
Арттерапията е лечение чрез изкуство, като най-разпространени нейни разновидности са музикотерапията и лечението чрез художествено изкуство. Последното означава, че пациентът има възможност да изрази себе си, създавайки образи, форми, цветове и привеждайки ги в движение. При арттерапията невидимото - онези процеси, които се извършват в тайните подземия на душата - добива образ, видима форма и плътност. Това е процес на освобождаване, последван от процес на осъзнаване, с целебен ефект.

За силата на образа и оттам за силата на арттерапията се дискутира особено в началото на 20 в. Според К. Г. Юнг образът „може да бъде трансформиращ по два основни начина: а) чрез осъзнаването на един преди това отхвърлян аспект и б) чрез черпене от изцеляващия потенциал на душата, по- специално от централния архетип на Аза." „Азът е основен, безграничен изцеляващ фактор, който бива достигнат чрез образа и който може да компенсира всеки възникнал дисбаланс."

В антропософската медицина, развита от Рудолф Щайнер съвместно с холандската лекарка Ита Вегман, арттерапията се използва като едно от най-надеждните средства, включени в лечебния процес. Артте- рапевтът работи в тясно сътрудничество с лекаря, който, след като е поставил диагнозата на пациента, го насочва към него. Арттерапевтът и лекарят си обменят информация за състоянието на пациента. Тази практика, съществуваща вече около 80 години, е дала забележителни резултати, включително и при хронични заболявания, считани за нелечими.

Марике Мюлдер, която проведе за трети път семинар по арттерапия в България, е терапевт с около 30 год. стаж и преподавател в Института за професионално обучение към Лайденския университет (Холандия), където студентите изучават арттерапия в продължение на четири години. Успоредно с въздействието на цветовете и образите, те изучават и духовната наука за човека.

С щрихи от тази наука започна своя семинар Марике. Човекът е триединство и трите аспекта на проявление на душата са мисъл, чувства, воля , на които съответстват главата, ритмичната система(сърце и бял дроб) и двигателната система. Всеки един от тези три аспекта се повлиява от специфична арттерапевтична техника.

Същевременно човекът е четиридялов, т.е. съставен от четири стихии (елемента), със съответстващи им четири темперамента, които са в различно съотношение при всеки индивид. Доминирането на един или друг елемент също трябва да бъде балансирано.

Въз основа на разговор с пациента арттерапевтът си съставя диагноза, като преценява:
1) в коя част на тридяловия човек е нарушението;
2) в коя част от четиридяловия човек (темпераментите) има дисхармония;
3) с какво трябва се да започне.

Арттерапевтът трябва да има първоначална диагноза или оценка от лекар, психолог или от самия пациент. Процесът, който той започва заедно с пациента, е в атмосфера на топлота и доверие, и подобен на дишането.

Пациентът рисува нещо, т.е дава нещо от себе си; това, което е произвел, му въздейства, връща се към него; той отново изважда нещо от душата си и то отново се връща към него.

Ритъмът на този процес не трябва да бъде нарушаван и за това е необходимо пълно доверие в терапевта и желание за работа от страна на пациента. В един момент пациентът изпитва нежелание да продължи и това е точно критичната точка, когато той достига да блокажи, които не иска да докосне. Тук душевността и опитът на арттерапевта са решаващи, за да се преодолее тази бариера.

Всяка от техниките има връзка с едно от фините тела.
Работата с акварел повлиява емоционалното тяло, работата с молив и креда - менталното тяло, а моделирането с глина има ефект върху двигателната система и волята.

Техниката мокро върху мокро (върху съвсем мокра хартия се рисува с акварелни бои) позволява да излязат на повърхността и да бъдат балансирани блокажи или травми в емоционалното тяло. Нанасянето на цвета с много мокра четка, преливането на цветовете и плавното им преминаване един в друг има успокояващо и хармонизиращо въздействие. Полагането на цвета върху листа хартия трябва да става плавно, леко и без бързане, като четката се движи само в една посока - отляво надясно. Важен показател е преливането на цветовете и взаимното им проникване.

Следващата техника, която беше използвана, включваше рисуване със сухи пастели и навлизане в естеството на цветовете. Участниците трябваше да нанесат основните три цвята върху лист хартия и след това да ги приведат в движение.

На следващия ден Марике даде задача за рисуване с въглен: осъзнаване на светлината и сянката и борбата им в човешката душа. Работата с въглен внася дълбочина и осъзнаване за тъмнината.

д-р Светла БАЛТОВА

_________________
ИзображениеИзображениеИзображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни