ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Сря Ное 21, 2018 3:26 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Сря Яну 09, 2013 10:23 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Изображение


Кръговратът на сезоните и седемте свободни изкуства (откъс)
Сергей Прокофиев


Земните изкуства са дълбоко свързани с годишните празници и с мировите тайни, които тези празници изразяват. Ако изживеем всичките седем изкуства в кръговрата на годината по описания начин, те ще засияят в земното развитие като седемте звезди в десницата на Сина Човешки, както това е описано в Апокалипсиса...

... нека разгледаме още един голям празник, летният Йоанов празник. По това време на годината Земята е издишала напълно душата и духът й се намират извън нея, в мировите простори. Самата тя е потънала в дълбок сън пронизан от чудни сънища, чийто външен израз са цялото богатство и великолепие на лятната природа. Онова, което преди това през годината е било формирано и направлявано по-скоро от сферите на седемте планети, сега преминава под ръководството на неподвижните звезди, осъществявано посредством Слънцето, което въздейства особено силно през лятото. Причината за това трябва да се търси във факта, че в периода когато духовно-душевната част на Земята се намира в духовния свят, нейното физическо и етерно тяло трябва да бъдат поддържани от висшите йерархии с помощта на сили, идващи от областта разположена отвъд света на планетите. Тази поддръжка е необходима, за да може етерно-физическата част на земята да продължи своето съществувание въобще. Тя може да постигне тази връзка със звездната сфера единствено чрез Слънцето като звезда, която ръководи Земята. Тук от макрокосмическа гледна точка със Земята се случва същото,което става и със спящия човек, върху чието физическо и етерно тяло, напуснати от астралното тяло и аза, оказват въздействие висшите духовни йерархии,като поддържат техния живот.

За разглежданата от нас тема казаното до тук означава, че на тази заключителна степен всичките описани седем изкуства заедно със стоящите зад тях космически сили сега трябва да бъдат приведени във висша хармония подобно на това, както кръгът на зодиака обхваща отвън седемте планети в техния бяг. Кое изкуство може да бъде още по- възвишено, още по-всеобхватно от разгледаните седем? Кое изкуство може, като октава, да обхване всичките седем описани степени.

Ние видяхме как седемте изкуства са свързани с определени видове космическа дейност, които намират израз в последователността на годишните празници. При това ставаше дума не само за седемте земни изкуства, но също и за техните духовни източници, космическите им праобрази. Така, в предишното изложение беше обърнато внимание на архитектониката на космическите мисли, след това – на космическите пластично-формиращи сили, по-нататък
– на космическите имагинации или космическата живопис, на космическата музика или музиката на сферите, на космическото Слово, на космическите източници на евритмията, възникнала от взаимодействието и хармонизацията на силите на етерния Космос в човека; на края, беше обърнато внимание също на социалното изкуство, чиито корени трябва да се търсят във взаимодействието на хората, осъзнали своя космически произход чрез Кръщението с Дух и огън. Какво всъщност обединява всички седем изброени видове космическа дейност? Това е космическият източник на техния произход, от който и възниква осмото, завършващо и същевременно висше изкуство - изкуството да се живее в хармония с целия космос. В него, като в могъщо лоно, почиват всички други космически-земни изкуства. А пътят, по който това изкуство може да се овладее се състои в дълбокото разбиране на духовното същество на самия кръговрат на годината и в празнуването на основните му празници, имащи за цел все по-дълбокото изживяване на Христос като новия Дух на Земята, донесъл на Земята цялата пълнота на космическите сили и така положил началото на новото и напълно съзнателно обединяване на човечеството с целия духовен Космос.

Как е свързано това висше изкуство с летния празник на Йоан, с празника на земното раждане на онази най-древна индивидуалност на човечеството, която на Поврата на Времената се прояви в лицето на Йоан Кръстител? Бидейки последният велик пророк на стария свят, Йоан същевременно стана първият предвестник на настъпващия нов Християнски Еон. Неговите слова звучат от всеобхватната мъдрост на миналото, чиито извори произтичат още от сферата на Отца: “Той ще расте, а аз ще се смалявам” (Йоан.4,30). Те означават: малкият, ограничен, земен човек трябва да се смалява, а бъдещият Космически Човек на настъпващата нова епоха трябва да расте. До това висше изповедание достига човекът в епохата преди Мистерията на Голгота.
След това ние намираме тези думи да звучат още веднъж от друг ъгъл вече по християнско време. Но сега те се появяват в напълно изменен вид. Онова, което Йоан Кръстител изговори като чисто откровение на силите на Божествения Отец, сега, родено от силите на Божествения Син, се представя в думите на Апостол Павел: “Не
аз, а Христос в мен” (Гал.2,20). Те означават: не малкият, ограничен, земен човек, а Космическият Човек – Христос в мен. Това е възраждане на думите на Йоан Кръстител от сферата на Сина, от сферата на Христос.

В наше време тези думи са преминали през една трета метаморфоза. През 20-ти век те бяха родени още веднъж, сега вече не само от силите на Отца и не само от Силите на Сина, а от работещите заедно сили на Отца и Сина – в откровението на Светия Дух. Тази трета метаморфоза се съдържа в думите на Рудолф Щайнер, с които той, изхождайки от Духа, определя самата вътрешна същност на Антропософията: “Антропософията е път на познание, който би желал да доведе духовното в човека до духовното във Вселената. Тя се проявява в човека като потребност на сърцето и чувството.”

Най-верният път да се доведе духовното в човека до духовното във Вселената, а това значи – духа на човека до вселенския или Светия Дух, е съзнателното изживяване на кръговрата на годината и неговите основни празници. Този път съединява Антропософията със цялото развитие на християнството на Земята. От тук става разбираем смисъла на думите на Рудолф Щайнер, че “Антропософията би желала нейната съдба да бъде едновременно и
съдба на християнството”.

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни