ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Пон Дек 17, 2018 3:52 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Сря Ное 11, 2015 11:42 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 12:35 pm
Мнения: 1613
Войната на всички срещу всички


Война


Съществува един сложен свят от демони и духове, който действа чрез хората, когато народите воюват един с друг... Събр. съч. Скритите духовни основи на Първата световна война, Щутгарт (1914–1921) 174b, стр. 33, немско издание 1974 г.

... Първо съществуват хора без разум, но ръководени от духа; след това духът постепенно слиза надолу, разумът се увеличава. Сега чрез разума отново трябва да стигнем до духа. Културата трябва да поеме този път. Винаги се казваше: Първата световна война е нещо, което никога още не е имало тук. Така е, хората никога не са се измъчвали и разкъсвали така. Но ако хората не искат да поемат по този път, чрез разума отново да стигнат до духа, тогава ще дойдат още по-страшни войни. Тогава ще настъпят все по-диви и по-диви войни, и хората действително ще се унищожат взаимно. Всъщност човечеството работи в посоката, накрая нищо да не остане тук от него... Събр. съч. 354 Сътворението на света и на човека, Дорнах (1924), стр. 143, немско издание 1969 г.

... Големите конфликти, които през последните години предизвикаха ужасните катастрофи, вече превърнаха голяма част от Земята в културни развалини. Ще последват и по-нататъшни конфликти. Човечеството се подготвя (25.12.1920) за следващата голяма война. Културата ще продължава да се разрушава... Събр. съч. 202 За връзките между духовността на света и физичността на човека. За търсенето на новата Изис – божествената София, Берн, Дорнах (1920), стр. 256, немско издание 1980 г.

Война на всички срещу всички


... Когато човек е имал имагинативното изживяване на историята на Каин и Авел, знае на какво може да е способна една човешка душа и преди всичко знае, че най-благородните неща на духовните светове, когато се обърнат в тяхната противоположност, могат да се превърнат в най-ужасните неща на физическия свят. Човек знае, че чрез обръщането на най-благорадната способност за саможертва, в дълбочината на човешката душа може да се породи желанието да се убиват ближните... Събр. съч. 145 Окултното развитие на човека и значението му за физическото, етерното, астралното тяло и аза, Хага (1913), стр. 144, немско издание 1976 г.

... Всъщност, едва в нашето време съществува възможността хората да знаят на какво е огледално отражение историята на Каин и Авел, че тя е огледален образ на една висша жертва. Всичко, което е било горе, което е било в рая, е било забулено, като самият Пазач на прага го е скрил, с други думи, хората са били изгонени от рая. И това е могло да се случи само чрез това, че физическото и етерното тяло на човека са били така проникнати със сили, че човекът да не направи това, което се получава като огледален образ. Защото съвсем сигурно човекът би го извършил, ако би чувствал намиращото се в астралното му тяло. Физическото и етерното тяло замайват човека дотам, че желанието да убие другите, не се превръща във факт, поради това нещо като един вид упойка, замъгляване, същевременно се излива над желанията за война на всеки срещу всички. Ако човек наистина иска да опише астралното тяло във взаимоотношенията му с аза, трябва да опише неща в човешката природа, които не само фактически остават скрити, но трябва да останат скрити. Но какво е станало чрез това, че изобщо съществуват такива желания, отправени към разрушението на човешкото и останалото съществуване на физическия план? Те са отслабени. И това тихо усещане на онези желания, които биха били ужасно нещо, ако човекът би ги реализирал, това е истинското човешко земно познание. Това човешко земно познание представлява притъпяването на разрушителните инстинкти: Шива в неговия ужасен образ е толкова притъпен, че да не се прояви, и същевременно е направен прозрачен, несъстоятелен, потиснат до човешкия свят на представите, това е майа във вътрешността, това е познанието на човека. Така познанието е трябвало да бъде отслабено, за да бъде отслабен първоначалният ужас, в който витае Ариман – защото първоначално Ариман е този, който възбужда това желание – да бъде отслабена мощта на Ариман дотолкова, че човек да не изживява Ариман и постоянно чрез това да става слуга на Шива. Дотолкова трябваше да бъде отслабено това, което е сумата от тези сили, така че те да се намират в човека, за да може той да се потопи в другите същества със своите понятия и идеи. Когато човек се опитва с едно понятие да проникне в друга същност, когато се опитва да потопи представите си в същността на нещо друго, тогава тази потопена в другото същество (същност) представа е притъпеното оръжие на Каин, забито в Авел... Събр. съч. 145 Окултното развитие на човека и значението му за физическото, етерното, астралното тяло и аза, Хага (1913), стр. 146, немско издание 1976 г.

... Който не разбере, че азът е меч с две остриета, той едва ли ще разбере пълният смисъл на развитието на човека и света. От една страна азът е причината, че хората се втвърдяват в себе си, че всичко, което стои на тяхно разположение като външни и вътрешни богатства, те искат да го поставят в служба на своя аз. Този аз е причината, която кара хората да насочат всичките си желания към неговото задоволяване. Както този аз се стреми да си присвои част от цялото земно богатство, както той се стреми да изгони всички от своята област, да се бори и воюва с тях, е едната страна на аза. Но от друга страна не бива да забравяме, че този аз същевременно е това, което дава на човека неговата самостоятелност и вътрешна свобода, което в истинския смисъл на думата възвишава човека. В този аз е основано неговото достойнство. То е заложбата на божествеността в човека. Така азът става залогът за най-висшата цел на човека. Но същевременно, ако не постигне любовта, ако се втвърди в себе си, той е изкусителят, който го сваля в пропастта. Тогава той е това, което разделя хората един от друг, което ги призовава към голямата война на всички срещу всички, не само към войната на народ срещу народ – защото понятието за народ тогава изобщо няма да има повече значението, което има днес, – а и към войната на отделния човек срещу всеки в различните области на живота, към война на бранш срещу бранш, класа срещу класа, пол срещу пол, род срещу род, поколение срещу поколение. Във всички области на живота азът ще стане ябълката на раздора и поради това можем да кажем, че от една страна азът може да доведе до най-възвишеното, а от друга страна, до най-низкото. Затова е меч с две остриета. А онзи, който донася на хората пълното азово съзнание, Христос Исус, с право е изобразен символично в Апокалипсиса на Йоан, като този, който носи двуострия меч в устата си... Събр. съч. 104 Апокалипсисът на Йоан, Нюрнберг (1908), стр. 156 и сл., немско издание 1979 г.

... Древната Лемурия е разрушена чрез мощни огнени маси, а Атлантида – чрез огромни наводнения. И нашата култура ще загине и то чрез войната на всички срещу всички, това ни предстои. Нашата пета коренна раса ще загине чрез безпределно повишения егоизъм. Но същевременно ще се образува малка група хора, които чрез силата на мисълта ще развият силата на Будхи, Словото, Христос, за да я внесат след това в новата култура... Събр. съч. 97 Християнската мистерия, (1906–1907), стр. 128 и сл., немско издание 1981 г.

... Ако оставим нещата да се развиват и по-нататък така, в края на 20-ти век ще стоим пред войната на всички срещу всички! Хората могат да държат колкото си искат хубави речи, да има още по-голям научен прогрес, но ние ще застанем пред тази война на всички срещу всички. Ще видим да се появява едно човечество, което няма повече социални инстинкти, но толкова повече да говори за социални неща... Събр. съч. 206 Еволюцията на човека, Световна душа и Светоният дух. Част II: Човекът като телесно–душевно същество в отношенията му със света, Дорнах (1921), стр. 92, немско издание 1967 г.

... Когато хората все повече и повече се изолират един от друг, всеки все повече се втвърдява в своя собствен аз, когато разделението, отдалечаващо душа от душа, стане все по-голямо, така че душите все по-малко да могат да се разбират, тогава хората във външния свят все повече ще стигат до кавги и раздори, и на мястото на любовта, на Земята ще настъпи войната на всички срещу всички. Това би бил резултатът, ако развитието на човешкия род би станало без Христовото събитие. Без да има спасение, всички хора биха били подложени на борбата всички срещу всички, която и без това ще дойде, но само за тези, които не се проникнат по правилния начин с Христовия принцип... Събр. съч. 112 Евангелието на Йоан, разгледано във връзка с другите три евангелия и особено с Евангелието на Марко, Касел (1909), стр. 206, немско издание 1959 г.

... Затова е важно, че, ако се прозре цялата острота и сила на Христовия импулс, се стига до познаването на една велика истина. Трябва да се разбере, че без Христовия импулс поради изолацията, разделението и противопоставянето на хората един на друг, би се стигнало до борбата за съществуване – което днес се насажда в съзнанието на човека от материалистично-дарвинистичната теория.
Хората във външния сетивен свят могат да се откажат външно да застават един против друг чрез своите различни мнения, чувства и дела само тогава, когато се преборят в себе си, примирят в себе си това, което иначе ще протече във външния свят. Няма да обори другото мнение в другата душа този, който първо не се пребори с това, което трябва да се обори в самия него, който не постигне в себе си хармонията между различните членове на своето същество. Ако го направи, тогава той ще се изправи пред външния свят не като воюващ, а като обичащ. Касае се до преместването на борбата отвън навътре в човека. Силите, витаещи в човешката натура, трябва вътрешно да се овладеят. Да предположим, че аз приема мнението на другия в мен, търся в самия себе си да постигна хармония, тогава по съвсем друг начин ще се отнасям към другия. Тогава първо ще започна да го разбирам. Преместването на войната от външния свят в хармонизирането на вътрешните сили на човека, можем да го наречем прогрес в развитието на човечеството. Чрез Христос трябваше да се даде възможността на хората да станат хармонични в себе си, в собствената си душа да намерят възможността да хармонизират противостоящите си сили. Христос дава сила на човека, първо да разреши конфликтите в себе си. Без Христос това никога няма да е възможно... Събр. съч. 112 Евангелието на Йоан, разгледано във връзка с другите три евангелия и особено с Евангелието на Марко, Касел (1909), стр. 208 и сл., немско издание 1959 г.

... Тези, които се противопоставят на това развитие, ще са борещите се, те ще воюват с всички останали. Дори тези, които днес са развили най-високата интелигентност, ако в следващите епохи не развият своята душевност и морал, няма да имат полза от тяхната интелигентност. Най-голямата интелигентност се развива в нашата епоха. Който обаче сега развива интелигентността, но пропуска следващите възможности за развитието, той сам ще се унищожи чрез своята интелигентност. Тя ще действа тогава като най-вътрешен огън, който гори, изгаря, прави човека толкова слаб, че той оглупява и няма да може нищо да започне, това е един огън, който ще го унищожи в епохата, когато моралните импулси достигнат своята кулминация... Събр. съч. 130 Езотеричното християнство и духовното ръководство на човечеството (1911–1912), стр. 122, немско издание 1962 г.

... Когато се разбере окултната истина, че мисълта и атомът са от една и съща субстанция, не е възможно човек дори да си представи какво ще стане в практическия живот, ако човечеството не е стигнало до безкорисност, до не егоизъм. Само чрез постигането на самоотвержеността ще бъде възможно човечеството да се спре на ръба на унищожението. Упадъкът на нашата съвременна коренна раса ще настъпи поради липса на моралност. Хората сами ще се унищожат във война един с друг. И най-трагичното ще е – по-трагично от другите видове упадък, – че хората сами ще са виновни за това. Малка групичка хора ще премине в шестата коренна раса. Тази малка групичка ще се е развила до пълна самоотверженост. Останалите ще приложат всякаква рафинираност в изработването и прилагането в своя полза на физическите природни сили, но без да са постигнали необходимата степен на самоотверженост. Те ще въведат борбата на всички срещу всички и това ще образува падението на нашата коренна раса. Именно през седмата подраса (седмия културен период на нашата пета коренна раса) тази борба на всички срещу всички ще бушува по най-ужасен начин. Силни мощни сили ще произлязат от откритията, които ще преобразуват цялото земно кълбо в един вид самофункциониращ електрически апарат. Малката групичка хора ще бъде запазена по начин, който не може да се опише... Събр. съч. 93 Легендата за храма и Златната легенда като символ на миналите и бъдещи тайни от развитието на човека, Берлин (1904–1914), стр. 123 и сл., немско издание 1979 г.

... Голямата война на всички срещу всички ще бъде нещо много по-лошо от днешната война с оръжия. Тя ще бъде война на душите, които няма повече да се разбират, война на класите, на съсловията. Бъдещата катастрофа е трудно да се разбере от днешното съзнание. Атлантците са били магьосници. Както човекът използва днес силите, които лежат във въглищата, така атлантците са използвали силите на семената; те са поставяли семенните сили на организмите в служба на своята техника и индустрия. Има една тайнствена взаимовръзка с тези сили. Докато атлантците правилно са използвали семенните сили, толкова дълго това е стояло в хармония с дейността на въздушните и водните сили. От средата на атлантската епоха обаче, магията на атлантците все повече подлежи на моралното разложение и в мистериите на черните окултни школи е започнато ужасно да се злоупотребява с тези магични сили. Те били поставени в служба на най-ужасния егоизъм. Така въздушните и водните сили все повече били предизвиквани, докато се стигнало до огромната атлантска катастрофа – потопът. Онези, които днес познават тайната за употребата на тези сили, добре знаят, че ако днес все още биха се употребявали такива семенни сили, те биха били черно-магични сили, които предизвикват катастрофи. Магията никога не бива да служи на егоистични цели. Така и днес не бива да се прави бяла магия с растежните сили на растенията. През лемурийската епоха е работено със семенните сили на животните. Навсякъде обаче, където се злоупотребява с животинските растежни сили, се събуждат най-ужасните сили на огъня, на вулканичния елемент на Земята. Днес тези неща не са толкова открити; днес елементът на самолюбието на преобърната азовост в човека предизвиква опустошаването, опустяването на онези земни области, в които егоизмът се проявява в най-висока степен. Напълно е истина, че войната на всички срещу всички се подготвя на Земята, което се вижда във взаимовръзката между егоистичното изсушаване на душевните сили и пресъхването на продуктивните земни сили. Това се разказва в северния мит за залеза на боговете. Най-напред обаче трябва да се научим да разбираме разликата между душевното и телесното развитие. Човешките души отново се раждат от епоха на епоха в други тела и чрез това, че тези души някога ще изживеят войната, която ще бушува между човешките души, родени в следатлантското време, за тях това ще е урок за освобождаването от егоизма. Така те ще преминат в едно време, когато ще притежават плодовете на азовостта, но без нейните вреди. След това ще настъпи време, което същевременно ще е подобно на древните ясновидски състояния на Атлантида, но при свободно самосъзнание. Човекът ще е научил в седемте култури на следатлантската епоха какво може да завладее във физическия свят; това чувство на самосъзнание може да се събуди само във физическото тяло, но човекът отново трябва да потисне физическото тяло. След войната на всички срещу всички човекът ще е стигнал до такава степен и такова тяло, при които няма повече да е роб, а господар на своето физическо тяло... Събр. съч. 104a От картинния свят на Апокалипсиса на Йоан (1907/1909), стр. 78 и сл., немско издание 1991 г.

... Катастрофата, която ни отделя от следващия голям период, ще дойде – след петата, шестата и седмата култура, – тя няма да бъде само външна природна катастрофа, както някога са били заледяването и потопът, а отделянето на петия от шестия период (петата от шестата коренна раса) ще се прояви на моралното ниво. Войната на всички срещу всички, която често съм посочвал, която като морална катастрофа ще раздели петия от шестия земен период, ще е свързана с природни събития, но те ще са повече на заден план. Петият културен период ще започне с това, което ще се внесе от Марс чрез Самаил, духът на кавгата като елементи на кавга, война, които ще се свалят от духовния свят. И в началото на съзнателната душа виждаме в нашия малък цикъл, петият културен период, съдържа в себе си нещо като предварително указание, прорицание за това, с което големият земен период ще приключи, след като са изминали петият, шестият и седмият културен период... Събр. съч. 346 Лекции и курсове за християнско-религиозна дейност, том пети. Апокалипс и свещеническа дейност, Дорнах (1924), стр. 94, немско издание 1995 г.

Война на всички срещу всички – противодействия


... Този, който е възпитан с науката за духа, може да внесе и в социалния външен живот това, което е изживял от науката на духа с най-интензивната част на своята личност – все едно дали той заема или не ръководещ пост. Защото това, което се изживява с цялата личност, когато премине в дела, ще бъде външно изживяване. Това външно изживяване обаче, при което личността изцяло трябва да присъства, е изживяване в любов. Познание, което се стреми към изживяване на идейните светове в духа, ангажира целия човек така, че този човек се включва с любов в социалния живот, прониква с любов социалните идеи. Както непосредственото изживяване на духа е основата на духовнонаучното изследване, така науката на духа чрез троичното разчленяване на социалния организъм внася любовта в социалния живот, в общността. Тя поставя идеите в действителността, така че любовта може да стане носител на тези идеи. Любовта в социалния живот може да бъде свързана само с изживяната, не само с познавателната наука. Оттам, когато човек застава на основата на науката за духа, както тя се има предвид тук, преди всичко той първо насочва поглед към взаимовръзката на духовнонаучните познания, на този духовнонаучен живот, със социалната любов, със социалната любвеобилна практика, която не е само рутина, а с любов е носена от просветляващи идеи. И от това, скъпи приятели, се нуждаем, за да не потънем във варварството, а да стигнем до една нова цивилизация... Събр. съч. 255b Антропософията и нейните противници (1919–1921), стр. 260, немско издание 2003 г.

Причини за войната


... Който вижда дълбоко в душите на хората, знае, че два разделени, съвсем различни пътя предизвикват това, което води до войната. Единият е това, което наричаме способност за преценка и разум, идеализъм, другото е ламтежът, човешките склонности, симпатии и антипатии. Би било съвсем различно в света, ако би било възможно без много усилия да се управляват страстите, желанията и инстинктите според принципите на сърцето и разума. Именно това не е възможно, а досега в човечеството е съществувало именно обратното. Каквото искат страстите, каквото изискват нагоните, на това разумът и дори сърцето създават маска със своя идеализъм. И когато проследите историята на човешкото развитие, можете, виждайки да просветват тук и там принципи и идеализъм, постоянно да поставяте въпроса: Кои страсти и нагони дебнат зад кулисите? ... Събр. съч. 54 Загадките на света и антропософията, Берлин (1905–1906), стр. 39 и сл., немско издание 1966 г.

... Едно истинско миротворно общество е това, което се стреми към опознаване на духа и затова духовнонаучното течение е истинското движение за мир. Ние не се борим, не се борим и срещу войната или срещу нещо друго, защото борбата изобщо не води до по-висше развитие. Изхождайки от борбата, всеки животински вид се развива като един особен вид. Предоставете всяка борба около нас на тези, които още не са достатъчно зрели, за да потърсят какво всеобщата душа на човешкия род търси в духовния живот.

Не настоящите хора с техните принципи, а бъдещите хора, които все повече и повече развиват съзнанието за единната душа (виж бъдещите групови души), ще са тези, които ще положат основата за един нов човешки род, за една нова раса, която напълно ще разцъфти при взаимната помощ... Събр. съч. 54 Загадките на света и антропософията, Берлин (1905–1906), стр. 53, немско издание 1966 г.

Война и имагинации


... Имагинативното, което иска да навлезе в човешката душевност и като имагинация още не може да бъде прието в изминалите времена, хвърля нещо като образ на фата моргана точно толкова под физическия план, колкото то се намира над физическия план. Имагинациите пораждат в човешките същества страсти, чувства, нагони, инстинкти, които се изживяват в антагонизъм. Всъщност можем да кажем, че всичко, което изживяваме в съвремието като проява на нагони и страсти, е израз за това, че обновени имагинации искат да навлязат в света на човешкото културно развитие. Всичко, което като трагични събития често се появява на повърхността, е преобразена имагинация, която хората не могат да обхванат... Събр. съч. 174a Средна Европа между Изтока и Запада, Мюнхен (1914–1918), стр. 44 и сл., немско издание 1982 г.

Войната в митовете


... Истинското зло започва едва когато манас (чистият разум, бел. пр.) се свързва с кама (страстната нисша човешка природа, бел. пр.), така че човекът е управляван чрез кама и това довежда дотам хората съзнателно да воюват един срещу друг. Това е загатнато в гръцката легенда за женитбата на Пелей с морската богиня Тетис. Там присъстват всички богове, но една богиня липсва. Липсва Ерис, богинята на раздора, понеже човечеството се намира преди стадия, когато кама се свързва с манас и се поражда обособяването, чрез което хората застават един срещу друг. Богинята Ерис обаче се появява и за да въведе раздора, тя хвърля една ябълка сред гостите, която има надпис «за най-красивата». С това е даден повод за появилата се едва през петата коренна раса война, стояща изцяло под отговорността на хората. Едва от този момент можем да говорим за съзнателна война. Най-красивата между богините трябва да получи ябълката на Ерис. Трите богини, Хера, Атина Палада и Афродита се скарват за ябълката. Трите богини означават различните степени на душевния живот на висшите духовни полета. Сега обаче следва да се реши не вече на духовното поле, а на физическото. Затова извикват Парис, който следва да реши спора, изхождайки от физическия свят. Тук лежи същинският проблем, където непосредствено се вижда за какво става въпрос. Какво трябва да ни пресрещне, когато решенията се взимат от физическия план? Когато първо манас се появява на физическия план, той се смесва с кама. Преди това хората също са притежавали кама, но това не е имало значението на добро и зло. Сега обаче манас се свързва с кама и затова хората вече осъзнават делата си. Манас навлиза в това, което е човекът според своята нисша природа. Камичното развитие той е постигнал още на старата Луна. Грубата кама е отпаднала от Земята заедно с отделянето на Луната и в Луната придружава Земята като спътник. В езотериката Луната е лайтмотивът, показателят за нисшата природа, за това, което ни дърпа надолу, за това, къде можем да стигнем, ако сами се поддадем на нисшата природа. Гибелното във връката на манас с кама се състои по време на четвъртата културна епоха (подраса) в това, че човекът, който взима решения, ги свързва с камичното, с лунния принцип, със Селена. От Селена е произлязло името Елена. В свързването на Парис с Елена имаме символично отразена сватбата между манас и кама през четвъртата подраса, четвъртата културна епоха. Намиращият се на физическия план човек си е присвоил лунния принцип. Навсякъде можете да видите това, когато в езотериката се говори за «Луната». Войната произлиза оттам, че на физическия план непосредствено е създадена по съзнателен начин връзката на принципа манас с принципа кама. Троянската война е същевременно символ и факт. Тя наистина е съществувала, най-важните събития на Троянската война се разиграват на физическия план. Те имат обаче и символично значение. Легендата за Троянската война има мистично съдържание, но фактите са протекли също външно на физическия план... Събр. съч. 92 Окултните истини на древните митове и легенди (1906), стр. 100, немско издание 1999 г.

Войната на всички срещу всички и опустяването.


... Днес нещата със злоупотребата на растежните сили не са така открити, както при Атлантида; днес елементът на самолюбието, на преобърнатата азовост в човека, предизвиква опустяването и разрухата на онези земни области, в които този егоизъм се е проявил в най-висша степен. Напълно е истина, че на Земята се подготвя тази война на всички срещу всички, като съществува взаимна връзка между егоистичното изсъхване на душевните сили и опустошаването на продуктивните земни сили... Събр. съч. 104a От картинния свят на Апокалипсиса на Йоан (1907/1909), стр. 78 и сл., немско издание 1991 г.

Стари войни и развитие на езика


... Езикът на атлантците е бил общ език, който се е ориентирал според общите гласни в езика на самата природа. Той е бил подражанието на това, което атлантците са дочували по време на ясновидството и ясночуването от бълбукащите извори, бушуващите ветрове, шума на дърветата, кънтежа на гръмотевиците, плискането на вълните. Тези звуци са пренесени в техния език и това е бил езикът на антлантците. Едва в следатлантската епоха се разчленява и развива това, което може да се нарече разликата между отделните езици и идиоми, елементът на различните езици. Древният атлантски език, който е почерпен от елементите на природата, от онези могъщи сили, дълбоко свързани с Локи, е трябвало да приеме други форми, когато господстват азите и хората се раздеят на народи и племена. Чрез разделянето на хората на народи и племена, и борбата между отделните племена, се появява това, което се нарича война. За какво са водени войните? Защо се появяват? Чрез езика на човека е било дадено нещо за неговото развитие, чрез което той е могъл да обърне и покаже навън своите най-дълбоки чувства. От окултна гледна точка това е най-важният напредък в еволюцията, когато душата стига дотам да остави навън да прозвучат в звуци нейните собствени болки, радост и удоволствие. Езикът, когато е артикулиран отвътре, когато душата го оставя да прозвучи, е нещо, което дава на човека могъщо действаща сила. Тази сила е трябвало да бъде потисната от азите, иначе те не биха могли да господстват. Чрез какво азите са потиснали древния всеобщ език? Те са го направили чрез това, че са разделили хората в различни племена и с това на различни езици. Една огромна мощ е била неразделността на езика – вълкът Фенрис. За да не може да се проявява тази мощ в полето на азите, е трябвало те да опитомят вълка Фенрис, което означава да разкъсат езика, да създадат различните езици, за да могат да владеят хората. Поради това са създали войната. Войната е свързана с различието на езиците. Едно е било обаче необходимо, за да господстват азите. Богът на войната е трябало да пъхне ръката си в гърлото на вълка Фенрис и да я остави там. Ръката на Тир, бога на войната, стои като език в гърлото на вълка Фенрис. Това е човешкият език, който поражда различните езици. Човешкият език е трябвало да се формира така, че древното единство на езика е било загубено. Индивидуализирането на езика е посочено в този дълбокмислен мит за вълка Фенрис... Събр. съч. 101 Митове и саги. Окултни знаци и символи (1907), стр.70, немско издание 1987 г.

Войни в древния Ориент


... Разграждащите, смъртните сили, които непрекъснато действат и в нас, които винаги се преодоляват от жизнените сили по време на съня, така че само в края на живота ние събираме всички сили на смъртта в самата единна смърт, тези смъртоносни сили трябва постоянно да се намират в нас. Те предизвикват опомнянето, разсъдъка, съзнанието. Това обаче е характеристика на настоящото човечество – един млад народ, който е имал прекалено силни жизнени сили, тръгва и завладява една област, където живее по-старо население, приело по някакъв начин в себе си смъртоносните сили, понеже вече е изпаднало в упадък; то се оставя да бъде владяно от този народ. Настъпва успокоение. Човечеството на Земята нямаше да може да се развива, ако не са били тези, изглеждащи ни днес варварски ужасни борби и войни... Събр. съч. 233, стр. 36 и сл., немско издание 1980 г.
Кризата на днешния духовен живот

... Антропософски ориентираната наука за духа има трудности да се разбере от хората на съвремието, понеже стремежът, който тя трябва да прояви навън, изхождайки от своето вътрешно световноисторическо задължение, не е разбуден между широките кръгове хора. Хората искат да търсят изворите на кризите навсякъде другаде – в стопанския живот, в държавата, но се страхуват да ги потърсят в духовния живот. Но докато те не се потърсят в духовния живот, дотогава нищо няма да стане по-добро, съвсем нищо, също и стопанският живот и държавността. Защото това, което в държавния и стопанския живот е външна действителност, макар и хората днес да не искат да го признаят, е само външен израз на това, което хората мислят, както са научени да мислят чрез духовния живот, който е навлязъл в историята на развитието на човечеството в последните три до четири столетия, особено през 19-то и началото на 20-то столетие... Събр. съч. 335 Кризата на съвремието и пътят към здравословно мислене (1920), стр, 278 и сл., немско издание 2005 г.

... Днес не става въпрос да се събере наличното като вероизповедания от миналото; днес е необходимо между хората да навлезе един нов духовен живот като ново творение. Духовната криза ще се разбере само от този, който не само повтаря старото, не само иска да събере старото, а развива волята за ново духовно творчество... Събр. съч. 335 Кризата на съвремието и пътят към здравословно мислене (1920), стр, 283, немско издание 2005 г.

Новопроведени цитати на Рудолф Щайнер от Нели Хорински

_________________
"Нека никога не те е грижа за лъжите, а търси винаги мира в истината"
антр.лекар д-р Фр.Келер към мен, за мен


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни