Във валдорфската педагогика, децата от детската градина и от предучилищна възраст учат чрез подражание.Валдорфските училища разделят развитието на детето в 7-годишни фази. През първите седем години, учебната програма се фокусира върху изследването на физическия свят чрез сетивата.
Първите седем години от живота на детето, включват някои важни етапи в развитието:
Изграждане на физическото тяло: зъби, кости, мускули, мозък, вътрешните органи и нервната система.
Детето се учи да мисли, да говори, да ходи, и да координира движенията си, като рисува с пастели, мете с метла, язди триколка, реже с нож и т.н.
Детето се учи да използва сетивата, като учи основните правила на света: горещо и студено, нагоре и надолу, мокро и сухо, и така нататък.
Развитие на волята, чрез опитване на различни неща, започване на проекти и виждането им в окончателен вариант.
Валдорфската учебна програма има за цел да подкрепи малкото дете в справянето с тези предизвикателства, чрез предоставяне в класната стая на изобилие от възможности да играят, тичат, да скачат, да се катерят, и да се учат чрез работа. Видимо отсъстват от учебната програма четене, писане и аритметика. Официалните учебни предмети не се преподават във валдорфските детски градини до седемгодишна възраст, като абстрактните понятия са сведени до минимум, докато децата не навършат 7 години.
Подражанието – естественият начин за обучение на детето от 0 до 6 г.Много малките деца поглъщат всичко, което усещат, от речта, която чуват, до начина, по който техните родители ходят, ценностите и нагласите на възрастните и другите деца около тях.
Според Рудолф Щайнер (1861-1925), основателят на „валдорфската педагогика”, две "вълшебни" думи показват как децата влизат в отношения с тяхната среда. Тези думи са на подражание и пример ... дете, което живее в атмосфера на любов и топлина, и което има около себе си наистина добри примери за подражание, живее в своята най-добра естествена среда."("Образованието на детето, в светлината на духовната наука", 1907 г. Рудолф Щайнер Архив ).
Валдорфките учители от детската градина и предучилищна възраст, се стремят да дадат на децата в своите класове здравословен пример за подражание. Учителят пее заедно с класа, рисува с класа, пече хляб и прави супа с класа, ходи на туристически преходи с класа, както и показва начини на поведение, по време на конфликти и справяне с отрицателните чуства.
Стил на обучение на детето около седемгодишна възрастВалдорфските педагозите смятат, че чисто подражателната фаза на обучение започва да избледнява на около седемгодишна възраст, когато детето започва да губи млечните си зъби и му поникват постоянните зъби. Появата на постоянните зъби е външен знак, че основната вътрешна работа на изграждане на тялото до голяма степен е завършена. Съвременната наука е установила, че седем години също е важен крайъгълен камък в развитието на мозъка. Обвивка на нервите в липидният слой на миелина е завършена на около тази възраст.
Във валдорфското училище в подражателната фаза на развитието, академичните занимания са напълно изключениОтлагането на академичните занимания до 7 годишна възраст е може би най-противоречивият аспект на валдорфската учебна програма в началното образованието, в страни като САЩ, където много деца, са принудени да запаметяват като машини и правят работни листове на възраст едва 3 г. Докато много деца се учат да четат и пишат на много ранна възраст, валдорфските педагозите смятат, че отклоняването на енергията на малкото дете от физическото развитие, преди края на цикъла, напълно отслабва волята, уврежда вътрешните органи и може да намали естествената любов на децата към ученето.
Валдорфските учители смятат, че дете, което получава възможност да изследва физическия свят чрез сетивата си през първите седем години от живота си, има възможно най-добрия шанс за успех и щастие в следващата фаза на развитие, когато започва академичната работа и учебната програма се фокусира върху постиженията на детето чрез емоциите.
Източник:
http://feylandia777.blogspot.com/2012/03/0-6.html 