ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Съб Юли 21, 2018 3:12 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Мар 31, 2012 10:15 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 2:27 pm
Мнения: 1225
По-късно, когато детето постепенно завърши смяната на зъбите, когато на мястото на зъбите, които са унаследени, се появяват другите, формирани, изхождайки от първия жизнен период, тогава за целия живот на детето настъпва следното:

Детето не е вече само сетивен орган, но то вече отдава себе си на нещо,
което е в по-силна степен душевно от всяко едно сетивно възприятие.

Тогава, тъкмо във възрастта на основното училище, за детето настъпва следното обстоятелство:
детето започва да възприема от околната среда не само това, което наблюдава, но и това, което живее в наблюдавания обект.

За детето настъпва възрастта, която трябва да бъде изградена предимно върху основата на онзи авторитет, в
който детето започва да живее спрямо възпитаващата и обучаващата го околна среда.

Нека не се заблуждаваме, – когато говорим за детето в периода между 7-та и 14-та година – че то не възприема от нас оценката, изразена в дадено изречение, ние го учим на нещо, което принадлежи на една по-късна възраст.

Това, което детето изисква от нас съобразно своята същност, е да може да ни вярва, да може да има инстинктивно чувство:
ето тук до мен стои един човек и той ми казва нещо.
Той може да го каже, той е свързан по такъв начин с целия свят, че той може да го каже.
За мен този човек е посредник между мен и целия Космос.

Ето така детето се поставя по отношение на другия човек и по-точно на обучаващия, на възпитаващия го човек.
За детето той е посредникът между божествения свят и самото дете в неговото безсилие.

И само когато възпитателят осъзнае, че трябва да бъде един естествен авторитет, че трябва да бъде някой, към когото детето да може да отправя своя поглед по един съвсем естествен начин, само тогава той ще бъде възпитател.

Ето защо в хода на Валдорфското обучение, на Валдорфското възпитание, ние открихме, че проблемът за възпитанието е преди всичко проблем на учителя:

Какъв трябва да бъде учителят, за да може да бъде той естествен авторитет, посредник между божествения световен ред и детето?


Р. Щайнер

_________________
ИзображениеИзображениеИзображение


Последна промяна Pepi на Съб Мар 31, 2012 10:18 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Мар 31, 2012 10:18 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 2:27 pm
Мнения: 1225
Приблизително между 7-та и 14-15-та година детето от сетивен орган се е превърнало изцяло в душа, все още не
в Дух, без все още да поставя тежестта върху логическата връзка, върху интелектуалния елемент: в противен случай душата му вътрешно би се вкаменила.

За детето между 7-та и 14-та година е много по-важно да можем да го научим на нещо по един път, изпълнен с обич, а не да му го доказваме. Много по-ценно е дадено учение да бъде изпълнено с душевност, отколкото с логика, защото детето все още не се нуждае от логика, детето има нужда от нас, то се нуждае от нашата човечност.

Ето защо във Валдорфското училище в тази възраст между 6-та – 7-та и 14-та година отдаваме цялото внимание на това учителят да научи децата на това, което се полага за тази възраст на човека по начин, изпълнен с художествена любов, чрез едно изпълнено с любов изкуство. Защото на това почива възпитателното изкуство, което имаме предвид тук: да се
познава човека, да се знае какво изисква от нас всеки един жизнен период по отношение на възпитанието и обучението.

Какво изискват първите години?
Какво се изисква до 7-та година?
Какво може да изисква възрастта в рамките на основното училище?

По съвсем различен начин трябва да възпитаваме детето до 10-та му година и по съвсем различен начин от 10-та до 14-та година, когато го оставяме да придобива познание за човека.

Да оживява в собствената си душа същността на детето през всяка една отделна година, през всяка една отделна седмица – това е което трябва да изгражда духовната основа на възпитанието.

И така можем да кажем:

тъй както през първите години детето е един имитатор, един подражател, така в по-късните години то става последовател, същество, развиващо себе си душевно, в зависимост от това, което е изживяло душевно.

Сега сетивните органи са станали самостоятелни и в действителност душата едва сега е изплувала със същността си. Безкрайно нежно трябва да боравим с тази душа, непрекъснато като учители и като възпитатели да влизаме в тесен контакт с
онова, което става всеки ден в душата на детето.

Рудолф Щайнер

_________________
ИзображениеИзображениеИзображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Непрочетено мнениеПубликувано на: Съб Мар 31, 2012 10:22 am 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 2:27 pm
Мнения: 1225
За всяко едно дете, например във възрастта на задължителното училищно обучение, приблизително между 9-та и 11-та година, съществува една критична точка, една точка, която не бива да остава незабелязана от възпитателя.

В тази възраст между 9 и 11 години за всяко едно дете, което не изостава в развитието си, идва една точка, в която пред душата му изплува въпросът:

По какъв начин ще свикна със света?

Не бива да си представяме, че въпросът бива поставен така, както го формулирах сега.
Въпросът възниква с образа на едно неопределено чувство, на една неудовлетвореност.
Въпросът възниква така, че детето започва да чувствува по-силна нужда да се опре на някой възрастен човек, въпросът може би възниква така, че се проявява в една силна любовна привързаност към някой възрастен човек.

Но ние трябва да умеем да наблюдаваме по правилен начин това, което става с детето в тази критична точка.
Детето изведнъж се чувствува самотно. Изведнъж то започва да търси контакт. Досега то е възприемало авторитета като нещо естествено.

Сега то започва да пита: Какво става с този авторитет?

От това дали в този момент ще намерим правилната дума, или не, от това зависи изключително много целия по-късен живот на човека.

Тъй както е изключително важно, когато лекарят наблюдава дадено детско заболяване да знае: това, което става в организма, са процеси на развитие, имащи значение не само за детето – ако те не протекат по правилен начин в детето, човек не го усеща дори и като старец – така и ние трябва да знаем: това, което предизвикваме в детето като представи, като
усещания, като волеви импулси, това не бива да става под формата на сковани понятия, които детето да трябва да запомня, да заучава.

Тези представи, тези импулси за усещания, които даваме на детето, трябва да живеят така, както живеят нашите крайници. Дланта на детето е малка. Тя трябва да се развие самостоятелно: ние нямаме право да я ограничаваме.

Представите на детето, душевното развитие на детето, са малки, нежни. Не бива да ги натикваме в ясни контури, за които може би ще предполагаме, че като възрастен индивид след 30 години детето ще има все още същите представи, каквито е имало като малко.

Трябва така да формираме представите, които даваме на детето, че същите да могат да растат, да се развиват.

Валдорфското училище не трябва да бъде училище, но трябва да бъде предучилище за голямото училище, което самият живот представлява за човека.
В училището ние всъщност трябва не да учим, за да можем нещо но в училището трябва да учим, за да можем да учим винаги от живота.

Това е което – бих желал да кажа – трябва да лежи в основата на една духовно-научна педагогика и дидактика.


Р. Щайнер

_________________
ИзображениеИзображениеИзображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни