ПРИЯТЕЛИ НА АНТРОПОСОФИЯТА - ЕЗОТЕРИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Ex Deo nascimur. In Christo morimur. Per Spiritum Sanctum reviviscimus!
Дата и час: Вто Авг 14, 2018 2:08 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
Непрочетено мнениеПубликувано на: Вто Ное 29, 2011 10:58 pm 
Offline
Аватар

Регистриран на: Пон Ное 07, 2011 2:27 pm
Мнения: 1225
Общността на християни би искала да подпомогне преодоляването на онова мъчително разцепление всред християнския свят, което от хилядолетие насам противопоставя източното православие на западния католицизъм. Една малка стъпка към тази цел е начинът, по който се празнуват основните християнски празници. Рождество Христово идва като празник, отбелязващ раждането на Светлината в Мрака, което ста ва на 24 Декември. Следващите 12 дни са изпълнени с особено съдържание. После идва 6 Януари, Кръщението на Исус в реката Йордан, когато небесното Христово Същество слезе на Земята и в продължение на три години живя в тялото на Исус от Назарет. От 6 Януари започват четирите празнични седмици (Epiphanias), както и четирите сед мици преди Коледа, (Advent), са изпълнени с подготовка за празника на Рождество Христово.
По сходен начин могат да се разглеждат и другите християнски празници: те показват как живота на новата Общност, наречена Общност на християни, обединява в себе си важни елементи както на източното, така и на западното християнство.
Общността на християни е далеч от мисълта да се занимава с мисионерска дейност. Но тя с радост би посочила едно ново Отечество на онези търсещи души, които остават неудовлетворени от традиционните форми на съвременния религиозен живот.
Великден, 1998 Щутгарт
Дитер Хорнеман




Тайнството Кръщение


Детето се кръщава възможно най-скоро след раждането. При самото кръщение то се поверява на Ангела на местната Общност. Ангелът е призван да го покровителствува и да се грижи за неговото развитие. Ангелът на Общността е съществото, което като Дух на Общността укрепва нейните членове. В негово име се призовават двама от членовете да бъдат кръстници и те, стараейки се да съпровождат детето в неговия живот, превръщат кръщението в един еволюционно непрекъснат процес.
Чрез кръщението Душата на Общността майчински приема детето в своето лоно. Самото дете се явява съучастник в олтарното тайнство с тази част от своето същество, която все още принадлежи на небесните сфери.
В своите лекции, изнесени веднага след основаването на Общността, изхождайки от своето свръхсетивно виждане Рудолф Щайнер казва, че душите, готвещи се да се родят на Земята, действуват в култа, внасяйки в него своите оживотворяващи сили. Ето защо за Общността на християни е съществено, че в нея ние не само се опитваме да изживеем нашата връзка с мъртвите, но и се стараем да изградим съзнателно отношение със света на неродените.
Докато децата израстват, отношението им към това, което се извършва на олтара чрез Христос, ще става все повече и повече съзнателно. Християнска трябва да стане не само небесната част на техните същества - 'Техните Ангели винаги виждат лицето на Отца" - но християнско трябва да стане и земното им съзнание. Решаваща помощ в това те получават от служба, която се нарича Неделна служба за деца.


Неделна служба за деца


Тя се извършва за деца в училищна възраст преди Конфирмацията, т.е. преди тяхната 14-годишна възраст. Тази Неделна служба се явява за първи път в историята като един специално извършван култ за децата. Службата се провежда всяка неделя. Нейните прости образи пораждат страхопочитание в детската душа, а чрез страхопочитанието пробуждат силите на мисленето. Мисленето, което толкова често е било най-злият враг на вярата, сега може и трябва да стане нейният най-голям приятел. Опитностите, които детската душа получава от редовните Неделни служби, допринасят за съзряването на онази сила в тях, която ще ги направи способни правилно да приемат Конфирмацията.


Конфирмация


В нея децата се благославят и се приемат в Общността на възрастните. Конфирмацията се извършва в някоя от неделите между Великден и Възнесение. Преди това децата посещават занятия в група за конфирманти. Веднага след Конфирмацията се извършва Тайнството Посвещение на човека, на което децата за първи път приемат Светото причастие. Така те стават съучастници в Тайнството Освещение на човека.



Тайнството Освещение на човека


В него тази древна свещена литургия откри един нов и съответствуващ на нашата епоха облик. Чрез своето будно внимание събраната в молитвена тишина Общност създава едно душевно пространство, в което Христос непосредствено може да присъствува. Във всички досегашни форми на литургия свещеникът е произнасял: "Господ да бъде с вас". В култа на Общността на християни това звучи по нов начин: "Христос да бъде във вас". Това изменение отразява важен повратен момент в развитието на човечеството. Човекът из живява Бога не като идваща отвън власт, а като вътрешна опитност.
Тази вътрешна опитност се състои в едно пробуждане на съзнанието благодарение на сетивата. Чрез нашите сетива ние съпреживяваме богослужението. Но не като мистично потъване в себе си, а като едно пробуждане, което ражда ново съзнание. Чрез все по-голямото пробуждане, настъпващо в хода на Тайнството Посвещение, такива обичайни събития като ядене и пиене могат да се превърнат в Свето причастие, в съединение с Христос. Това се осъществява особено мощно, когато причастието е първата храна за деня. Тайнството Посвещение на човека може да се извърши само в първата половина на деня, когато Слънцето все още е в своя възходящ път. По този начин се проявява космическия характер на Тайнството. Извършващо се в ясната светлина на деня, то не само укрепва нашата душа, но и носи изцеление на цялата Земя. Хора, развиващи в себе си внимание към вътрешния живот, по смисъла, който се опитахме да опишем тук, скоро се сблъскват със сериозни препятствия. За тяхното преодоляване решаваща помощ може да се намери в Тайнството Изповед.



Тайнството Изповед

Тя се състои в разговор със свещеника, завършващ с молитва, произнасяна пред олтара. Личните грижи и несгоди ни пречат да бъдем истински съучастници в Тайнството Посвещение. Ако ние търсим помощ лично за себе си, трябва да я търсим не в Тайнството Посвещение, а в изповедалния разговор със свещеника. Свещеникът ще запази в тайна този разговор и ще изнесе съдържанието му в духовния свят под формата на молитва. Как да се отнася към Тайнството Изповед всеки член на Общността е свободен да реши сам. Правила не съществуват.
Ако мъжът и жената желаят да свържат с християнски обред своя съвместен живот, те могат да получат благословия в Тайнството Венчание.


Тайнството Венчание

Чрез венчанието жизненият организъм на съпружеската двойка бива приет в големия жизнен организъм на Общността. Това, което по-рано е означавало голямото патриархално семейство, днес може да бъде заместено от голямото духовно семейство на Общността. Цялата Общност е призвана да свидетелствува в това Тайнство. Двама нейни представители поемат отговорността да бъдат свидетели на съпружеската двойка. Както кръстниците носят своите задължения спрямо израстващото дете, така и венчалните свидетели поделят със съпрузите отговорността за това да не се разрушава създадената връзка на семейството с Ангела на Общността.
За да продължи да се развива Общността на християни, жизнено важно е свещеници да стават само призвани за свещеническата професия хора. За тях се извършва Тайнството Ръкополагане.


Тайнството Ръкополагане

То се отнася само за тези, които са готови да посветят своя живот на служене пред олтара. Те се подготвят на свещенически семинар. Това обучение трябва да събуди в тях достатъчно разбиране за всичко, с което ще се занимават в своята по-късна дейност. Защото само чрез активно разбиране, в съвременния човек могат да се пробудят онези ентусиазъм и сили, абсолютно необходими за свещеническата професия. Професията на свещеника е една от най-свободните професии. И за да може да се справя с тази свобода, е нужна голяма сила на личността. Развитието на тази сила е важна цел на обучението в семинара. За това е необходимо не са мо широко общо образование, но преди всичко развитие на художествени способности. По този начин се поставя основата на индивидуалното свещеничество, чието развитие продължава през целия живот. И на това се гради многообразието вътре в Общността на християни.
Една от решаващите задачи на нашата съвременност е отново да се възвърне достойнството на такова явление, каквото представлява умирането. Едностранната активност във външния живот е изтласкала смъртта по един гротесков начин от кръга на жизнените явления. На живота това действува умъртвяващо. Цялото богатство и ценност на земния живот ни се откриват едва когато ние го обгърнем в смъртния си час. Цивилизация, която не желае да има нищо общо със смъртта, изгубва също и живота.

Депресията и загубата на интерес към живота, видимите проявления на този процес, са характерни за цялото ни "развито" общество.
Но осъзнаването на собственото духовно същество, пробудено от участието в Тайнството Посвещение на човека, ни помага вътрешно да се изправим и да погледнем на смъртта като на преход през Прага на духовния свят. Вътрешната сигурност по-късно може да се усили, когато ние, с помощта на антропософската Духовна наука, се запознаем с конкретни подробности от духовния живот. Съзнанието за Духа и познанието на Духа създават у нас тази сила на вярата, която е способна наистина да премества планини. И тогава смъртта става отново това, което всъщност представлява: висшата точка и целта на живота. Приближавайки се до умирането, човекът може да получи помощ чрез Тайнството Свето помазване.


Тайнството Свето помазване

На Тайната вечеря, преди Своята смърт на кръста, Исус Христос се моли за Своите ученици и за всички онези, които по-късно ще се присъединят към Него. Това е т.нар. Първосвещеническа молитва, която ни е предадена в евангелието на Йоан, 17 гл. Тя се чете в началото на Тайнството. След това се произнася спе циална молитва и се начертават с благовонно масло три кръста на челото на умиращия. Ако е възможно да се отдаде последна почит пред тленните останки на мъртвия, за него могат да бъдат прочетени отделни тек стове от Евангелието. Мъртвият, чийто лицеизраз вече ясно подсказва, че той е заслушан в нещо, може да бъде един добър слушател. Молитвата при смъртния одър и погребението съпровождат мъртвия по-нататък в неговия път. В най-близката или в една от следващите съботи се извършва Тайнството Посвещение в негова памет, на което той се приема в духовната общност на незримите участници в култа. Тайнството Посвещение на човека е мястото , където ние винаги можем да се срещнем с всички заминали преди нас и очакващи ни в небесния свят. Тайнството може да изгради моста над реката на забравата. Занапред този факт все повече и повече ще се превръща в наша лична опитност.
Тук ние се срещаме със следващата особеност на Общността на християни: вярата не е условие за приемане в нея. Обаче приемането в Общността би могло да ни доведе до такива изживявания, от които Вярата като последица от опитността, ще узрява като плод в човешката душа.
Навсякъде по света Общността на християни работи с официалния език на страната. Първоначално възникнала в Германия, тя се разпространява в много страни по света. Нейните Тайнства се извършват все още само на петнадесет езика, но обхващат всички континенти.

Дитер Хорнеман

_________________
ИзображениеИзображениеИзображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Хостинг и Домейни